"Pasažieru vilciens"uzsācis pārrunas ar Lietuvu un Igauniju
foto: Zane Bitere/LETA
Gan Lietuvas, gan Igaunijas pārvadātāji ir ieinteresēti jautājumā par papildu pārrobežu piedāvājuma izveidi.
Auto un tehnoloģijas
2024. gada 6. septembrī, 16:40

"Pasažieru vilciens"uzsācis pārrunas ar Lietuvu un Igauniju

Biznesa nodaļa

Jauns.lv / LETA

AS "Pasažieru vilciens" (PV) uzsācis sarunas ar Lietuvas pasažieru vilciena pārvadātāju "LTG Link" un Igaunijas pasažieru vilciena pārvadātāju "Elron" par iespējamām sadarbības iespējām.

Gan Lietuvas, gan Igaunijas pārvadātāji ir ieinteresēti jautājumā par papildu pārrobežu piedāvājuma izveidi. Piemēram, šobrīd jau ir izveidots vilcienu satiksmes savienojums no Viļņas līdz Rīgai. Tāpat PV sadarbojas ar "Elron" pārstāvjiem saistībā ar savienojuma Rīga-Tartu ieviešanu. Tāpat sarunās ar abiem pārvadātājiem PV diskutē arī par citām sadarbības iespējām, taču patlaban vēl esot pāragri runāt par kādiem konkrētiem risinājumiem un lēmumiem, jo jāņem vērā, ka arī kaimiņvalstu uzņēmumiem ritošā sastāva parks ir ierobežots.

Vienlaikus PV pārstāvji informēja, ka uzņēmumam jānodrošina pasažieru pārvadājumi pa dzelzceļu vēl uz vismaz nākamajiem astoņiem gadiem ar iespēju līgumu pagarināt vēl uz diviem (1+1) gadiem, turklāt deleģējums paredz nodrošināt pārvadājumus ne mazākā apjomā kā šobrīd.

"Vērtējam un strādājam pie vairākiem scenārijiem, kā šo valsts pasūtījumu izpildīt pēc iespējas optimālāk," norādīja PV pārstāvji. Viena no iespējām papildu ritošā sastāva nodrošināšanai ir veidot sadarbību ar kaimiņu operatoriem, kur sarunas jau notiek. Tāpat PV vērtēs iespējas iegādāties jaunus dīzeļvilcienus ārpus budžeta līdzekļiem.

Šī gada beigās PV būs atjaunojis un nokomplektējis arī iepriekš no Igaunijas iegādātā dīzeļvilciena sastāvu, kuru paredzēts izmantot pasažieru pārvadājumu veikšanai neelektrificētajā zonā. Tāpat arī pastāv arī iespēja modernizēt PV novecojošo dīzeļvilcienu parku, atjaunojot vilcienus un uzlabojot komforta līmeni tajos, piemēram, aprīkojot vilcienus ar kondicionēšanas sistēmu, tualetēm. Tomēr, lai veiktu visu veco dīzeļvilcienu modernizāciju, nepieciešams finansējums, tādēļ PV vērtē dažādas iespējas, kā šo finansējumu piesaistīt. "Eiropas fondu līmenī to gan būs paveikt izaicinoši, jo dīzeļvilcienu atjaunošana īsti neatbilst Eiropas zaļā kursa vadlīnijām. Apsveram un diskutējam par dažādiem risinājumiem," pavēstīja PV pārstāvji.

Konteksts

Jau ziņots, ka Satiksmes ministrija (SM) rosina pārtraukt bezemisijas jeb BEMU vilcienu projektu. Gala lēmumu attiecībā uz BEMU vilcieniem pieņems, valdībai apstiprinot SM pārziņā esošā ES fondu finansējuma pārdali un saņemot oficiālu apstiprinājumu no Eiropas Komisijas (EK). Pārvērtējot BEMU programmu, SM ir secinājusi, ka piedāvātie risinājumi bez būtiskām papildu investīcijām elektrifikācijas infrastruktūrā nav optimāli satiksmes organizācijai tālajos maršrutos - Daugavpils, Rēzekne, Zilupe un Liepāja.

Iepriekš Autotransporta direkcijā (ATD) informēja, ka BEMU vilcienu iegādes iepirkumā turpina vērtēt personu apvienības "Škoda Transportation - Škoda Vagonka" ("Škoda") piedāvājumu. Iepirkumu ATD izsludināja 2022.gada aprīlī. Izmantojot ES fondu un Latvijas valsts budžeta līdzekļus, bija paredzēts iegādāties deviņus bateriju elektrovilcienus. Iepirkuma dokumentācijā ir paredzēta iespēja papildu finanšu iespēju rašanas gadījumā iegādāties vēl papildu vienības.

Tāpat vēstīts, ka 2023.gada martā valdība atbalstīja BEMU vilcienu iegādei nepieciešamo priekšfinansējumu līdz 74,4 miljoniem eiro, kā arī pievienotās vērtības nodokļa (PVN) segšanai nepieciešamo 15,624 miljonu eiro piešķiršanu SM no valsts budžeta pēc vajadzības līdz 2026.gada beigām. Tika plānots, ka septiņi ar AF atbalstu iegādātie vilcieni tiktu piegādāti līdz 2026.gada beigām un kursētu Rīgā un Pierīgā, savukārt vēl divu vilcienu iegādi tika plānots līdzfinansēt no ES fondu 2021.-2027.gada finansējuma, tostarp Kohēzijas fonda finansējuma, un izmantot neelektrificētajās līnijās.

Kā ziņots, PV šogad pirmajā pusgadā strādāja ar 695 349 eiro peļņu, kas ir 2,2 reizes vairāk nekā pērn pirmajā pusgadā, kad kompānija nopelnīja 315 461 eiro, aģentūru LETA informēja PV pārstāvji. Pagājušā gadā kopumā PV auditētais apgrozījums bija 59,788 miljoni eiro, kas ir par 14,4% vairāk nekā 2022.gadā, bet kompānijas peļņa samazinājās vairākkārtīgi un bija 3177 eiro.