Auto un tehnoloģijas

Latvijā ražotās lidmašīnas “Tarragon” starp pieprasītākajām pasaulē

Jauns.lv

Viens no piemēriem, ka “Latvija var!”, ir mūsu valstī ražotās lidmašīnas “Tarragon”, kas kļuvušas par vienu no savā klasē pieprasītākajiem lidaparātiem pasaulē, vēsta TV3 Ziņas. Mūsu Gaisa spēki nesen iegādājās divas šādas lidmašīnas. Un, izrādās, šos pašus gaisa kuģus iecienījuši arī daudzi turīgie eiropieši un amerikāņi.

“Tarragon” lidmašīnas top Rīgā, ostas teritorijā Mangaļsalā. Gaisa kuģi faktiski ir roku darbs. Nav nekādu konveijeru vai robotizētu iekārtu. Motors, propellers un elektronika tiek sūtīta no ārvalstīm. Teju visas pārējās virsbūves detaļas top ar inženieru rokām uz vietas.

“Februārī sāksim ražot pilnīgi visas karbona daļas šeit Latvijā. Un tās mums uz vienu lidaparātu šobrīd, ar jaunu dzinēju, ir kādas 224 detaļas, ja nemaldos,” stāsta SIA “Pelegrin” valdes priekšsēdētājs Aivars Lejietis.

Tieši vieglā, bet izturīgā karbona virsbūve šo lidmašīnu šobrīd ierindo starp ātrākajiem ultra vieglās klases lidaparātiem pasaulē. Sverot mazāk nekā 400 kilogramu, lidmašīna spēj attīstīt ātrumu virs 300 kilometru stundā.

Latvijā ražotās lidmašīnas "Tarragon"

Gaisa spēkiem iegādātas divas jaunas Latvijā ražotas apmācībām paredzētas lidmašīnas "Tarragon". Ādažu lidlaukā piektdien aizsardzības ministrs Artis Pabriks apskatīja divas ...

“Tā tiešām ir īpaša varbūt ar savu aerodinamisko formu, lidotspējas raksturlielumiem un tām izjūtām, ko vari iegūt, tieši lidojot ar šādu lidmašīnu,” stāsta SIA “Pelegrin” valdes priekšsēdētājs.

Tai pat laikā – tās ir neticami ekonomiskas. “Tarragon” degvielas patēriņš ir no 20-30 litriem stundā. Tas nozīmē, ka ar pilnu bāku tās bez problēmām var veikt lidojumu no Rīgas līdz Berlīnei. Šāda lidojuma izmaksas būtu ap 200 eiro, kas ir pat lētāk nekā šādu pašu maršrutu veikt ar automašīnu.

Paša lidaparāta cena gan ir no 200 000-250 000 eiro. Tādēļ galvenie klienti šobrīd – turīgi ārvalstnieki. Latvijā ražotās lidmašīnas šobrīd debesis iekaro Eiropā, Dienvidamerikā un ASV.

Latvijā ražotās lidmašīnas "Tarragon"

Pagājušā gadsimta trīsdesmitajos gados aviokonstruktors Kārlis Irbītis VEF būvēja lidmašīnas. Karš un okupācija Latvijas lidojumam pārvilka svītru, daudziem šķiet, ka ...

“Ja lidmašīna nonāks Amerikā, tad tās pārsvarā būs pārvietošanās līdzeklis. Ja runājam Eiropas kontekstā, tad tas var būt gan pārvietošanās līdzeklis, gan hobija līdzeklis, kur tu vienkārši baudi savu brīvo laiku, atļaujies un nododies lidošanai.”

Uzņēmums šobrīd spēj ražot aptuveni 10 lidaparātu gadā. Pieprasījums gan ir lielāks, taču ražošanas jaudu celt tas šobrīd nevarot.