ES sāk piemērot jauno regulu, kas ievieš vairākas obligātas autovadītājam asistējošas sistēmas
Šodien sāk piemērot jauno Transportlīdzekļu vispārējās drošības regulu. Tā ievieš vairākas obligātas pilnveidotas vadītājam asistējošas sistēmas, kas paredzētas ceļu satiksmes drošības celšanai, un izveido tiesisko regulējumu automatizētu un pilnībā bezvadītāja transportlīdzekļu apstiprināšanai ES. Jaunie drošības pasākumi palīdzēs labāk aizsargāt pasažierus, gājējus un riteņbraucējus visā ES, līdz 2038. gadam glābjot vairāk nekā 25 000 dzīvību un novēršot vismaz 140 000 smagu ievainojumu. Noteikumus vispirms piemēros jauniem transportlīdzekļu tipiem no šodienas un visiem jaunajiem transportlīdzekļiem — no 2024. gada 7. jūlija, informē Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā.
Tā kā Vispārējās drošības regulas stāšanās spēkā pilnvaro Komisiju pabeigt automatizēto un satīkloto transportlīdzekļu tiesisko regulējumu, Komisija šovasar nāks klajā ar tehniskiem noteikumiem pilnībā bezvadītāja transportlīdzekļu apstiprināšanai, padarot ES par līderi šajā jomā. Tie palīdzēs palielināt sabiedrības uzticēšanos, veicināt inovāciju un uzlabot Eiropas automobiļu rūpniecības konkurētspēju.
"Tehnoloģijas mums palīdz paaugstināt automobiļu drošības līmeni. Jaunie uzlabotie un obligātie drošības elementi vēl vairāk palīdzēs samazināt avārijās bojāgājušo skaitu. Šodien arī nodrošinām, ka mūsu noteikumi mums ļauj droši ieviest autonomus un bezvadītāja transportlīdzekļus ES sistēmā, kurā galvenā uzmanība pievērsta cilvēku drošībai," pauda priekšsēdētājas izpildvietniece jautājumos par digitālajam laikmetam gatavu Eiropu Margrēte Vestagere.
Tikmēr par iekšējo tirgu atbildīgais Komisijas loceklis Tjerī Bretons norādīja: "Ātruma palīdzība, joslu noturēšanas asistenta funkcija un avārijas bremzēšanas sistēmas — mūsu transportlīdzekļi kļūst arvien automatizētāki. Līdz ar jaunajiem transportlīdzekļu drošības tiesību aktiem, ko piemēro no šodienas, Eiropa nodrošina, ka šī tehnoloģija uzlabo mūsu iedzīvotāju ikdienas dzīvi un ka autobūves nozarei ir prognozējams un drošs satvars, lai turpinātu ieviest inovatīvus tehnoloģiskos risinājumus un saglabātu savu globālo konkurētspēju".
Vispārējās drošības prasības
No šodienas jaunie pasākumi, ar kuriem ievieš drošības elementus, lai palīdzētu transportlīdzekļa vadītājam, ir šādi:
• Visiem autotransporta līdzekļiem (t. i., vieglajiem automobiļiem, furgoniem, kravas automobiļiem un autobusiem): viedā ātruma pielāgošana, atpakaļgaitas noteikšana ar kameru vai sensoriem, brīdinājums par uzmanību vadītāja miegainības vai uzmanības novēršanas gadījumā, notikuma datu reģistratori, kā arī avārijas apstāšanās signāls;
• Vieglajiem automobiļiem un autofurgoniem: papildu elementi, piemēram, joslas noturēšanas asistenta funkcija un avārijas bremzēšana;
• Autobusiem un kravas automobiļiem: tehnoloģijas iespējamo aklo zonu labākai noteikšanai, brīdinājumi, lai novērstu sadursmes ar gājējiem vai velosipēdistiem, un riepu spiediena kontroles sistēmas.
Noteikumus vispirms piemēros jauniem transportlīdzekļu tipiem no šodienas un visiem jaunajiem transportlīdzekļiem — no 2024. gada 7. jūlija. Daži no jaunajiem pasākumiem tiks paplašināti, lai līdz 2029. gadam aptvertu dažādu veidu autotransporta līdzekļus.
Tehniskie noteikumi attiecībā uz automatizētiem automobiļiem
Pamatojoties uz Vispārējās drošības regulu, Komisija šajā vasarā pieņems tehniskos noteikumus attiecībā uz automatizētiem un satīklotiem transportlīdzekļiem, jo īpaši pievēršoties automatizētiem transportlīdzekļiem, kas aizstāj vadītāju uz automaģistrālēm (3. līmeņa automatizācija), un bezvadītāja transportlīdzekļiem, piemēram, pilsētas transportlīdzekļiem vai robotaksometriem (4. līmeņa automatizācija). Jaunie noteikumi saskaņos ES tiesību aktus ar jaunajiem ANO līmeņa noteikumiem par 3. līmeņa automatizāciju un pieņems jaunus ES tehniskos tiesību aktus par bezvadītāja transportlīdzekļiem, kas ir pirmie šāda veida starptautiskie noteikumi.