Laba ziņa pircējiem: jaunajos “SPAR” veikalos preces varētu būt vēl lētākas nekā “Lidl” veikalos
Vasarā Latvijā darbu plāno sākt starptautiskais mazumtirdzniecības veikalu tīkls "SPAR". Biznesa augstskolas “Turība” Komercdarbības katedras asociētā profesore, programmu direktore Iveta Liniņa intervijā portālam Jauns.lv izteica vērtējumu, ka tā ir laba ziņa pircējiem, jo tas varētu saasināt konkurenci starp mazumtirgotājiem un “SPAR” veikalu tīklā varētu pārdot salīdzinoši lētas preces.
“Tas ir apsveicami. Kad “Lidl” ienāca Latvijā, es arī ļoti uzsvēru, ka tas ir svarīgi, jo diemžēl mums ir divi lielie grandi, kuriem katram ir vairāk nekā 40% tirgus daļa, un tā nav normāla situācija, jo viņi diktē noteikumus mazumtirdzniecībā.
Ļoti apsveicami, ka saasināsies konkurence
Kad Latvijas tirgu pameta somu “Prisma” un igauņu “Selver”, bija nepatīkama un bezcerīga sajūta. Šie mazumtirgotāji nespēja cīnīties ar lielajiem, un tieši “Selver” norādīja, ka šeit valda negodīga konkurence. Tas radīja bezcerības sajūtu un šaubas, vai mēs šo situāciju kaut kad varēsim atrisināt.”
Līdz ar to ir ļoti apsveicami, ka Latvijā darbu sāk ietekmīgie Eiropas veikalu tīkli “Lidl” un “SPAR”, kuri ir daudz lielāki nekā mūsu redzamākie tirgotāji.
“Lidl” un “SPAR” var dot pretsparu mūsu lielākajiem tirgotājiem
Liniņa norādīja, ka, vērtējot Eiropas līmenī, “Lidl” veikalos ir nedaudz dārgākas preces, salīdzinot ar “SPAR” tirdzniecības vietām. Arī Latvijā “Lidl” uztur koncepciju, kāda tā ir citviet Eiropā. Labi, ka veikalu tīkls vismaz pagaidām ir noturējis līmeni, kāds tas ir citās Eiropas valstīs.
“Ļoti liels prieks, ka “Lidl” veikali tiešām spēj radīt konkurenci mūsu vietējiem veikalu tīkliem. Tieši konkurence ir tā, kas spēj nodrošināt ieguvumus pircējiem. Es to pašu ceru ar “SPAR”. Tā veikali, salīdzinot ar “Lidl”, ir lētāki. Bet, līdzko cenas ir lejā, ir skaidrs, ka koncepts ir nedaudz atšķirīgs.
Varētu atjaunot lēto veikalu nišu
Bet tajā momentā, kad "Superneto" veikalus pārņēma “Rimi”, mums vispār pazuda lētās koncepcijas veikali. Es ceru, ka tieši šo "Superneto" nišu “SPAR” arī aizņems.” “SPAR” veikalos varētu būt lētāku cenu preces.
“Ja skatāmies visā Eiropas kontekstā, tad “SPAR” ir lētākais variants. Viņi neiet uz kvalitāti, bet viņiem galvenais uzsvars ir uz apjomiem un lētajām cenām. Šī niša mums pēc "Superneto" pārņemšanas palika brīva, un ceru, ka to ieņems “SPAR”.”
Piekrautas tirdzniecības telpas
Tajā pašā laikā speciāliste skaidroja, ka lētāki produkti “SPAR” veikalos nenozīmē, ka tie ir sliktāki un nekvalitatīvi, piemēram, vecs piens vai sabojājusies gaļa. Vienkārši uzņēmuma veikalu darbības veids ir tāds, ka tiem līdz ar lieliem apjomiem ir iespēja noteikt zemākas preču cenas.
Protams, premium klases produktu “SPAR” veikalos ir mazāk, nekā tie ir citās tirdzniecības vietās, jo tāda ir uzņēmuma koncepcija. “Viņi iet uz daudzumu, uz to konceptu, kas "Superneto" nebija tik izteikts: viņiem ir piekrautas tirdzniecības telpas un lieli apjomi.”
Lieli apjomi, tāpēc zemākas cenas
Vienlaikus nevar apgalvot, ka “SPAR” veikalos būs šaurāks preču sortiments. “Nevarētu teikt, ka viņiem ir šaurāks sortiments. Viņi atrod lielos daudzumos lētas preces. Es neteiktu, ka kvalitāte ir slikta. Vienkārši viņi var dabūt zemāku cenu, strādājot ar lieliem apjomiem.”
“Ir tā, ka viņi necenšas tirdzniecības zāles smuki sakārtot. Nē, viņiem viss ir sakrauts, vienmēr aizkrauts utt.,” speciāliste teica.
Katram vajadzēs meklēt savu rozīnīti
Viņa norādīja, ka “Maxima” un “Rimi” pēdējos gados sāka strādāt pēc līdzīga koncepta. “Viņi vairs ne ar ko pilnībā neatšķiras. Varbūt mums tiešām šādu veikalu tīklu [kā “SPAR”] vajadzēja.”
Ja līdz ar “Lidl” un “SPAR” veikalu atvēršanu mazumtirdzniecībā parādīsies sīvāka konkurence, visticamāk, tirgotāji būs spiesti meklēt savu īpašo darbības nišu, “savu rozīnīti, ar ko viņi atšķirsies no konkurentiem”. Līdz “Lidl” ienākšanai Latvijas tirgū trūka dažāda veida veikalu.
“Pēc tam, kad “Superneto” veikalus pārņēma “Rimi”, mums visi veikali bija pilnīgi vienādi. Nedaudz atšķīrās “Sky” veikali ar savu premium produkciju un apkalpošanu. Bet visi pārējie bija pilnīgi vienādi.”
Liniņas ieskatā ir ļoti pozitīvi, ka katrs veikalu tīkls būs spiests meklēt “savu rozīnīti”, ar ko piesaistīt pircējus. Kopumā pircējiem ziņa par “SPAR” ienākšanu Latvijā ir ļoti laba vēsts. “Mums tomēr būs plašāka izvēle tajā, ko pircējs grib: ekskluzīvus premium klases produktus, lētākas preces, augstāku apkalpošanas līmeni utt.”
Pircēji, kuriem svarīgs ātrums
Meklējot savu īpašo nišu, daļa tirgotāju varētu orientēties uz pircējiem, kuriem ir svarīgs apkalpošanas ātrums, piemēram, iespēja ātrāk un efektīvāk norēķināties par pirkumiem.
Novērots, ka sākumā pašapkalpošanās kases veikalos nebija tik pieprasītas, bet tagad tās izmanto ļoti daudz pircēju. Arī apmaksas iespējas ar aplikācijām varētu paātrināt iepirkšanos, bet pagaidām šajā jomā ir ļoti daudz problēmu.
Cer uz apkalpošanas kvalitātes kāpumu
Vēl ir sāpīgs jautājums par klientu apkalpošanas līmeni veikalos. Visticamāk, tā nebūs “SPAR” galvenā prioritāte. “Redzam, ka “Lidl” latiņu apkalpošanas kvalitātē ir pacēlis. Es ceru, ka viņi spēs to noturēt. Tas nav tik viegli! Uz [veikalu] atvēršanu mēs visi varam apmācīt pārdevējus utt. Gribētos, lai to arī noturētu, jo apkalpošanas kvalitāte mūsu mazumtirgotājiem pieklibo.”
Tiesa, pēdējā laikā var novērot, ka arī citu mazumtirgotāju veikalu ķēdēs darbinieki apkalpo laipnāk, piemēram, biežāk sasveicinās, atvadās, pasmaida, novēlē labu dienu.
Varbūt izdosies piebremzēt cenu kāpumu
Liniņa pauda cerību, ka līdz ar “SPAR” ienākšanu Latvijas tirgū izdosies nedaudz piebremzēt straujo pārtikas cenu kāpumu. “Es ceru. Viss ir atkarīgs no tā, no kurienes viņi ņems produktus.” Redzams, ka “Lidl” ietekmē ir samazinājusies cena atsevišķām preču grupām.
Ja “SPAR” ienāks Latvijā ar lētām precēm, piemēram, piena produktiem, iepērkot tos no Polijas ražotājiem, arī pārējiem tirgotājiem vajadzēs samazināt cenas vai vismaz nepalielināt tās.
Sadarbosies ar kādu esošu veikalu tīklu
Liniņa pieļāva, ka “SPAR” varētu ienākt Latvijas tirgū, sadarbojoties ar kādu no esošajiem veikalu tīkliem, kuri darbojas uz franšīzes pamata.
“Bet tas ir tikai minējums. Kad pirmo reizi izdzirdēju ziņu par “SPAR” ienākšanu Latvijā, tad uzreiz ienāca prātā tieši šāda iespēja viņu ienākšanai bez savu veikalu celšanas pirmajā momentā. Domāju: ja “SPAR” šiem uzņēmumiem spēs piedāvāt labākus nosacījumus un franšīzes līgumi to pieļaus, tad varētu sadarboties.”
Lielie tirgotāji mēģina zemē iedzīt pārtikas pārstrādātājus
Noslēgumā profesore norādīja uz vēl kādu problēmu Latvijas mazumtirdzniecībā.
Patlaban lielie tirgotāji var diktēt spēles noteikumus un agresīvi izturēties pret ražošanas un pārstrādes uzņēmumiem. “Viņi nemēģina samazināt savu peļņas procentu, bet gan labāku cenu vēlas iegūt tieši no ražotājiem un pārstrādātājiem.” Tāpat nav labi censties taupīt uz darbinieku rēķina.
Kas ir “SPAR”?
"SPAR" ir starptautiska savstarpēji neatkarīgu vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības uzņēmumu grupa, kas pārstāv vienotu zīmolu.
Kompānija "SPAR Latvija" reģistrēta 2021.gada 7.jūlijā, un tās pamatkapitāls ir 250 000 eiro. Kompānijas kapitālā 50% pieder Aleksandram Svarevskim, 27% - SIA "GECO", kuras īpašnieki vienādās daļās ir Oļegs Lūkins, Dainis Šulcs, Andris Lūkins un Gints Caune, savukārt 10% kompānijas kapitālā pieder SIA "Prodimpekss Loģistikas Grupa", kuras vienīgā īpašniece ir SIA "Līna loģistika", kas vienādās daļās pieder Oļegam Lūkinam, Caunem un Šulcam. Vienlaikus 8% "SPAR Latvija" kapitāldaļu pieder Valērijam Ivasenko, bet 5% - Vilcmeieram.
"SPAR" sāka darbību 1932.gadā ar vienu veikalu Nīderlandē, savukārt patlaban tīklā darbojas vairāk nekā 13 500 veikalu 48 pasaules valstīs. 2020.gadā tika atvērts 181 jauns veikals un sasniegts 39,8 miljardu eiro apgrozījums.