Pasažieris uzvar tiesā "airBaltic" par kavēto lidojumu
foto: Edijs Pālens/LETA
Lidsabiedrības "airBaltic" nevēlēšanās ievērot likumu beigusies ar zaudējumu tiesā un vēl lielākiem izdevumiem.
Bizness un ekonomika

Pasažieris uzvar tiesā "airBaltic" par kavēto lidojumu

Kas Jauns Avīze

Rīgas apgabaltiesa apmierinājusi kāda aviopasažiera prasību, no airBaltic piedzenot kompensācijas un tiesāšanās izdevumus 3283 eiro apmērā.

Divām personām ar bērniem 2019. gada 6. oktobrī bija paredzēts lidojums no Lisabonas uz Rīgu caur Kopenhāgenu. Izlidošana no Dānijas galvaspilsētas aizkavējās uz piecām stundām, proti, reiss plkst. 14.45 ar ierašanās laiku Rīgā plkst. 17.20 bija atcelts, un pasažieri izlidoja tikai plkst. 19.44.

Prasībā tiesā norādīts, ka pasažieriem netika izskaidrots aizkavēšanās iemesls, turklāt pirms lidojuma pat netika paziņots, ka tas varētu kavēties.

Eiropas Savienības regula paredz kopīgus noteikumus par kompensāciju un atbalstu aviopasažieriem iekāpšanas atteikumu vai par lidojumu atcelšanu vai ilgu kavēšanos.

2020. gada 28. janvārī klients vērsās pie airBaltic ar kompensācijas prasību, bet lidsabiedrība uz to neatbildēja un samaksu neveica. Pasažieris lūdza tiesu piedzīt no airBaltic kompensāciju 1600 eiro par lidojuma atcelšanu, valsts nodevu 240 eiro, ar lietas izskatīšanu saistītos izdevumus 125,37 eiro apmērā, izdevumus advokāta palīdzībai – 480 eiro. Tiesa lēma iesniedzēja prasību pilnībā apmierināt, un spriedums nav pārsūdzams.

Tiesības uz kompensāciju

Ja reisa kavēšanās ir piecas stundas un ilgāk, pārvadātāja pienākums ir piedāvāt atmaksāt biļetes vērtību (vajadzības gadījumā kopā ar bezmaksas reisu atpakaļ uz sākotnējo izlidošanas vietu).

Pasažierim ir tiesības saņemt arī naudas kompensāciju:

250 eiro par visiem lidojumiem līdz 1500 kilometru vai mazākā attālumā;

400 eiro par visiem lidojumiem Eiropas Savienības iekšienē vairāk nekā 1500 kilometru attālumā un par visiem citiem lidojumiem 1500 līdz 3500 kilometru attālumā;

600 eiro par visiem lidojumiem, uz ko neattiecas iepriekšējie punkti.

Lidsabiedrībai nav jāizmaksā kompensācija, ja:

reiss atcelts ārkārtēju iemeslu dēļ (apstākļi, no kuriem aviokompānija nevarētu izvairīties, pat ja veiktu visus iespējamos pasākumus, piemēram, nepiemēroti meteoroloģiskie apstākļi u.c.);

aviokompānija ir informējusi pasažieri par reisa atcelšanu vairāk nekā divas nedēļas pirms plānotā lidojuma datuma;

aviokompānija ir informējusi par reisa atcelšanu mazāk nekā divas nedēļas pirms reisa izlidošanas, tomēr piedāvātais alternatīvais reiss ir tajā paša maršrutā un ar līdzīgu grafiku.

Avots: Eiropas Patērētāju informēšanas centrs

Ja atsaka iekāpšanu

Ar iekāpšanas atteikumu jāsaprot situācija, kad pie reģistrācijas iekāpšanai pasažierim paziņo, ka lidmašīna ir pilna un viņam vietas nav. Šādos gadījumos lidsabiedrība vispirms aicina brīvprātīgos atkāpties no rezervētajām biļetēm un saņemt atlīdzinājumu. Ja tas neizdodas, pārvadātājam nekavējoties ir pienākums izmaksāt pasažieriem kompensāciju:

250 eiro, ja lidojuma attālums ir līdz 1500 kilometru;

400 eiro, ja attālums ES robežās ir lielāks, un citu reisu gadījumā, ja ir 1500 līdz 3500 kilometru;

600 eiro, ja attālums pārsniedz 3500 kilometru ārpus ES.

Avots: Eiropas Patērētāju informēšanas centrs