Finanšu ministrija: šogad mazumtirdzniecības apgrozījums aug lēnāk - februārī izaugsme 2,3%
Saskaņā ar jaunākajiem datiem, ko šodien publicējusi Centrālā statistikas pārvalde, Latvijas mazumtirdzniecības apgrozījums šā gada februārī, salīdzinot ar pērnā gada februāri, ir palielinājies par 2,3%. Šis pieaugums ir nedaudz vājāks par iepriekšējā mēnesī uzrādīto un kopumā norāda uz mērenu un stabilu mazumtirdzniecības izaugsmi, īpaši ņemot vērā 2015. gadā novēroto spēcīgo apgrozījuma pieaugumu. Savukārt mēneša griezumā mazumtirdzniecības apgrozījums februārī ir pieaudzis vien par 0,1%.
Kopējā apgrozījuma pieaugumu šā gada februārī veicināja tirdzniecības kāpums pārtikas precēm – par 3,7%, savukārt nepārtikas preču tirdzniecības apjomi palielinājās par 1,4%, salīdzinot ar 2015. gada februāri. Jānorāda, ka, izslēdzot autodegvielas tirdzniecības samazinājumu, nepārtikas preču apgrozījuma kāpums sasniedz 6,1%. Starp nepārtikas precēm spēcīgi tirdzniecības kāpumi pagājušajā mēnesī reģistrēti ar atpūtu un izklaidi saistītajiem produktiem, piemēram, sporta preču un spēļu mazumtirdzniecība pieaugusi par 28,4%, kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība – par 16,4%. Tā kā tās nav pirmās nepieciešamības preces, šie dati norāda uz sabiedrības labklājības uzlabošanos, jo iedzīvotāji savus pieaugošos ienākumus novirza arī kultūras un atpūtas preču iegādei.
2016. gada februārī pozitīva izaugsmes dinamika turpinājās tirdzniecībā pa pastu vai internetā (+28,1% gada izteiksmē), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā (+22,5%), kā arī mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem (+22,3%).
Tajā pašā laikā atsevišķās nepārtikas preču grupās ir vērojami apgrozījuma kritumi. Spēcīgs apgrozījuma samazinājums, kam bijusi arī lielākā negatīvā ietekme uz kopējo tirdzniecības izaugsmi, fiksēts degvielas tirdzniecībā, šā gada februārī gada izteiksmē kritumam sasniedzot 10,4%. Jāatzīmē, ka pērnā gada februārī saistībā ar degvielas cenu kritumu reģistrēts viens no augstākajiem degvielas tirdzniecības apjomiem pēdējo septiņu gadu laikā, kas liecina par augsto bāzi šogad. Tādējādi, lai arī 2016. gada februārī turpinājās degvielas cenu samazinājums (-12,3% gada griezumā), degvielas tirdzniecības apjomi tomēr saruka.
Tāpat 2016. gada februārī salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi samazinājās mājsaimniecības elektropreču apgrozījums (-23,9%). Arī šis kritums radās ļoti augstās pērnā gada bāzes dēļ. Par 14,4% saruka tirdzniecība stendos un tirgos, un samazinājums šajā nepārtikas preču grupā vērojams jau ilgstoši.
Eiropas Komisijas veikto aptauju rezultāti norāda, ka šā gada martā jau trešo mēnesi pēc kārtas uzlabojas Latvijas mazumtirgotāju noskaņojums, konfidences līmenim sasniedzot augstāko vērtību kopš 2014. gada maija. Šī tendence norāda uz pozitīvām tirdzniecības attīstības perspektīvām šomēnes. Taču no otras puses martā ir pasliktinājusies Latvijas patērētāju konfidence, rādītājam noslīdot līdz zemākajam līmenim pēdējā pusgada laikā. Neskatoties uz to, ir sagaidāms, ka arī nākamajos šā gada mēnešos turpināsies mērens mazumtirdzniecības pieaugums, ko veicinās jau agrāk tādi identificētie faktori, kā iedzīvotāju ienākumu kāpums, darba tirgus uzlabojumi un vājais patēriņa cenu pieaugums.