Bizness un ekonomika

Pagājušo gadu OCTA nozare noslēgusi ar Ls 2,6 miljonu zaudējumiem

Jauns.lv

Obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) nozare pagājušo gadu noslēgusi ar 2,6 miljonu latu zaudējumiem, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).

LTAB gan norāda, ka pagājušais gads kopumā ir raksturojams kā lejupslīdes "zemākā punkta" pārvarēšanas gads, kad iezīmējusies arī neliela tirgus stabilizācija.

Pēc LTAB rīcībā esošiem datiem, 2010. gadā tika noslēgts 1 174 721 OCTA apdrošināšanas līgums, kas ir par 5032 līgumiem vairāk nekā 2009.gadā. Salīdzinājumā ar 2009. gadu arvien lielāku popularitāti iegūstot 12 mēnešu līgumi, un šajā pozīcijā pret 2009. gadu kāpums bijis par gandrīz 5% jeb 24 514 līgumiem.

Apdrošinātāju nopelnīto OCTA prēmiju apjoms 2010. gadā veidoja 30,817 miljonus latus. Saskaņā ar LTAB iepriekš sniegtajiem datiem 2009. gadā nopelnīto prēmiju summa veidoja 54,39 miljonus latu, kas nozīmē, ka pērn nopelnīto OCTA prēmiju apjoms sarucis par 43%.

LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics transportlīdzekļu īpašnieku pieaugušo vēlmi iegādāties OCTA polises 12 mēnešu termiņam vērtē ne vien kā paradumu maiņu, bet arī pozitīvu iezīmi, kas vienlaicīgi demonstrē transportlīdzekļa autovadītāju atbildību gan pret sevi, gan pārējiem autovadītājiem, jo haotiska OCTA polises iegāde bieži vien demonstrējot autovadītāju tendenci vieglprātīgi attiekties pret iespējamiem ceļu satiksmes negadījumiem, kā arī savu saistību izpildi zaudējumu segšanā.

Sākot no 2008. gada 1. jūnija, OCTA apdrošināšanas līgumus ir iespējams slēgt, arī izmantojot distances saziņas līdzekļus (e-polises). No visiem 2010. gadā noslēgtajiem apdrošināšanas līgumiem 13,5% veidoja tieši e-polises. Salīdzinājumā ar 2009. gadu noslēgto e-polišu skaits 2010.gadā ir pieaudzis par 71,5%, kas liecinot par inovāciju un jauno tehnoloģiju arvien augošo popularitāti, kā arī transportlīdzekļu īpašnieku paradumu maiņu un aizvien lielāku uzticēšanos internetā iegādātajiem līgumiem.

LTAB dati rāda, ka pagājušajā gadā, salīdzinot ar 2009. gadu, kopējais ceļu satiksmes negadījumu skaits, par kuriem iesniegti zaudējumu pieteikumi, nav būtiski mainījies. Tomēr salīdzinājumā ar 2009. gadu par 14,4% esot pieaudzis ar saskaņoto paziņojumu reģistrēto ceļu satiksmes negadījumu skaits.

Stengrevics uzskata, ka saskaņotā paziņojuma īpatsvara pieaugums ir skaidrojams ar autovadītāju lielāku izpratni par tā sniegtajām priekšrocībām un pielietojumu negadījumu fiksēšanā. "Tomēr kaut arī saskaņotais paziņojums ir ērts un ātrs veids, kā fiksēt negadījumu bez policijas iesaistīšanas, autovadītājiem būtu jāatceras, ka ne visos gadījumos drīkst aizpildīt saskaņoto paziņojumu," atgādina LTAB vadītājs, skaidrojot, ka saskaņoto paziņojumu var aizpildīt vien gadījumos, kad negadījumā ir iesaistīti tikai divi transportlīdzekļi, kam nav lielu bojājumu, nav cietušas personas, nav nodarīti zaudējumi citu trešo personu mantai un autovadītājiem nav būtisku domstarpību par negadījuma apstākļiem.

2010. gadā LTAB un apdrošināšanas sabiedrībām tika iesniegti 41 679 zaudējumu pieteikumi, kas ir par 2,3% mazāk nekā 2009. gadā. Pērn pieņemti 39 348 lēmumi par atlīdzības izmaksu kopējo summu 24 966 080 latu, kas ir par 4 105 062 latiem jeb 14,1% mazāk nekā 2009. gadā.

Vidējās atlīdzības izmaksas apjoms par Latvijā notikušo apdrošināšanas gadījumu 2010. gadā veidoja 604 latus, kas ir par 16,2% mazāk nekā 2009. gadā. Būtisks pieaugums ir vērojams atlīdzību izmaksām no LTAB Garantijas fonda, kur vidējās izmaksas lielums vienā apdrošināšanas gadījumā bija 1138 lati jeb par 153 latiem vairāk nekā 2009. gadā. Vidējās atlīdzības izmaksas kāpums esot saistīts ar vairākām lielu apdrošināšanas atlīdzību izmaksām, tostarp par Latvijā reģistrētu un neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisītiem negadījumiem ārvalstīs.

Kaut arī sāk iezīmēties OCTA apdrošināšanas tirgus atlabšana, Stengrevics atzīst, ka ekonomiskās lejupslīdes periods uz apdrošināšanas tirgu ir atstājis dziļākas sekas, nekā apdrošinātāji to vēlētos.

Tomēr, ņemot vērā faktu, ka par 32,9% jeb 1231 transportlīdzekli (neskaitot tranzītā izvestos) ir pieaudzis Latvijā pirmoreiz reģistrēto jauno transportlīdzekļu skaits, LTAB prognozē, ka, pieaugot apdrošinājuma ņēmēju skaitam, OCTA nozare turpinās savu atlabšanu no sastinguma perioda un 2011. gadu varētu noslēgt ar labākiem rezultātiem.

OCTA Latvijā tika ieviesta 1997. gadā ar mērķi aizsargāt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu intereses. LTAB funkcijas ir nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību, veicināt OCTA sistēmas stabilitāti un attīstību, kā arī saskaņā ar likumdošanu nodrošināt izmaksas no OCTA garantijas fonda. Birojs ir Zaļās kartes biroju padomes biedrs un pilda Latvijas Zaļās kartes biroja funkcijas.

Zaļās kartes sistēma pašlaik darbojas 45 valstīs. Latvija ir šīs sistēmas dalībvalsts no 1998. gada.

LETA