Latvijas mediju reklāmas tirgus palielinājies par 4%
Latvijas mediju reklāmas tirgus šī gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar to pašu periodu pērn, palielinājies par 4%, liecina Latvijas Reklāmas asociācijas apkopotie dati.
Līdz ar to Latvijas mediju reklāmas tirgus apjoms sasniedzis 24,36 miljonus latu.
Visvairāk ir pieaudzis interneta tirgus - kopumā par 12% un bija 3,25 miljonu latu, bet radio reklāmu tirgus pirmajā pusgadā palielinājies līdz 2,65 miljoniem latu, kas ir par 11% vairāk nekā pērn šajā pašā periodā.
Tāpat palielinājies arī žurnālu reklāmas tirgus - par 10% vairāk, sasniedzot 2,41 miljonu latu. Vēl par 7% pirmajā pusgadā palielinājies vides reklāmu tirgus. Kopumā pirmajos sešos mēnešos vides reklāmu tirgus sasniedza 2,13 miljonu latu apmēru.
Nedaudz mazāk, tomēr arī pieaugums reģistrēts avīžu reklāmas tirgū, kas palielinājies par 2% un bija 2,62 miljonu latu apjomā. Savukārt televīzijas reklāmu tirgus šī gada pirmajā pusgadā palicis gandrīz nemainīgs - 11,18 miljoni latu.
Vienīgais reklāmas mediju tirgus, kas šī gada pirmajā pusgadā piedzīvojis kritumu, ir kino - kopumā par 36% mazāks nekā pērn šajā pašā periodā, sasniedzot 115 000 latu apjomu.
Kā vēsta asociācijas izpilddirektore Ingrīda Krīgere-Lāce, salīdzinot ar 2010.gada pirmo pusgadu, televīzijas sadaļa ir samazinājusi savu daļu mediju reklāmas tirgū par 2%, bet internets, žurnāli un radio to palielinājuši par 1%. Nemainīga tirgus daļa pirmajā pusgadā palikusi videi un avīzēm.
Kopumā patlaban 46% tirgus daļas aizņem televīzijas reklāmas, 13% - interneta, katrs pa 11% - radio un avīžu, 10% - žurnālu, 9% - vide, bet kino daļa ir zem viena procenta.
Latvijas Reklāmas asociācijas padomes loceklis un mediju aģentūras "Media House" valdes loceklis Juris Liepiņš stāsta, ka, stabilizējoties valsts ekonomikas indikatoriem, reklāmdevēji kļuvuši optimistiski un pieņem pozitīvus lēmumus, lai atsāktu vai palielinātu savu zīmolu reklāmas aktivitātes.
"It īpaši pēdējo mēnešu laikā vērojamas pārmaiņas reklāmdevēju attieksmē - par reklāmu masu medijos. 2011.gada pirmajā pusgadā lielākā daļa mediju grupu ir paziņojušas par reklāmas apjomu pieaugumiem, kas liecina par stabilu tendenci kopumā, nevis individuāliem rezultātiem. Pilnīgi noteikti ir svarīgs ilgi gaidītais reklāmas apjoma pieaugums avīzēm, žurnāliem, radio, vides reklāmai," komentē Liepiņš.
Viņš prognozē, ka stabilu pieaugumu mediju reklāmas tirgū var sagaidīt 2011.gada otrajā pusgadā. "Taču piedāvāju būt piesardzīgiem starptautisku reklāmdevēju budžetu novērtējumos, kuru aktivitātes drīzāk ietekmēs apstākļi Eiropas Savienībā, nevis atveseļošanās Baltijas valstu ekonomikā. Būtu svarīgi masu medijiem, definējot cenu politiku reklāmas apjomu pieauguma apstākļos, nepārsteigties, strauji mainot cenu nosacījumus. Reklāmai ir jāatmaksājas arī reklāmas tirgus pieauguma apstākļos," skaidro Liepiņš.
Latvijas Preses izdevēju asociācijas valdes priekšsēdētājs un SIA "Žurnāls Santa" valdes priekšsēdētājs Ivars Zariņš norāda, ka pērn pieaugošās žurnālu tirāžas bija kā priekšvēstnesis reklāmu pieaugumam. "Protams, arī visas pozitīvās tendences ekonomikā Latvijā un ārvalstīs, kuras bija vērojamas pagājušā gada otrajā un šī gada pirmajā pusē, deva impulsus izaugsmei," piebilst Zariņš.
"Kā prognozējām, radio ir saglabājis savu tirgus daļu kopējā reklāmas tirgū ar būtisku pieaugumu - par 11%, kas ir otrais lielākais pieaugums mediju tirgū aiz interneta. Reklāmas devēju izvēle par labu radio ir skaidrojama gan ar klientu kopējo budžetu palielināšanu, gan ar cenu stabilizāciju radio reklāmas tirgū, gan arī ar "Latviešu Radio'', ''Radio Skonto'' un ''Eiropas Hitu Radio" apraides tīklu paplašināšanu. Gada beigās sagaidām cenu pieaugumu," par radio tirgus tendencēm stāsta mediju grupas "Super FM" attīstības direktore Marianna Minigubajeva.
"Clear Channel Latvia" vadītāja Everita Ušacka uzskata, ka pirmā pusgada rezultāti liecina par pozitīvām tendencēm vides reklāmas sektorā.
"Pirmajā ceturksnī lielākais pieaugums bija reklāmām uz sienām, kas veicināja kopējo pieaugumu ceturksnī pat virs 10%. Otrajā ceturksnī stabils pieaugums bija vērojams lielformātu un pīlāru sektoros. Pozitīva tendence ir klientu diferenciācija, iepriekš dominējošo kategoriju budžetu apjomi īpaši nemainās, taču parādās jaunas un pēdējo divu gadu laikā mazāk redzamas kategorijas. Tā, piemēram, atgriežas auto reklāma, apģērbu un pārtikas produktu reklāmas," stāsta Ušacka.
Runājot par avīžu reklāmas tirgus aktivizēšanos, AS "Lauku Avīzes" Reklāmas aģentūras direktors Aigars Stankēvičs atzīmē, ka iepriekšējo divu gadu reklāmas ieņēmumu straujais kritums mudināja laikrakstu izdevējus būtiski samazināt reklāmas cenu un uzlabot piedāvājumu kvalitāti un daudzveidību. Tas patlaban, pie "trauslās" ekonomikas izaugsmes, nes pirmos augļus, jo, palielinoties uzņēmēju aktivitātēm un saglabājot konkurētspējīgas cenas ar citiem reklāmas nesējiem, palielinās arī izvietoto reklāmu skaits.
SIA "TV3 Latvia" ģenerāldirektore Baiba Zūzena stāsta, ka pēc analogās televīzijas atslēgšanas 2010.gada jūnijā maksas televīzijas lietotāju skaits ir būtiski pieaudzis. Pateicoties tam, ir pieaugusi arī mazo kanālu pieejamība skatītājam un atbilstoši palielinājusies to skatīšanās daļa.
"Reklāmdevēji atkal sākuši meklēt iespējas kombinēt klasisko reklāmu televīzijā ar radošiem reklāmas risinājumiem, lai precīzi mērķētus pārdošanas vēstījumus apvienotu ar zīmolu stiprināšanas kampaņām. Sagaidāms, ka otrajā pusgadā televīzijas tirgus pieaugs. Ticams, ka reklāmas paužu aizpildījums, līdzīgi kā pirmajā pusgadā, aktīvākajos mēnešos būs ļoti augsts. Tas ir skaidrs signāls tam, ka 2012.gadā televīzijas reklāmas cena pieaugs," akcentē Zūzena.
Tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūras "TNS Latvia" Reklāmu reģistra vecākais klientu vadītājs Oskars Rumpēters norāda, ka, salīdzinot pusgada datus, parasti redzamas lielākas svārstības nekā gada datos, jo reklāmdevēji mēdz atšķirīgi saplānot kopējo reklāmas budžeta dalījumu pa sezonām.
Tomēr ir skaidri redzamas tendences, piemēram, banku reklāmas aktivitāšu pieaugums, kā arī mobilo operatoru pakāpšanās reklāmdevēju topā, salīdzinot ar reklāmas apjoma ziņā neierasti mazaktīvo 2010.gada pirmo pusgadu. Paredzams, ka 2011.gadā kopumā finanšu institūciju nozare varētu pakāpties vēl augstāk, domājams arī, ka mobilo sakaru un mazumtirdzniecības nozares savas reklāmas aktivitātes nemazinās.
Kā ziņots, 2010.gada mediju reklāmas tirgus apjoms bijis 45,89 miljoni latu, kas ir par 13% mazāk nekā 2009.gadā, informēja Latvijas Reklāmas asociācijas pārstāvji.