"Katastrofa tūlīt notiks," brīdina par lielu problēmu ar Krieviju
Pasaule atrodas uz lielas ekoloģiskas katastrofas robežas, kuras vaininieks būs Krievija un tās "ēnu flote".
Kopš 2022. gada ir reģistrēti vismaz 9 naftas noplūdes gadījumi no kuģiem, kas pārvadā Krievijas naftu, apejot Rietumu sankcijas. Šie incidenti notikuši dažādās pasaules okeāna daļās no Taizemes līdz Vjetnamai, Itālijai un Meksikai, raksta "Dialog.ua". ASV laikraksts "Politico" kopā ar žurnālistu grupu "SourceMaterial" veicis izmeklēšanu, atklājot milzīgus ekoloģiskos draudus, kas saistīti ar tā dēvēto Krievijas "ēnu floti".
Viens no gadījumiem notika šā gada martā, kad britu krasta dienesti konstatēja naftas plankumu 23 kilometru garumā 100 kilometru attālumā no Skotijas piekrastes. Par paredzamo piesārņojuma avotu kļuva tankkuģis "Innova", kas uz Indiju veda 1 miljonu barelu Krievijas naftas.
Būtiski atzīmēt, pēc laikraksta "Lloyd 's List" datiem, aptuveni 80% "ēnu flites" kuģu nav apdrošināšanas, kas ļauj tiem izvairīties no starptautiskās uzraudzības un regulējuma. Tas ievērojami palielina ekoloģisko katastrofu riskus.
Izmeklēšanā noskaidrots arī gadījums ar tankkuģi "Aruna Gulcay", kas pie Itālijas piekrastes atstājis 47 kilometrus garu traipu. Neskatoties uz acīmredzamām pazīmēm par starptautiskās MARPOL (Starptautiskā konvencija par kuģu izraisīta piesārņojuma novēršanu) konvencijas pārkāpšanu, kas vērsta uz kuģošanas piesārņojuma ierobežošanu, ne Itālijas, ne Lielbritānijas varas iestādes nav veikušas pienācīgu izmeklēšanu par šiem incidentiem.
"Politico" aptaujātie eksperti uzskata, ka šādi incidenti ir tikai "aisberga virsotne". Kā izteicies "Lloyd 's List" analītiķis Mišels Vize Bokmans, ""ēnu flote" ir katastrofa, kas tūlīt notiks".
Tā kā Maskava atrodas zem Rietumu sankcijām, arvien vairāk tankkuģu pārvadā nelikumīgas kravas un potenciālos zaudējumus videi visā pasaulē. Šie kuģi ir lielā mērā neregulēti, tie vēl arī bieži nav apdrošināti, un tas nozīmē, ka nopietnākas noplūdes gadījumā valdībai būs sarežģīti saukt tos pie atbildības. Tankkuģi izgājuši arī cauri rosīgiem kuģošanas koridoriem, piemēram, Sarkanajai jūrai un Panamas kanālam, kas nozīmē, ka jebkura nopietna avārija var izjaukt starptautiskos tirdzniecības ceļus. Bez ekoloģiskajiem zaudējumiem, no kuriem daļa būs neatgriezeniska, tā ir milzīga ietekme uz piekrastes valstīm, kurām būs jāsedz attīrīšanas izmaksas.
"Tā ir palēninātas darbības bumba," sacīja Enerģētikas un tīrā gaisa pētījumu centrā (CREA), analītiskajā centrā, Eiropas un Krievijas vadītājs un "ēnu flotes" eksperts Aizeks Levī. Problēmu padziļina tas, ka aptuveni 80% Krievijas jūras naftas tiek pārvadāta ar kuģiem, kurus nekontrolē Rietumi. Turklāt, pēc analītiskā centra CREA datiem, kopš G7 cenu ierobežojuma ieviešanas pirms diviem gadiem Maskavas "ēnu flote" pārvadājusi naftu par 80 miljardiem eiro.
"Politico" izmeklēšana aktualizē nepieciešamību pastiprināt šādu pārvadājumu kontroli un pastiprināt sankcijas pret kuģiem, kas pārkāpj starptautiskās konvencijas. Daži Eiropas diplomāti jau aicina uz izlēmīgāku rīcību, ieskaitot konkrētu tiesu iespējamo ierakstīšanu ES sankciju sarakstos.
Zviedrijas ārlietu ministrs Stenergards paziņojis "Politico", ka, ja minētie kuģi piedalās nelikumīgās vai augsta riska kuģošanas operācijās, vai dod ieguldījumu Krievijas karadarbībā, tie tiek pakļauti augstam riskam tikt pievienotiem ES sankciju režīmam. Situācija pasaules sabiedrībai nostāda sarežģītu dilemmu: kā efektīvi ierobežot Krievijas ienākumus no naftas pārdošanas, vienlaikus nepieļaujot vērienīgu ekoloģisko katastrofu.
Svarīgākās un interesantākās Jauns.lv ziņas tagad arī “WhatsApp” lietotnē!