Novēroti Krievijas intensīvi centieni ietekmēt Francijas parlamenta vēlēšanas
Izpētot miljoniem ierakstu sociālajos tīklos, pētnieki atklājuši Krievijas botu mēģinājumus masveidīgi destabilizēt Francijas vēlēšanas un veicināt Marinas Lepēnas Nacionālās apvienības nākšanu pie varas.
Svētdien, 30. jūnijā, Francijas nacionālais Zinātnes un pētījumu centrs (CNRS) publicējis pētījumu, kurā analizētas Krievijas digitālās iejaukšanās stratēģijas Francijas vēlēšanās, ko agresorvalsts sākusi īstenot jau kopš 2016. gada. Rezultāti liecina par "Kremļa sistemātiskiem centieniem vājināt Francijas liberālo fronti un provocēt sabiedrību nosliekties labējo spēku pusē".
Saskaņā ar bijušā Krievijas izlūkošanas dienesta (VDK) virsnieka Tomasa Šūmana teikto, "Kremlis savu ideoloģisko darbību iedala 4 dažādos posmos: demoralizācijas periodā, kas prasa 15-20 gadus; destabilizācija periodā, kas ilgst 2-5 gadus, krīzes periodā, kas aizņem 2-6 mēnešus un normalizācijā". Saskaņā arapkopotajiem datiem, Francija patlaban atrodas starp 2. un 3. posmu.
Krievijas iejaukšanās Francijas vēlēšanās tika pierādīta jau 2017. gadā, kad Kremlis uzlauza tolaik vēl prezidenta amata kandidāta Emanuela Makrona kampaņas serveri. Pētījuma autori norāda, ka "kopš tā laika Krievija ar botu palīdzību īstenojusi masveidīgu propagandas kampaņu sociālajos tīklos, kuras mērķis ir veicināt Krievijas režīmam mazāk naidīgu politisko spēku nākšanu pie varas". Pētījuma vadītājs Davids Ševalarī norādījis, ka pētījuma ietvaros tika analizēti vairāk nekā 700 miljoni sociālo tīklu ieraksti un tajos skaidri iezīmējas kā Krievija no 2016. līdz 2024. gadam centusies ietekmēt Francijas politisko sistēmu.
Provokāciju mērķis - radīt spriedzi sabiedrībā
Kā ilustratīvu piemēru pētnieki izmantojuši Francijā populāru mikroblogošanas vietnes "X" kontu @FRN, kam ir gandrīz 254 tūkstoši sekotāju. Kā apgalvo pētījuma autori, "lietotāja ieraksti ir tipiski Kremļa pārvaldītajiem kontiem - tajos tiek izplatītas sazvērestības teorijas, kritika pastāvošajai valdībai un izmantoti rūpīgi rediģēti video materiāli, kuru mērķis ir manipulēt ar sabiedrisko domu". Konta ieraksti no 10. līdz 27. jūnijam pārpublicēti 253 946 reizes, un tajā izplatīti vairāki video "ar Izraēlas valdības pastrādātajiem slaktiņiem Gazā". Konta mērķis ir radīt sabiedrībā spriedzi un veicināt antisemītisma un islamofobijas pieaugumu Francijā.
Pētījuma autori apgalvo, ka līdztekus provokācijām sociālajos tīklos, Kremļa aģenti veic arī aktīvas provokācijas Francijā. Piemēram, Putina režīms organizējis ebreju simbola Dāvida zvaigznes krāsošanu uz Parīzes ēkām. Tāpat 4. maijā Krievijas pārstāvji ar sarkaniem plaukstu nospiedumiem bija apgānījuši Parīzes Holokausta muzeja fasādi. Pētījuma autori vēsta, ka šādā veidā Krievija sarīda Izraēlas un palestīnas atbalstītājus, veicinot islamofobijas un antisemītisma pieaugumu valstī.
Pētījuma vadītājs Deivids Čevalarī vēsta, ka VDK iecienījis kādu sakāmvārdu: "Ūdens piliens akmeni sagrauj nevis ar savu spēku, bet gan bieži tam uzkrītot virsū". Viņš norāda, ka "Kremlis pielieto šīs zemās intensitātes stratēģijas ilgstošā laika periodā, lai iedzīvotāji neapzinātos, ka ar viņiem ticis manipulēts".
Propaganda devusi arī zināmus panākumus - Francijā vēl nekad nav bijis tik daudz kandidātu, kas būtu uzturējuši tiešus sakarus ar Kremli vai publiski pauduši proputiniskas nostājas. Kā vienu no piemēriem var minēt labējo populistu Pjēru Žentilē, kurš, kā liecina medija "Street Press" dati, organizējis pārrunas ar lielāko Kremļa propagandistu Francijā Ksavjē Moreo.
"Makrons cenšas uzpirkt vēlētājus"
Arī Amerikas kiberdrošības uzņēmums "Recorded Future" ziņo, ka Kremlis Francijas sabiedrībā cenšas kultivēt spriedzi starp Izraēlas un palestīniešu atbalstītājiem. Tomēr līdztekus tam, uzņēmums atklājis arī vairākus citus Krievijas centienus nomelnot Emanuela Makrona administrāciju, īpaši kritizējot viņa sniegto atbalstu Ukrainai.
Uzņēmums Francijā identificējis vietni "CopyCop", kurā regulāri tiek publicēta viltus informācija par dažādām norisēm Francijā. Teksti visbiežāk ir ģenerēti ar mākslīgā intelekta palīdzību, tomēr vietnē ieraksti padarīti vizuāli līdzīgi Francijas mediju ierakstiem. Tāpat bieži vietne uzdevusies par Makrona administrācijas pārstāvi, un ar provokatīviem ierakstiem centusies diskreditēt Makrona pārstāvēto politisko spēku. Piemēram, reiz vietne piedāvājusi lasītājiem naudas prēmiju, ja tie vēlēšanās nobalsotu par Makronu. Pēc šī skandāla vairāki iedzīvotāji sociālajos tīklos pauda sašutumu par "Makrona valdības korumpētību un neētisko rīcību".
Zviedru medijs "SVT Nyheter" vietnē uzgājis vairāk nekā 100 ierakstu, par gaidāmajām vēlēsanām. Šajos rakstos Francijas prezidents Emanuels Makrons negatīvā gaismā tiek pieminēts 59 reizes, savukārt par labējo partijas līderiem vietnē ir daudz ierakstu, tomēr neviens no tiem nav kritiskas dabas. "Dati liecina, ka Krievijas mērķis ir skaidri redzams - palīdzēt Nacionālajai apvienībai uzvarēt vēlēšanās," vēsta pētījuma autori.