ASV apstiprina pirmo palīdzības kravu nokļūšanu Gazas joslā, izmantojot pagaidu piestātni
Gazas joslas pagaidu piestātnē Vidusjūras krastā piektdien sāka pienākt pirmās palīdzības kravas, apstiprināja ASV armijas pāvēlniecība.
Today at approximately 9 a.m. (Gaza time), trucks carrying humanitarian assistance began moving ashore via a temporary pier in Gaza. No U.S. troops went ashore in Gaza. This is an ongoing, multinational effort to deliver additional aid to Palestinian civilians in Gaza via a… pic.twitter.com/Gdt9Scgq2y
— U.S. Central Command (@CENTCOM) May 17, 2024
"Šodien ap plkst.9 kravas automašīnas ar humānās palīdzības kravām sāka virzīties krastā pa Gazas joslas pagaidu piestātnes būvi. Neviena ASV armijas vienība krastā neizkāpa. Tie ir pašlaik īstenoti starptautiski pasākumi palestīniešu civiliedzīvotājiem Gazas josā piegādātu papildu palīdzību pa jūras koridoru, kam piemīt tikai humāns raksturs," teikts ASV Centrālās pavēlniecības paziņojumā. Sagaidāms, ka tuvāko dienu laikā Gazā nokļūs apmēram 500 tonnas palīdzības, vēsta BBC.
Tomēr ANO ir brīdinājusi, ka jūras koridors nevar aizvietot sauszemes maršrutus, pa kuriem palīdzību var nogādāt visātrāk un efektīvāk, taču tā ir bīstamāka, jo palīdzības konvojiem mēdz uzbrukt palestīniešu bandīti vai izmisušie iedzīvotāji.
ASV armija aprīlī sāka būvēt peldošu piestātni, ko paredzēts izmantot humānās palīdzības piegādēm, un tās būvi pabeidza šonedēļ. Trešdien Kiprā nogādāja vairākus simtus tonnu palīdzības kravu, kur to pārbaudīja, un pēc tam iekrāva komerciālajos kuģos, lai nogādātu uz vairākus simtus metru garo piestātni, kas fiksēta pie Gazas piekrastes pludmales.
"The Times of Israel" vēsta, ka pagaidām kravas no Kipras nogādā uz peldošu platformu dažu kilometru attālumā no Gazas piekrastes, kur tās izkrauj, izpako un pēc tam pārktrauj mazākos kuģos, kas uz peldošo piestātni spēj nogādāt 5 līdz 15 kravas automašīnās ietilpstošas kravas, savukārt no piestātnes palīdzības kravas uz sauszemi nogādās kravas automašīnas, un tās saņems ANO Pasaules pārtikas programmas darbinieki.
Ar Izraēlu saskaņotā peldošās piestātnes celtniecība izmaksājusi vismaz 320 miljonus ASV dolāru (295 miljoni eiro).
Pašlaik steidzama palīdzība nepieciešama apmēram 2,2 miljoniem palestīniešu, sevišķi pēc tam, kad Izraēla pārņēma savā kontrolē Rafahas robežšķērsošanas punktu uz robežas ar Ēģipti.
Jāpiebilst, ka pašreizējā ekstremālā situācija Gazas joslā radās pēc tam, kad pagājušā gada 7. oktobrī, kad Gazu kontrolējošās palestīniešu teroristu organizācijas "Hamas" kaujinieki veica plašāko iebrukumu Izraēlas teritorijā, zvēriski nogalinot 1139 cilvēkus, tostarp 766 civiliedzīvotājus, un sagrābjot par ķīlniekiem vēl 252 cilvēkus, no kuriem liela daļa joprojām atrodas teroristu rokās.
"Hamas" uzbrukums notika ar plašām Gazas iedzīvotāju gavilēm, bet ar izraēliešu ķīlniekiem atgriezušos rīkļurāvējus vietējie sveica kā varoņus. Drīz pēc "Hamas" iebrukuma Izraēla sāka bombardēt Gazu, izsludināja mobilizāciju, bet 27. oktobrī sāka sauszemes operāciju Gazā, kuras gaitā gājuši bojā vairāk nekā 35 000 palestīniešu.