Gandrīz 5000 kilometru stundā - NASA grib atdzīvināt virsskaņas pasažieru lidojumus
foto: Lockheed Martin / NASA / SWNS
Pasažieru virsskaņas lidmašīnas "X-59" prototips.
Pasaulē

Gandrīz 5000 kilometru stundā - NASA grib atdzīvināt virsskaņas pasažieru lidojumus

Jauns.lv

Kopš 2003. gada, kad tika slēgti “Concorde” lidojumi, ātra pārlidošana pāri Atlantijas okeānam ir pagātne. Lidojumi starp Londonu un Ņujorku tagad ilgst aptuveni astoņas stundas. Rekords šobrīd ir nedaudz mazāks par piecām stundām no Ņujorkas līdz Londonai, bet tas bijis iespējams pateicoties pateicoties labvēlīgām gaisa plūsmām.

Gandrīz 5000 kilometru stundā - NASA grib atdzīvin...

Taču tagad doma par virsskaņas ceļošanu atkal ir izskanējusi. Par to ziņo neviens cits kā NASA, kas uzskata, ka lidojums no Ņujorkas-Londonas nākotnē varētu ilgt pat 90 minūtes, vēta CNN. 

Kosmosa aģentūra ir apstiprinājusi emuāra ierakstā par savu "ātrgaitas stratēģiju". Tā ir izpētījusi, vai komerciālie lidojumi ar ātrumu līdz 4 mahiem - vairāk nekā 4770 kilometru stundā - varētu nākotnē būt perspektīvi.

NASA “Glenn” pētniecības centra pētījums liecina, ka šādiem virsskaņas lidojumiem jau pastāv "potenciālie pasažieru tirgi apmēram 50 maršrutos". Šie maršruti aprobežojās ar transokeāniskajiem maršrutiem, tostarp virs Atlantijas okeāna ziemeļdaļas un Klusā okeāna, jo daudzas valstis aizliedz virsskaņas lidojumus virs sauszemes.

Tomēr NASA savas “Quesst” misijas ietvaros izstrādā "klusu" virsskaņas lidmašīnu, ko sauc par X-59 . Aģentūra cer, ka jaunais lidaparāts galu galā varētu mudināt mainīt šos noteikumus, atbrīvojot ceļu lidmašīnām, kas lido starp 2 – 4 mahiem. “Concorde” maksimālais ātrums bija 2,04 mahi jeb 2385 kilometri stundā. Reaktīvā lidmašīna, kas pārvietojas ar 4 mahu ātrumu, potenciāli varētu veikt transatlantisko šķērsošanu pat 90 minūtēs.

Pēc pētījumiem NASA grasās pāriet uz savu nākamo pētniecības posmu ātrgaitas ceļojumiem, slēdzot līgumus ar uzņēmumiem, lai izstrādātu dizainu un "izpētītu gaisa ceļojumu iespējas, izklāstītu riskus un izaicinājumus un identificētu nepieciešamās tehnoloģijas, lai izveidotu “Mach 2 plus". Pie pētījuma strādās divas komandas: vienu vadīs “Boeing”, otru vadīs “Northrop Grumman Aeronautics Systems”. Katrs no tiem izstrādās lidmašīnas, kas spēj izturēt lielu virsskaņas ātrumu.

Saskaņā ar NASA Komerciālās virsskaņas tehnoloģiju projekta projekta vadītāja Lori Ozoroski teikto, līdzīgi pētījumi tika veikti pirms desmit gadiem, veidojot X-59 lidmašīnas attīstību.

Nākamajā posmā tiks ņemti vērā arī "drošības, efektivitātes, ekonomiskie un sociālie apsvērumi," sacīja NASA Hipersonas tehnoloģiju projekta vadītāja Mērija Džo Longdeivisa.

NASA mērķis ir iegūt pietiekami daudz datu, lai tos nodotu ASV regulatoriem 2027. gadā.