Lūka Skaivokera brīvdienas jeb "Deviņvīri" testē "Peugeot 508"
foto: Rojs Maizītis
"Peugeot 508" eksterjers.

Lūka Skaivokera brīvdienas jeb "Deviņvīri" testē "Peugeot 508"

Sandris Metuzāls

Jauns.lv

Kaut ko tādu mēs no frančiem nebijām gaidījuši – automobili, kas izskatās gluži kā izkāpis no "Zvaigžņu karu" jaunākās sērijas. Un tie nav lēti glaimi, jo jaunā Peugeot 508" salonā tiešām vari sajusties kā Luks Skaivokers, kurš brīvdienā no kosmosa kuģa pārsēdies četrriteņu transportlīdzeklī.

Tas, ka frančiem patīk akcentēt savu īpašo stilu, nav nekāds jaunums. "Peugeot" to līdz šim bija darījis, mēģinot kaut kādus sīkumus noformēt citādi nekā pārējie autoražotāji. Ja neko vairāk, tad vismaz "Start" pogu novietot stūrei otrā pusē. Taču "Peugeot" 508 gadījumā viņi nav aprobežojušies ar vienu pogu un ir noorganizējuši vietēja mēroga revolūciju. Šis auto nenoliedzami ir izcila dizaina paraugs, un ne velti tas Latvijas Gada auto konkursā izpelnījās Dizaina balvu un līdzīgā konkursā Lietuvā pat tika pasludināts par Gada auto. "Peugeot 508" ir auto, kas rada emocijas – vieni to lamās kā samākslotu un nejēdzīgu, otri slavēs par īpašo piegājienu un oriģinalitāti. "Deviņvīri" pieder pie otrajiem, un tūlīt paskaidrosim, kādēļ.

Sēdies kokpitā!

Eksperimentus ar salona iekārtojumu "Peugeot" sāka jau pirms dažiem gadiem, laižot klajā savu itin populāro krosoveru līniju. Taču krosoveros šie jauninājumi radīja atšķirīgas jūtas – jā, it kā jau interesanti, taču kaut kas tomēr tā kā nav īsti pareizi... Iesēžoties "Peugeot 508", šādas domas prātā nenāk. Te mulsuma un neizpratnes vietā iestājas puiciska sajūsmā – jes, esmu nonācis īstā 21. gadsimta automobilī!

foto: Rojs Maizītis
"Peugeot 508" eksterjers.
"Peugeot 508" eksterjers.

Vecie analogie spidometri un tahometri ir ar vieglu rokas vēzienu aizvākti un vietā ielikti digitālie mērinstrumenti un liels mediju centra displejs. Labi, tas mūsdienās jau ir pašsaprotami, un, lai gan vecā labā spidometra ir mazliet žēl, tur nu laikam neko nevar darīt, tas paliks tikai "Rolls-Royce" līmeņa raritātēs. Acīs uzreiz krīt stūre. Franči, ko jūs ar to esat izdarījuši?! Ierastās apaļās stūres vietā te ir tāds kā saspiests plācenis – kaut kas attāli līdzīgs F-1 bolīda stūrei, tikai ar krietni mazāku podziņu un slēdžu skaitu. Patiesību sakot, stūres izmēri (tā liekas nedaudz mazāka par standarta stūri) un forma ir teju vai vienīgais šajā automobilī, kas rada jautājumus. Standarta stūre tomēr liekas ērtāka un pierastāka. Kaut gan – otrās testu dienas pievakarē ar šo dīvaino risnājumu jau bija aprasts. Un var saprast arī frančus – tik futūristiska izskata mašīnā parasta stūre neiederētos. Ne velti viņi auto kabīni nodēvējuši par "i-Cockpit" jeb inteliģento kokpitu.

foto: Rojs Maizītis
"Peugeot 508" interjers.
"Peugeot 508" interjers.

Nākamais objekts, kas salonā, atvainojiet, kokpitā, duras acis, ir lielais displejs viduskonsolē un klavieres zem tā. Pareizāk sakot, nevis klavieres, bet zem displeja izvietotie septiņi taustiņi, kas pēc izskata ļoti atgādina klavieru taustiņus. Ar šādu risinājumu "Peugeot" eksperimentēja jau agrāk, taču tikai 508. tā pa īstam sapratu, cik praktisks tas ir, jo atvieglo darbošanos ar displeju. Katrs no šiem taustiņiem ļauj ātri un būtībā uz tausti (kas, atrodoties pie stūres, ir svarīgi) aktivizēt kādu no galvenajām displeja funkcijām – navigāciju, radio, tālruni un tā tālāk. Pēc tam kad esi aktivizējis konkrēto funkciju, tālāk jau detalizētākas darbības vari veikt skārienjutīgajā displejā. Turklāt taustiņi izskatās stilīgi.

foto: Rojs Maizītis
"Peugeot 508" interjers.
"Peugeot 508" interjers.

Gandrīz tikpat stilīgi kā ātruma pārslēgs, kas arī veidots kosmiskā stilistikā. Interesantu risinājumu franči atraduši telefona novietojumam uzlādes laikā – to var noglabāt īpašā nišā zem arkas, kur atrodas ātruma pārslēgs. Tur ir gan bezvadu lādētājs, gan iespēja pievienot telefonam vadu.

foto: Rojs Maizītis
"Peugeot 508" interjers.
"Peugeot 508" interjers.

Īpašas pieminēšanas vērti ir ērtie ādas sēdekļi, kuriem iespējams izvēlēties arī masāžas funkciju – par atsevišķu samaksu, protams. It kā jau lieka greznība, taču lieliski papildina kosmisko imidžu, turklāt garākā braucienā var lieti noderēt. Praktiska labuma it kā nav arī no gaismiņām, kas iestrādātas durvīs, taču arī tās dod savu artavu futūristiskās sajūtas radīšanā.

foto: Rojs Maizītis
"Peugeot 508" eksterjers.
"Peugeot 508" eksterjers.

Jaunums šādas klases automašīnai ir instrumentu panelī uzburamais ekrāns, kas ataino nakts kameras rādīto bildi. Proti, fiksē uz ceļa vai tā malās esošās dzīvās būtnes – gājējus un riteņbraucējus, aļņus un lapsas. Latvijas apstākļiem ļoti noderīga lieta, kas gan pieejama tikai dārgākajā komplektācijā. Taču vēl nesen kaut ko tādu piedāvāja vienīgi Porsche līmeņa un cenas mašīnas, tāpēc paldies frančiem par šīs tehnoloģijas nešanu plašākās tautas masās.

foto: Rojs Maizītis
"Peugeot 508" interjers.
"Peugeot 508" interjers.

Kopumā jāteic, ka "Peugeot" inženieriem joks ar kokpitu ir izdevies. Sajūta, sēžot šajā automobilī, ir īpaša. Tā atšķiras gan no budžeta klases automašīnām, gan no dārgajiem limuzīniem. Tas ir kaut kas savs, kaut kas īpašs. Un, jāteic, man šis kaut kas īpašais patika. Starp citu, vai zinājāt, ka frančiem Lūks Skaivokers nav nekāds Skaivokers, bet gan Lūks Kurlesjēls? Tulkojumā gan šis vārds nozīmē apmēram to pašu.

Ņemam sarkano

Mašīnas iekšpuse ir tik interesanta, ka pat negribas kāpt laukā, lai paraudzītos uz auto no ārpuses. Ārpusē mūs tik daudz patīkamu pārsteigumu negaida, tomēr mašīna izskatās pietiekami interesanti un intriģējoši, lai pievērstu garāmgājēju uzmanību. Ar noteikumu, ka auto būs sarkanā krāsā. Tā 508. sedanam piestāv vislabāk, jo rada sportisku iespaidu. Patlaban ir pieejams arī universālis 508 SW, kas, protams, ir praktiskāks, taču no vizuālā viedokļa mums sedans tomēr patika vislabāk.

foto: Rojs Maizītis
"Peugeot 508" interjers.
"Peugeot 508" interjers.

Arī no priekšas auto ir stilīgs, pateicoties no "Peugeot" krosoveriem jau zināmajai raksturīgajai radiatora restei. Un arī aizmugurei nav nekādas vainas, kas savukārt ir interesantā dizaina lukturu nopelns.

Mašīna ir pietiekami liela, un arī aizmugurē sēdošie varēs justies komfortabli. Arī bagāžnieks ir gana liels, kaut gan, protams, universāļa izpildījumā tas ir krietni ietilpīgāks. Taču tādā gadījumā jāsamierinās, ka auto zaudēs savu sportiski kosmisko auru. Tas vairs nebūs kosmiskais iznīcinātājs, bet gan kosmiskais kravas kuģis.

foto: Rojs Maizītis
"Peugeot 508" interjers.
"Peugeot 508" interjers.

Es no āpša nebaidos

Bet kādas tad ir sajūtas uz ceļa? Vai tiešām kā kosmosa kuģī, ko pilotē msjē Kurlesjēls? "Deviņvīriem" testam tika jaudīgākā no "Peugeot 508" versijām – ar 1,6 litru dzinēju aprīkotais 508 GT, kas var palepoties ar 224 zirgspēkiem. Tie liek sevi manīt – uz ceļa auto ir ļoti dinamisks, un par apdzīšanu nav jāuztraucas. Tas gan prasa arī attiecīgu degvielas patēriņu – vidēji ap 7 litriem uz 100 kilometriem –, taču tas ir tā vērts. Automašīnai, kurai ir kokpits, nevis kabīne, tā arī uz ceļa ir jāpārvietojas. Turklāt, pateicoties nakts redzamības kamerai, daudz drošāka sajūta ir arī tumšajā diennakts laikā, kad vairs nav jāzīlē, vai tikai kaut kur pāri ceļam nečāpo āpsis. Ja arī čāpo, tad tu viņu displejā laikus pamanīsi. Atšķirībā no autopilota, automātiskās parkošanās un citiem mūsdienu tehnoloģiju brīnumiem nakts redzamība nu reiz ir tas, kas uz Latvijas ceļiem ir ļoti noderīga.

foto: Rojs Maizītis
"Peugeot 508" eksterjers.
"Peugeot 508" eksterjers.

Gan nakts redzamības kameras, gan jaudīgā dzinēja dēļ tā vien gribētos visiem rekomendēt GT versiju, kas ir gan jaudīgākā, gan vislabāk ekipētā, gan dārgākā – nepilni 40 000 eiro. Taču par šo naudu saņemam ļoti labi nokomplektētu auto, kas jau velk uz luksusa klasi. Pieticīgākā komplektācijā "Peugeot 508" sedans ar benzīna dzinēju maksās no 25 līdz 33 000 eiro – te nu viss atkarīgs no aprīkojuma līmeņa. Ir arī trīs dīzeļdzinēji (divi divlitru un viens 1,5 litru) – šajā gadījumā lētākajā komplektācijā auto maksās ap 27 000, dārgākajā – mazliet virs 40 000 eiro. Universālis 508 SW būs vēl par kādu tūkstoti dārgāks.

foto: Rojs Maizītis
"Peugeot 508" eksterjers.
"Peugeot 508" eksterjers.

Apkopojot visu iepriekš teikto, tā vien prasās atbildēt uz vairākiem jautājumiem. Vai "Peugeot 508" ir laba mašīna. Jā, ir. Vai es sev tādu gribētu? Jā, gribētu. Vai tā kļūs par modes auto un dižpārdokli? Nē, diez vai. Jo pat viens no "Peugeot" vadītājiem kādā intervijā bija atzinis – patlaban uz urrā iet krosoveri, bet sedanu uztaisījām būtībā paši savam priekam un apzināmies, ka naudu pelnīsim ar pavisam citiem modeļiem. Tomēr ir prieks dzirdēt, ka autobūvētāji reizēm kaut ko uztaisa ne tikai naudas dēļ, bet arī par prieku sev un citiem. Par to tad arī viņiem paldies. "Merci, messieurs!"

foto: Rojs Maizītis
"Peugeot 508" interjers.
"Peugeot 508" interjers.

Konkurenti

Ko līdzīgu varam atrast autoveikala plauktiņos?

"Ford Mondeo"

"Mondeo" būtībā piedāvā gandrīz visu to pašu, ko "Peugeot 508". Atšķirība vienīgi tā, ka, sēžot "Ford", tu skaidri saproti, ka neesi vis Lūks Skaivokers, bet gan divu bērnu tēvs ar hipotekāro kredītu kaklā. Toties "Mondeo" būs par vairākiem tūkstošiem lētāks.

"Volkswagen Passat"

Vācu alternatīva franču mašīnai. Varbūt ne tik sportiska, toties labi zināma. Te nu pašam jāizlemj: braukt ar uzticamu auto, kam neviens nepievērš uzmanību, vai sēdēt Skaivokera kokpitā un atbildēt uz apnicīgiem draugu jautājumiem: “A kāpēc tu nepirki “vācieti”?”

"Audi A4"

Vēl viens “vācietis” tikai nu jau no luksusa auto plauktiņa. Attiecīgs arī cenu līmenis – būtībā sākas tur, kur "Peugeot 508" jau ir gandrīz sasniedzis griestus. Nebūs kosmosa garšas, toties būs prestižs. Un nevajadzēs lauzīt galvu, vai pēc pieciem gadiem izdosies lietoto auto kādam pārdot.

TIKAI FAKTI

Peugeot 508 GT

Dzinējs: 1,6 litru benzīna

Jauda / griezes moments: 224 ZS / 300 Nm

Vidējais degvielas patēriņš uz 100 km: 6–7 litri

Paātrinājums no 0 līdz 100 km/h: 7,3 sek.

Cena: 39 600 EUR