
"Andele Mandele" radītāja Līva Jaunozola: "Mans mīļākais stils ir 90. gadi"

Līva Jaunozola savā ikdienā iedvesmojas no kvalitatīvas vintāžas modes un izsmalcinātām detaļām, kas ļauj izcelties bez pārmērīgas uzbāzības. Viņas stils ir kombinācija starp drosmīgu 90. gadu krāšņumu, zvaigžņu rakstiem un elegantu nosvērtību.
“Ņemot vērā manu ikdienas nodarbošanos un konstantu būšanu – kaut arī virtuāli – starp apģērbiem, esmu kļuvusi diezgan imūna pret iepirkšanos. Man ir pāris iemīļotu, ļoti apzināti iegādātu lietu, kas kalpo gadiem. Un, ja retu reizi paslīd kāja spontāna pirkuma virzienā, lielākoties šī lieta noguļ garderobē, līdz es to pārdodu,” neslēpj uzņēmēja, apģērbu tirgošanas platformas “Andelemandele” radītāja Līva Jaunozola.
Neko negludināt
Nebūšu īpaši oriģināla: apģērbu es vērtēju pēc kvalitātes. Nereti izvēlos arī kādu luksusa zīmola vintāžas versiju, jo tāda iepirkšanās ir vēl interesantāka. Man svarīgi, lai apģērbs būtu no kokvilnas vai zīda un tā sastāvā nebūtu poliestera. Bet pats svarīgākais – lai tas nebūtu jāgludina. Gludināšana man šķiet fantastiski bezjēdzīgs laika patēriņš, turklāt burzīgām drēbēm ļoti jāseko līdzi arī valkāšanas laikā. Dabīgs materiāls un neburzās – tas vien jau ir izaicinājums, ko tādu veikalos atrast! Man skapī ir konkrēts drēbju pakaramo skaits: ja ko jaunu nopērku, tieši tikpat vienību man ir arī jāpārdod. Tā kā pašai ļoti nepatīk nodarboties ar tirgošanos, izmantoju “House of Andelemandele” pakalpojumu – tad garderobes saturu izpārdod manā vietā, un es tikai samaksāju procentus par pārdoto.
Mīļākais tērpu dizainers
“Bottega Veneta”. Patīk, ka šis zīmols neuzbāžas ar saviem logotipiem un to var atpazīt pēc pinuma. Vismīļākās man ir “Bottega” kurpes, ko esmu nopirkusi jau piecus pārus – vienu un to pašu modeli, tikai dažādās krāsās.

Simpātisks šķiet “Loewe” – tāds hipijisks un ikdienā valkājams. “Balenciaga” man arī patīk ar savu nobružājumu un caurumiem. Taču ļoti svarīgi, lai logotipi neklāj visu audumu. Nesen “nomedīju” sacaurumotu krekliņu un vēl ar dzīvnieku printu. Bingo! Man patīk kvalitatīvi zīmoli, bet svarīgi, lai tie nebāžas virsū ar savu identitāti un nenomāc valkātāju.
Ja man par to jautātu vēl pirms gada, es noteikti atbildētu, ka mans mīļākais zīmols ir “Prada” un “Miu Miu”, bet nu ažiotāža, kas patlaban norisinās ap “Miu Miu”, man liek nogaidīt mierīgākus laikus.

Sarkans jaguārs
Atzīšos – mans mīļākais stils, kas joprojām fascinē savā bezgaumības līdzsvarā, ir deviņdesmitie: “Versace” modes skates, Klaudija Šīfere... Ja kliedzoši, tad lai tas ir 90. gadu kliedziens. Varbūt tāpēc man dārgumu lādītē stāv arī 1991. gada auto, un tas ir jaguārs.

Somas
Uz somām lūkojos kā uz investīciju. Pētu, kam nekrītas cena arī otrreizējā tirgū, mēģinu uztrāpīt modelim, kura aktualitāte nezudīs un dizains neraksturos konkrētu laika posmu vai īslaicīgu trendu (piemēram, kā “Dior” “Saddle bag”). Pašlaik nēsāju “Loewe” “Flamenco bag”, jo atkal jau uzrunā tas, ka nav uzbāzīgu logotipu. No klasikas esmu iecienījusi “Chanel”, to izmantoju vien īpašos gadījumos un rūpīgi glabāju, jo zinu, ka “Chanel” somas vērtība nekad nekritīsies. Bet vismīļākā man ir supernobružāta “Chanel” soma, kurai jau ir gadi astoņpadsmit un parādījušās krunciņas un raksturs. Izvēloties somas, skatos, lai tām nav spožas zelta ķēdes, lai metāls izskatās kā nosūbējis un logotips – knapi manāms.
Zvaigznes
Esmu kā apsēsta ar zvaigžņu rakstu. Pat manu mīļāko smaržu flakons ir zvaigznes formātā. Kolīdz ieraugu kaut ko ar zvaigznēm, mana sirds ietrīsas, tomēr jebkuru zvaigžņu pirkumu nostopēs poliestera klātbūtne.

Pieci pāri
Kā jau teicu, ir viens konkrēts “Bottega Veneta” kurpju modelis, kas man ir piecās dažādās krāsās, un tagad ķeru stresu, ka to vairs neražo, – nezinu, ko man vilkt kājās nākamos dzīves gadus, kad šīs novalkāsies. Augstpapēžu apavus varu uzvilkt tikai platformas formātā. Aukstajā sezonā tiem jābūt platformas zābakiem, lai pēdas nebūtu pie zemes. Varu paslavēt “Prada” neilona materiāla zābakus, kas brīnumainā kārtā “uzvedas” kā no ādas radīti un elpo.
Uz ziemas rīta peldēm velku “Ugg”, bet citur ar tiem gan nerādos. Manuprāt, sieviešu kājām ļoti nekomplimentējoši apavi. Toties silti un ērti.
Matu lente
Mans galvenais aksesuārs pie jebkura apģērba ir liela matu lente – tas ir mans rokraksts jeb paraksts arī tad, ja uzvelku hūdiju.
No klasiskajām rotām valkāju tikai auskarus un retu reizi kā akcentu varu uzlikt rokassprādzi. Man ir burvīga juveliera Pēteras Ripas rotu kolekcija, ko uzdāvinājis dzīvesbiedrs, pāris “Chanel” auskaru, kam motīvā ir zvaigznes elements, un tas arī viss. Agrāk rotas lietoju daudz, tagad vislabāk jūtos vispār bez aksesuāriem. Kolīdz uzkaru kādu rotu kaklā, jūtos kā Ziemassvētku eglīte, kas es tomēr nevēlos būt.
Veikali
Speciāli pa veikaliem Latvijā nestaigāju – tikai tad, ja nepieciešamas bāzes lietas. Tad vienmēr ļoti operatīvi kaut ko sev atrodu “Arket” un “Cos”, kam ir gana kvalitatīvas preces. Varu ieiet pēc nepieciešamā arī “Zara”.
Taču ir veikalu veikals, kurā es vienmēr ieeju, kad esmu Parīzē, – “Dries Van Noten” Senžermēnas rajonā. Varu arī neko nenopirkt, bet man patīk tur ieiet un pakaifot.

Iecienītākais internetveikals ir “Vestiaire Collective” – stundām ilgi varu klejot pa vintāžas pērļu dzīlēm. Tagad organizēju 90. gadu stila balli Benjamiņu namā un tālab “nomedīju” sev unikālu 1992. gada Džanni Versačes kleitu. Arī pa “Net-A-Porter” varu dzīvoties ilgi: salieku vēlamo wishlist, tad pagaidu, līdz nomierinos, un beigās parasti neko nenopērku. Esmu arī atkarīga no andelemandele.lv mēbeļu sadaļas – beidzamā trofeja, ko tur “nomedīju”, ir oriģinālā “Ligne Roset” “Togo” sofa. Un vispār vairāk laika tomēr pavadu interjera un mēbeļu, nevis apģērbu e-veikalos.
Vīrietim
“Cos” vīriešu nodaļa. Starp citu, tajā nereti nopērku kaut ko arī savām vajadzībām.
Sporta apģērbs
Zīmola “Casall” toņu gamma, kvalitāte un eleganta dzīvnieku apdruka – mana izvēle sporta nodarbībām.
Kosmētika
Ikdienā kosmētiku vispār nelietoju. Vai lūpu tonis nav padzisis, vai kāda sniegpārsla nepataisīs mani par pandu? Visas dienas garumā šādas mikroproblēmas mani nogurdina. Man ir pāris “Chanel” un “Sensai” bāzes lietu, bet tās lietoju varbūt reizi mēnesī.

Pret krēmiem gan izturos izvēlīgi. Daudz ir izmēģināts, bet esmu palikusi uzticīga “La Mer” un vairs tālāk nemeklēju. Īpaši paslavēšu “La Mer” dekoltē krēmu, kura aromāts ir tik ļoti mans, ka smaržas dēļ to lietoju arī sejai. “La Mer” ķermeņa krēms–eļļa (“The Renewal Body Oil Balm”) arī ir obligāta manas ikdienas sastāvdaļa.
Smaržas
Kopš 14 gadu vecuma tās ir “Thiery Mugler” “Angel”. Ziemassvētkos dzīvesbiedram uzdāvāju “Maison Margiela” “Replica By the Fireplace”, un tās laikam ir pirmās smaržas, ar kurām sāku “piekrāpt” “Angel”. Visas citas smaržas, ko esmu mēģinājusi, man pēc pusstundas gribas nomazgāt, jo ar tām nejūtos savā ādā.

Pie ādas
Apakšveļas zīmols “Wolford”. Gan bāzes lietas, gan apakšveļa – viss te ir lakonisks, elegantos toņos, bez cakām un rišām. Bet pāri visam izcila, tiešām izcila kvalitāte. Es teiktu, ka “Wolford” ir mans topa kvalitātes zīmols arī bītlenēm un topiem.
Ietekme
Visvairāk manu stila izjūtu ietekmējusi bērnība, ko lielā mērā pavadīju Latvijas Nacionālā teātra kostīmu noliktavās un mammas šūšanas darbnīcā.
Stilīgākā sieviete pasaulē
Amerikāņu interjera dizainere Kellija Vērstlere (Kelly Wearstler).