Deputāti skaidro, kā viņi nobrauc tik milzīgus attālumus, par ko mēs visi maksājam pasakainas summas
Septembrī Saeimas deputātiem kompensācijās par transporta izdevumiem izmaksāti 17 425,54 eiro. Tikai 24 no simts gudrajām galvām nebija tās pieprasījuši. Deputāti kompensāciju var pieprasīt gan par iztērēto degvielu dodoties uz darbu Saeimā, gan par braukšanu tikties ar vēlētājiem.
Neraugoties uz to, ka deputāti par savu algu var atļauties nopirkt gan autobusa biļeti, gan arī salīdzinoši uz nebēdu vizināties ar personīgo auto daudzi liek kaudzītē čekus, lai pēc tam tos iesniegtu parlamenta grāmatvedībā un dabūtu atpakaļ naudu par iztērēto degvielu.
Sevišķi naski čeku krājēji ir desmit Saeimas deputāti, kuri septembrī pamanījušies no savas darbavietas kompensācijā saņemt vairāk nekā 500 eiro: Inesis Boķis („Vienotība”; 536,99 eiro), Augusts Brigmanis (ZZS; 523,76 eiro), Valters Dambe (ZZS; 580,04 eiro), Ints Dālderis („Vienotība”, 555,47 eiro), Raivis Dzintars (Nacionālā apvienība; 541,85 eiro), Guntis Kalniņš (ZZS; 568,83 eiro), Edgars Putra (ZZS; 689 eiro), Artis Rasmanis (ZZS, 581 eiro), Ivans Ribakovs („Saskaņa”; 531,89 eiro) un Juris Vectirāns (ZZS; 527,60 eiro).
Deputātu „benzīna nauda” – vairāk nekā 17 000 eiro mēnesī
Mēnesī Saeimas deputāti kompensācijās par transporta izdevumiem saņem vairāk nekā 17 tūkstošus eiro. Šogad vismazāk tam tika tērēts janvārī – 15 661,10 eiro, bet visvairāk maijā – 18 338,27 eiro. Kopumā šī gada pirmajos deviņos mēnešos deputātiem par braukāšanu kompensācijās izmaksāti 137 230,46 eiro. Daudzi strādājošie tik varētu priecāties par tādu mēnešalgu, kādu kompensācijās par degvielu saņem viņu ievēlētie tautas priekšstāvji.
Jāteic, ka Kasjauns.lv aptaujātie deputāti arī nekautrējas saņemt lielās kompensācijas. Viņi pat piebilst, ka saņemtā „benzīna nauda” it nebūt nenosedz visus izdevumus. Jo papildus degvielai vēl taču jāiziet autoservisa apskates, mašīna jāremontē, jāmaina riepas un galu galā auto tiek nodzīts „līdz kliņķim”.
Šķiet, deputātu apetītei nav robežu. Šī gada sākumā deputāts Juris Šulcs („Vienotība”) ierosināja veikt izmaiņas Saeimas kārtības rullī, lai parlamentāriešiem dotu tiesības pieprasīt arī izdevumu par transportlīdzekļa uzturēšanu, proti, servisa pakalpojumu kompensāciju. Pēc pāris dienām Šulcs gan savu priekšlikumu atsauca. Acīmredzot deputātu nokaunināja viņa kolēģi, jo tik liela alkatība varētu graut jau ne tā īpaši augsto viņu prestižu tautas acīs.
Deputāti skaidro, kā viņi nobrauc milzīgus attālumus
Kasjauns.lv lielākajiem transporta kompensācijas pieprasītājiem lūdza izskaidrot, kā veidojusies tik liela summa.
Valters Dambe no Pārgaujas novada Kasjauns.lv skaidroja: „Kompensāciju izmantoju degvielas iegādei, ko izmantoju savā personīgajā automašīnā. Septembrī esmu braucis 17 dienas uz Rīgu, uz Saeimu, kas sastāda nobrauktus 3230 km (17 dienas x 190 km). Vēl septembrī esmu braucis uz tikšanos ar vēlētājiem Jāņmuižā, Gulbenē, Alūksnē, Jūrmalā, kopā nobraucot vairāk kā 2500 km. Kopā iznāk nobraukti 5730 km, ar vidējo degvielas patēriņu 8,5 l/100 km. Kopā iztērēti 487 l degvielas. Vēl ir sīkie braucieni, kuri netiek uzskaitīti, piemēram, autoserviss, tehniskā apskate, riepu maiņa un tā tālāk. Protams, ikdienā netiek nodalīti un uzskaitīti 100% visi braucieni, jo deputāta pienākumi ir jāpilda katru dienu. Kopā: 547 l x 1,05 eiro = 574,35 eiro. Vēlos piebilst un atgādināt, ka netiek kompensēti ne amortizācijas, ne tehniskās apkopes un uzturēšanas izdevumi”.
Guntis Kalniņš Kasjauns.lv skaidroja: „Esmu ievēlēts no Zemgales vēlēšanu apgabala, dzīvoju Jēkabpilī. Principā katru darba dienu uz un no darba Rīgā dodos ar savu automašīnu, tāpēc vidējais nobraukums ir aptuveni 300 km dienā. Tāpat ir dienas (piektdiena, sestdiena, svētdiena), kurās tiekos ar vēlētājiem un pašvaldību pārstāvjiem Latgales, Vidzemes un Zemgales reģionā. Kā saprotat „nobraukt” var ne tikai degvielu, bet arī automašīnu!”
Edgars Putra par saviem tēriņiem Kasjauns.lv teica: „Atbilde ir pavisam vienkārša un nav nekā neparasta - ikdienā nedzīvoju Rīgā, bet Liepājā un ik dienu veicu ceļa posmu Liepāja – Rīga - Liepāja, kas kopā sastāda aptuveni 420 km dienā. Gadā nobraucu ap 80 000 km un manis izmantotā automašīna visticamāk pēc četru gadu darba Saeimā būs savu dzīves gājumu beigusi. Atšķirībā no ierindas deputātiem veicu arī Finanšu ministrijas parlamentārā sekretāra pienākumus un Rīgā esmu faktiski visu darba nedēļu”.
Inesis Boķis Kasjauns.lv atbildēja īsi un konkrēti: „Dzīvoju Valmierā un transporta kompensāciju izmantoju braukšanai uz darbu Saeimā ar privāto automašīnu”.
Te jāteic, ka vairākiem deputātiem īpašumā vai lietošanā ir ne tikai viena vienīga, bet pat vairākas automašīnas. Piemēram, Putram lietošanā ir trīs vieglie auto – „Honda Jazz”, „Audi Q5” un „Honda”, bet Dambem divas – „VW Caravelle” un „Opel Astra Caravan” (tiesa gan tās abas jau ir vecākas par 20 gadiem).
Kompensācijas deputātiem nosaka Saeimas Kārtības rullis
Saeimas Sabiedrisko attiecību biroja Preses dienests Kasjauns.lv paskaidroja: „Saskaņā ar spēkā esošo kārtību Saeimas deputāti var saņemt vienotu transporta un dzīvojamās telpas īres (viesnīcas) kompensāciju. Deputātiem kompensē faktiskos ceļa vai telpu īres izdevumus – lai kompensāciju saņemtu, jāiesniedz, piemēram, degvielas čeki, transporta biļetes vai īres līgums. Tādējādi deputāts nevis automātiski saņem viņam piešķirto kompensācijas apjomu, bet gan tikai tādā apjomā, par kādu var pierādīt faktiskos izdevumus.
Deputātiem atkarībā no dzīvesvietas tiek noteikts maksimāli pieļaujamais kompensācijas apmērs. Kompensāciju „normas” apmēri tiek rēķināti, vidējās darba samaksas apmēram piemērojot attiecīgu koeficientu. Ne visi deputāti izmanto iespēju saņemt kompensācijas”.