Valsts policija ekonomiskāku automašīnu vietā iepirkusi apvidus auto
Iekšlietu ministrija paredzētajā summā ir iekļāvusies, bet automašīnu skaits ir mazāks.
Politika

Valsts policija ekonomiskāku automašīnu vietā iepirkusi apvidus auto

Jauns.lv

Valsts policija plānoto ekonomiskāku automašīnu vietā iepirkusi apvidus automašīnas, kuru uzturēšana izmaksās dārgāk, otrdien par revīzijā atklāto paziņoja Valsts kontrole (VK).

Valsts policija ekonomiskāku automašīnu vietā iepi...

2011. un 2012.gadā veiktajā transportlīdzekļu nomas iepirkumā paredzētās 81 apvidus automašīnas vietā nomā iegādātas 216, bet 431 vidējās klases transportlīdzekļu vietā – 139.

Iepirkuma kopsummā policija iekļāvusies, taču saņēmusi mazāk automašīnu, nekā bija plānots, un ekspluatācijā krietni dārgāko apvidus auto lielais pārsvars stipri palielinās izdevumus. Tā dēļ nomas darbības līgumu darbības laikā neekonomiski tiks tērēti vairāk nekā miljons latu.

No lauku iecirkņu inspektoriem nepieciešamajiem 200 auto lietošanā piešķirti 119. Arī noslodze ir nevienmērīga - gandrīz piektdaļai auto netiek izmantota pat puse no līgumos atļautās nobraukuma normas, bet desmitā daļa jau šobrīd pārsniegusi atļauto normu, atklāj pārbaude.

Automašīnu izmantošanas uzraudzība rada iespēju automašīnas plaši izmantot ne tikai dienesta, bet arī privātām vajadzībām. Revidenti konstatējuši, ka policija ilgstoši izmanto transportlīdzekļus arī laikā, kad izslēgtas vai nedarbojas uzstādītās GPS sistēmas. Ļoti bieži auto pēc darba un brīvdienās tiek turēti ārpus noteiktās stāvvietas. Lielākajā daļā pārbaudīto gadījumu ceļazīmēs norādītais maršruts, nobrauktie kilometri un laiks būtiski atšķiras no GPS fiksētajiem datiem. Piemēram, trīs mēnešu laikā viens auto ceļazīmēs neuzrādītajās dienās saskaņā ar GPS datiem nobraucis līdz 2098 kilometru.

VK padomes locekle Ilze Grīnhofa norādīja, ka VK nevar izdarīt secinājumu, ka mašīnu iegāde bijusi nelietderīga, jo automašīnas tiek lietotas.

"Bet tas par ko mēs runājam - neekonomiskums. Ieteikums ir izvērtēt un piešķirt atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai. Ja mēs redzam, ka lauku inspektori jau šobrīd ir pārsnieguši nobraukumu, ko atļauj nomas līgums, droši vien ir iespējams veikt pārdali un piešķirt lietošanā transportu tiem, kam tas ir nepieciešams. Situāciju vēl var labot. Un pats galvenais nākotnē iepirkumus var plānot atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai," skaidro Grīnhofa.

Viņa uzsvēra, ka policijai ir jāsaprot, kam ir nepieciešami apvidus auto - tiem, kas strādā Rīgā vai tiem, kas strādā laukos un veic ikdienas darbu.

VK aicina IeM vērtēt amatpersonu atbildību ar iegādātajām mašīnām, kurš ir vainīgs, vai tas, kurš maina iepirkumu vai tas kurš veic auto sadalījumu. VK sola sekot līdzi šim izvērtējumam.

BNS/Foto: Evija Trifanova/LETA