Vidzemes mazbānīša jaunajai tvaika lokomotīvei dos grāfa Cepelīna vārdu. FOTO
Gulbenes – Alūksnes mazbānītis ticis pie jaunas tvaika lokomotīves. 1951. gadā Vācijā ražotā tvaika lokomotīve nule atjaunota un tai dots dirižabļu ražošanas izveidotāja fon Cepelīna vārds – „Ferdinands”.
Novadu ziņas

Vidzemes mazbānīša jaunajai tvaika lokomotīvei dos grāfa Cepelīna vārdu. FOTO

Jauns.lv

Gulbenes – Alūksnes mazbānītis nākamnedēļ iegūs jaunu, tikko restaurētu Vācijā 1951. gadā ražoto tvaika lokomotīvi. Tā tiks nodēvēta ievērojamā vācu inženiera, dirižabļu ražošanas izveidotāja Ferdinanda Cepelīna vārdā, kurš vienmēr bijis gaidīts viesis sievas brāļa muižā – Vecgulbenē.

Vidzemes mazbānīša jaunajai tvaika lokomotīvei dos...

Nākamnedēļ, piektdien, 13. jūnijā, pulksten 14.00 pie Gulbenes dzelzceļa depo SIA „Gulbenes - Alūksnes bānītis” un Gulbenes novada dome aicina apmeklēt tvaika lokomotīves „Gr-319” vārda došanas svētkus. Lokomotīvei tiks piešķirts nosaukums „Ferdinands” par godu vācu grāfam un inženierim Ferdinandam Cepelīnam. Grāfs fon Cepelīns (1838. - 1917.), konstruktors, uzņēmējs un dirižabļu ražošanas izveidotājs esot bijis vienmēr gaidīts viesis sievas brāļa Vecgulbenes muižā. Te jāpiebilst, ka fon Cepelīns 1869. gadā apprecējās ar vācbaltiešu muižnieci fon Volfu no Vecgulbenes. Runā, ka Cepelīna ražotais dirižablis savulaik lidojis arī virs Vecgulbenes muižas teritorijas.

Jaunā mazbānīša tvaika lokomotīve ir ražota 1951. gadā Vācijā un uz Gulbeni atceļoja 2007. gadā no Lavasāres dzelzceļa muzeja Igaunijā, bet tās restaurācija uzsākta 2008. gadā.

„Restaurācijas darbi tika uzsākti pirms sešiem gadiem. Tos veica SIA „Gulbenes - Alūksnes bānītis” darbinieki. Pašreizējā sadarbības līguma nosacījumi paredz, ka „Ferdinands” pie mums būs līdz 2018. gadam, kad to nodosim atpakaļ Lavasāres muzejam, bet atpakaļ saņemsim tvaika lokomotīvi „Kč-4-332” jeb „Marisu”, kuru mēs restaurējām 2005. gadā,” informē SIA „Gulbenes - Alūksnes bānītis” vadītājs Aldis Kreislers. Tvaika lokomotīvi „Marisa” Vidzemes mazbānītis arī savulaik bija aizņēmies no Lavasāres dzelzceļa muzeja un pirms teju pieciem gadiem to vajadzēja atdot atpakaļ igauņiem. Visus šo gadus mazbānītis izmantoja vienīgi dīzeļlokomotīves. Tagad tūrisma braucienos un īpaši svinīgos gadījumos mazbānīti atkal vilks tvaika lokomotīve, kā tas bija „senajos, labajos” laikos.

Restaurēto tvaika lokomotīvi izmantos tūristu pārvadāšanai Gulbenes-Alūksnes šaursliežu dzelzceļā jeb Bānītī, kas ir valsts nozīmes vēstures piemineklis un iecienīts tūrisma objekts.
Restaurēto tvaika lokomotīvi izmantos tūristu pārvadāšanai Gulbenes-Alūksnes šaursliežu dzelzceļā jeb Bānītī, kas ir valsts nozīmes vēstures piemineklis un iecienīts tūrisma objekts.

Mazbānīša entuziasts un nodibinājuma „Latvijas Industriālā mantojuma fonds” valdes priekšsēdētājs Andris Biedriņš stāsta, ka vārds „Ferdinandam” tika izraudzīts jau sen: „Iepriekšējai tvaika lokomotīvei „Marisa”, kura bija mazāka, zaļa, piešķīrām Vecgulbenes muižas barona fon Volfa sievas vārdu. Taču „Ferdinands” ir lielāks, melns un masīvs. Tam noteikti vajadzēja dot nopietna vīrieša vārdu. Tā kā bijām aizsākuši Vecgulbenes muižas tēmu, tad nolēmām, ka šo lokomotīvi godāsim grāfa Ferdinanda Cepelīna vārdā,” stāsta Biedriņš.

Tvaika lokomotīves inaugurācijas svētkus 13. jūnijā apmeklēs arī vairāki ārzemju viesi no Lielbritānijas, Nīderlandes, Igaunijas un Lietuvas, kuri 14. jūnijā piedalīsies starptautiskajā konferencē „Tūrisms un kultūrvēsturiskie dzelzceļi” par pieredzi kultūrvēsturisko dzelzceļu izmantošanā.

Vidzemes mazbānīša jaunā lokomotīve „Ferdinands” pirms restaurācijas

Vidzemes mazbānīša jaunā lokomotīve „Ferdinands” pirms restaurācijas


Kasjauns.lv/Foto: Andris Biedriņš, Publicitātes