"Rail Baltica" projekta ietvara summu un iespējamos finansēšanas avotus plāno nosaukt šomēnes
foto: Edijs Pālens/LETA
"Rail Baltica" projekta ietvara summu un iespējamos finansēšanas avotus plāno nosaukt šomēnes.
Sabiedrība

"Rail Baltica" projekta ietvara summu un iespējamos finansēšanas avotus plāno nosaukt šomēnes

Ziņu nodaļa

Jauns.lv/LETA

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" projekta ietvara summu un iespējamos finansēšanas avotus uz Ministru kabinetu (MK) plānots virzīt septembrī, intervijā sacīja satiksmes ministrs Atis Švinka (P).

"Rail Baltica" projekta ietvara summu un iespējamo...

Viņš atturējās no konkrētas summas nosaukšanas, jo tas ir "ārkārtīgi svarīgs un atbildīgs lēmums finansiāli" un attiecas uz valsts budžetu. "Man ir atbildība nosaukt arī finansēšanas avotu. Būtu bezatbildīgi, tāpat kā pagātnē bija darīts, nosaukt dažādus ciparus pilnīgi bez seguma," sacīja ministrs.

Jautāts, kādus finanšu instrumentus varētu piesaistīt "Rail Baltica" pamattrasei, Švinka skaidroja, ka "Rail Baltica" infrastruktūrai ir paredzēti diezgan daudz līdzekļu no Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF), tomēr sarežģītība ir tajā, ka tvērums ir diezgan plašs, iekļaujot vairākas nozares.

"Zināms, ka notiek arī Kohēzijas fonda līdzekļu pārdales, kas attiecas uz Rīgas lidostas staciju, Rīgas Centrālo staciju, savienojumu starp Rīgas lidostu, Imantu, Centrālo staciju un Salaspili. Zinot sarežģītību ar šāda finansējuma piesaisti, saprotam, ka ir jāskatās arī uz citiem fondiem," piebilda Švinka.

Viņš norādīja, ka viens no tiem ir saistīts ar militāro mobilitāti, kā arī tiek meklēta iespēja, vai varētu piesaistīt Eiropas Drošības rīcības fondu (SAFE), jo projekts pilda arī militārās mobilitātes funkcijas, nodrošinot savienojumu ar Eiropu, iespējas transportēt liela apmēra kravas, savienojumus ar militārajām bāzēm - ar Ādažiem, ar Sēlijas poligonu.

Tāpat satiksmes ministrs minēja, ka papildus tiek izskatīts publiskās privātās partnerības variants, ko varētu piemērot kādam posmam. "Tas viss vēl ir jāpabeidz izstrādāt, tādēļ es esmu lūdzis pagarināt izpildes termiņu. Darbs jau faktiski ir izdarīts, tikai jāsaliek punkti, un tad ziņojums tiks virzīts uz MK," piebilda Švinka.

Atbilstoši "RB Rail" informācijai "Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 500 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.

Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017. gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.