"Splendid Palace" atzīmēs leģendārā režisora Vima Vendersa 80. dzimšanas dienu
foto: Publicitātes
“Jaukās dienas”.
Kultūra

"Splendid Palace" atzīmēs leģendārā režisora Vima Vendersa 80. dzimšanas dienu

Kultūras nodaļa

Jauns.lv

Par godu leģendārā vācu režisora Vima Vendersa 80. dzimšanas dienai, šā gada 14. augustā, plkst.18.00 kinoteātrī "Splendid Palace" norisināsies īpašs jubilejas vakars.

"Splendid Palace" atzīmēs leģendārā režisora Vima ...

Vakara programmā iekļauts dubultseanss: režisora jaunākā pilnmetrāžas filma “Jaukās dienas” un īsfilma “Kāds ieiet gaismā”.

Kinoteātra apmeklētājiem pirms seansa būs iespēja noklausīties kino kritiķes, “Splendid Palace” mākslinieciskās vadītājas Dairas Āboliņas jubilāram Vimam Vendersam veltītu ievadprezentāciju.

Filma “Jaukās dienas” (Perfect Days, 2023) ir poētisks, vizuāli izsmalcināts stāsts par Tokijas publisko tualešu apkopēju Hirajamu (Koji Yakusho,1956), kurš dzīvo ārēji vienkāršu, bet garīgi bagātu dzīvi. Filma izceļ klusuma skaistumu, gaismu un ēnu spēli, ikdienas rituālus un piepildījuma meklējumus šķietamā dzīves vienkāršībā.

foto: Publicitātes
“Jaukās dienas”.
“Jaukās dienas”.

Vims Venderss izmantojot laika un telpa elementus radījis filmu par cilvēka eksistenci. Tā ir mūsdienu urbānās pasaules utopija par dzīvi bez stresa un steigas radītā haosa. Filma ir režisora Vima Vendersa veltījums japāņu kino klasiķim Jasudziro Odzu (1903-1963). Tā ieguvusi starptautisku atzinību Kannu festivāla konkursa programmā un tikusi nominēta “Oskara” balvai kā labākā starptautiskā filma.

foto: Publicitātes
 “Kāds ieiet gaismā”.
“Kāds ieiet gaismā”.

Savukārt dejas īsfilma “Kāds ieiet gaismā” (Somebody Comes Into the Light, 2023) ir japāņu dejotāja un horeogrāfa Mina Tanakas (Min Tanaka, 1945) un Vima Vendersa otrā radošā sadarbība pēc filmas “Jaukās dienas”. Mins Tanaka ir apguvis klasisko baletu un moderno deju, un ir pazīstams ar eksperimentālām solo izrādēm, kurās viņš bieži uzstājas bez tradicionāla skatuves tērpa, nereti ar kailu ķermeni. Hipnotiskā īsfilma ir skaista neverbāla saziņa starp dejotāju un režisoru. Tā ir vienlaikus gan deja, gan meditācija par gaismu, kustību un cilvēka klātbūtni telpā.

Vims Venderss par savu darbu ir teicis: “Visas manas filmas ir veidotas, pamatojoties uz to, ka cilvēki ir vienlīdzīgi. Cilvēki nav labāki vai sliktāki, vērtīgāki vai svarīgāki viens par otru. Katram ir jāciena ikviens cilvēks.”

Vims Venderss ir viens no nozīmīgākajiem autorkino pārstāvjiem 20. gadsimta 70. gadu Jaunajā vācu kino (Neuer Deutscher Film). Viņa darbus raksturo filozofiski piesātināta estētika, starpkultūru pieredze un identitātes pārvērtēšana mūsdienu pasaulē. Starp viņa nozīmīgākajiem darbiem minamas spēlfilmas “Parīze, Teksasa” (Paris, Texas, 1984) un “Debesis pār Berlīni”(Wings of Desire, 1987), kā arī dokumentālās filmas “Pīna” (Pina, 2011) un “Zemes sāls” (The Salt of the Earth, 2014). Venderss ir vairākkārtējs prestižu starptautisku festivālu laureāts un viens no Eiropas Kino akadēmijas dibinātājiem.