Latvietis Zīle uzbūvē jau otro autentisko vikingu kuģi
Tautas daiļamata meistars Juris Zīle uzbūvējis jau otro vikingu kuģi – „Indriķis”, kuru nosaucis par godu savam vecvectēvam, pirmo latviešu Dziesmu svētku virsdiriģentam.
Sabiedrība
2014. gada 7. decembris, 05:40

Latvietis Zīle uzbūvē jau otro autentisko vikingu kuģi

Jauns.lv

Tautas daiļamatu meistars Juris Zīle Ķeguma novada Birzgalē, ņemot par paraugu 9. gadsimta kuģi, uzbūvējis jau otro autentisko vikingu kuģi, kuram par godu meistara vecvectēvam, pirmo divu latviešu Dziesmu svētku virsdiriģentam, dots Indriķa vārds.

Savulaik Kasjauns.lv jau rakstīja, ka pirms vairāk nekā pieciem gadiem Ķeguma novada Birzgalē dvīņubrāļi Juris un Ingolfs Zīles, dēliem un mazdēlam piepalīdzot, uzbūvēja seno vikingu kuģi „Ōsa”. Septiņarpus tonnu smagais kuģis bija 21,56 metrus garš un piecus metrus plats. Latviešu meistari „Ōsa” pēc norvēģu uzņēmēja Pēra Bjorkuma pasūtījuma izgatavoja no Baldones ozola un priedes. Norvēģu biznesmenis ar šo kuģi piedalījās vikingu svētkos Zviedrijā. Par paraugu meistara pirmajam uzbūvētajam kuģim tika ņemts senākais izrakumos atrastais un atjaunotais 9. gadsimtā būvētais kara kuģis, kurš bija nosaukts par godu vikingu ķēniņienei Osai.

Tagad „Ōsai” tapis jaunākais brālis – simtprocentīgi no ozolkoka būvētais vikingu buru kuģis „Indriķis”, kas ir autentisks 9. gadsimta kuģim. To meistars būvēja četrarpus gadu laikā – no 2010. līdz 2014. gadam. Tagad 70 gadus vecais meistars šo kuģi izlicis pārdošanā par 290 000 eiro, lai iegūtu naudu par ko ar sievu pārcelties no laukiem uz Rīgu, kur vēlas laimīgi pavadīt vecumdienas.

Par ieceri būvēt „Indriķi” meistars kādā intervijā teicis: „Pagāja aptuveni pusgads pēc „Ōsa” uzbūvēšanas. Neko daudz jau ar to nenopelnīju, jo visas materiālu un transporta izmaksas sanāca lielākas, nekā pasūtītājs bija rēķinājies. Toties man palika angārs, instrumenti un pieredze šāda kuģa būvniecībā. Nolēmu būvēt vēl vienu.” Situāciju vieglāku padarīja arī tas, ka Zīlem ir pašam savs mežs, no kura iegūt nepieciešamos kokmateriālus.

„Sieva jau pukojās, ka es, tikko pensiju saņēmis, tūlīt to notērēju skrūvēs,” jokoja meistars. Lai nu kā – četrarpus gadus viņš teju katru dienu devies uz angāru, lai būvētu kuģi. Tas būvēts mazāks nekā „Ōsa” – aptuveni par sešiem metriem īsāks ar divdesmit airētāju vietām iepriekšējā kuģa trīsdesmit vietā. Tomēr Zīle ir pārliecināts, ka gaitas un izturības ziņā šis kuģis ir vēl pārāks par savu vecāko māsu, jo pieredze ļāvusi ieviest dažādus uzlabojumus.

Pirmo vikingu kuģi „Ōsa” Zīle uzbūvēja pēc sava kādreizējā darba devēja – Pēra Bjorkuma pasūtījuma. Norvēģu uzņēmējs Zīli 2002. gadā uzaicināja strādāt savā galdniecības uzņēmumā, tur viņš izgatavoja logu un durvju rotājumus, ko ar galdniecības mašīnām nevarēja paveikt. Otrais kuģis jau tapis sevis paša labā. Kāds būs „Indriķa” liktenis, pagaidām nav zināms, jo neviens vēl nav izteicis vēlmi to iegādāties.

Daiļamata meistara Jura Zīles uzbūvētais vikingu kuģis „Indriķis”

gallery icon

Vikingu kuģu būvētājs – meistars Juris Zīle (TV Spektrs)

Kasjauns.lv/Foto: publicitātes foto