
MI revolūcija ir klāt: Vai Tu esi tai gatavs?
Pasaulē, kur tehnoloģiju attīstības temps pārsniedz uzņēmumu un organizāciju spēju tam pielāgoties, mākslīgais intelekts (MI) vairs nav tikai IT inženieru rotaļlieta vai nākotnes solījums – tas ir stratēģisks priekšnoteikums konkurētspējai. Šis ir brīdis, kad MI jau reāli ietekmē biznesa rezultātus un karjeras iespējas, nav “drīz”, vai “tūlīt” – tas notiek tagad. Tomēr liela daļa organizāciju vadītāju joprojām izvēlas to ignorēt.
“Pagājuši jau gandrīz trīs gadi, kopš ģeneratīvais mākslīgais intelekts pieejams plašai sabiedrībai. Bet daudzās darbavietās jautājums, kas būtu uzskatāms par obligātu - “Kā jūs izmantojat MI savā ikdienas darbā?” - vēl nav kļuvis par pašsaprotamu normu. Cilvēks, kurš šobrīd neizmanto MI, jau vairākas reizes atpaliek efektivitātē,” uzsver RSU maģistra programmas “Mākslīgais intelekts un digitālās stratēģijas” lektors un SIA “Tet” Mākslīgā intelekta attīstības daļas direktors Pauls Jansons.
MI kā konkurētspējas paātrinātājs
Starptautiskie pētījumi apstiprina: uzņēmumi, kas mērķtiecīgi integrē MI risinājumus, uzrāda būtiski labākus rezultātus. Piemēram, 6300 Ķīnas rūpniecības uzņēmumu analīze (“AI-Driven Digital Transformation and Firm Performance in Chinese Industrial Enterprises: Mediating Role of Green Digital Innovation and Moderating Effects of Human-AI Collaboration”) apliecina, ka MI vadīta digitālā transformācija ievērojami uzlabo organizāciju veiktspēju, īpaši, to apvienojot ar ilgtspējīgām inovācijām un spēcīgu cilvēka - MI sadarbību.
“Jau tuvāko 2–3 gadu laikā nākotnes darbaspēks arvien vairāk dalīsies cilvēkresursos un digitālajā personālā - aģentos, klonos, robotos, kas tiks papildināti ar digitālo dvīņu simulācijām. Tāpēc organizācijām būs vajadzīgi līderi, kuri saprot, kā šīs sistēmas tiek izstrādātas, darbinātas, lietotas un pārvaldītas drošā veidā,” norāda RSU maģistra programmas “Mākslīgais intelekts un digitālās stratēģijas” kursu “Nākotnes domāšana un stratēğija" un "Mākslīgā intelekta un datu zinātnes rīki" docētājs Artis Birziņš.
Līdzšinējās industriālās revolūcijas apveltīja cilvēci, organizācijas un indivīdus ar masveida mehānizāciju, būtiski transformējot fizisko darbu un ievērojami palielinot mūsu fizisko produktivitāti. Šobrīd esam kognitīvās revolūcijas sākumposmā - tā automatizē mentālās, kognitīvās un radošās funkcijas, pilnībā mainot veidu, kā darbojas organizācijas un uzņēmumi.
“Mēs piedzīvojam ceturtās industriālās revolūcijas sākumu - to virza mākslīgais intelekts, biotehnoloģijas un nanotehnoloģijas. Tieši tagad ir īstais brīdis sākt apgūt MI, lai spētu turēt līdzi nākotnes pārmaiņu viļņiem. Organizācijām ir divas iespējas, kā rīkoties ar mākslīgo intelektu: atstāt tā izmantošanu lietotāju un klientu ziņā, papildinot to ar korporatīvās politikas un ētikas vadlīnijām, vai pašām veidot maksimāli kontrolētu vidi, pārvaldīt to drošā veidā un noteikt virzienu, kurā MI tiks attīstīts un pielietots,” turpina A. Birziņš.
Vadošie konsultāciju uzņēmumi pasaulē kā “McKinsey” un “Gartner” ziņo, ka MI jau ir kļuvis par galveno virzītājspēku digitālās stratēģijas plānošanā. Ne tikai automatizējot un paātrinot procesus, bet arī ļaujot radīt hiperpersonalizētus piedāvājumus klientiem, sniedzot iespēju pieņemt gudrākus lēmumus un uzlabojot kopējo konkurētspēju tirgū.
Cilvēks + MI: nevis aizstāt, bet papildināt
Vēl viens izplatīts mīts – MI aizstās cilvēkus. Miljoniem ASV darba sludinājumu analīze rāda, ka MI papildina cilvēku prasmes, īpaši tās, kas saistītas ar digitālo pratību, komandas darbu un ilglaicīgumu. Darbinieki ar šīm prasmēm jau šobrīd saņem lielākas algas.
“Mākslīgais intelekts nav tikai atbilžu ģenerators. Tas ir instruments, kas palīdz radīt vērtību – ātrāk, gudrāk un mērogojamāk. MI vairs nav nākotnes, bet gan tagadnes jautājums – jau šobrīd mēs redzam, kā viens cilvēks ar MI var radīt miljoniem vērtus uzņēmumus. Ticu, ka arī Latvijā tas ir iespējams un mūsu vienradzis nav aiz kalniem,” saka P. Jansons.
Kā prognozē eksperti, tuvāko trīs līdz piecu gadu laikā lielākajai daļai priekšmetu un lietu - no mēbelēm līdz pat pilsētām - būs lokāls digitālais intelekts, savienojums ar tīklu vai digitālais slānis, piemēram, digitālais dvīnis. “Mēs jau sākam dzīvot šādā pasaulē - arī uzņēmumu vidē. Tas prasa jaunu domāšanas veidu par pasauli un biznesu. Mākslīgais intelekts un digitālā stratēģija ir lieliska vieta, kur sākt,” rezumē A. Birziņš.

Laiks apgūt stratēģisko MI vadību Latvijā
Lai sniegtu iespējas profesionāļiem Latvijā izmantot šīs iespējas, Rīgas Stradiņa universitāte izstrādājusi jaunu maģistra studiju programmu “Digitālās startēģijas un mākslīgā intelekta vadība”, kas apvieno akadēmiskas zināšanas ar praktisku pielietojumu.
“Šodien vairs nav iespējams būt konkurētspējīgam, neapgūstot MI pielietojumu praksē. Programma ir lieliska iespēja izprast MI stratēģisko lomu, trenēt prasmes, iegūt priekšrocības darba tirgū un ir kā "update" mūsdienu vadītājiem, lai veiksmīgi turpinātu vadīt uzņēmumus vai projektus arī MI revolūcijas laikā,” atzīst programmas vadītāja Linda Alksne.
Programma paredzēta gan vadītājiem, gan uzņēmējiem, gan dažādu specialitāšu profesionāļiem, kuri vēlas mācīties pie nozares praktiķiem un pētniekiem. Tā piedāvā zināšanas par MI pielietošanu inovācijās, procesu optimizācijā, datu analītikā, klientu pieredzē, kā arī ētiskā un ilgtspējīgā MI pārvaldībā.
Vai esi gatavs nākamajam attīstības lēcienam?
Iestājies RSU jaunajā maģistra programmā “Mākslīgais intelekts un digitālās stratēģijas”!
Uzzini vairāk un piesakies: https://www.rsu.lv/studiju-programma/digitalas-strategijas-un-maksliga-intelekta-vadiba