Latvijā atklāts tālrunis vardarbības novēršanai: “Nedari pāri, izvēlies piezvanīt!”
foto: Shutterstock
Darbību sāk vardarbības prevences tālruņa līnija “Nedari pāri, izvēlies piezvanīt!”.
Sabiedrība

Latvijā atklāts tālrunis vardarbības novēršanai: “Nedari pāri, izvēlies piezvanīt!”

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Lai mazinātu vardarbību sabiedrībā un palīdzētu cilvēkiem pārvaldīt agresīvas emocijas, Krīžu un konsultāciju centrs “Skalbes” sadarbībā ar Labklājības ministriju ir atklājis jaunu prevences tālruņa līniju “Nedari pāri, izvēlies piezvanīt!” (22 045 225). Tā paredzēta tiem, kuri jūt, ka var zaudēt kontroli pār emocijām vai rīcību, un meklē palīdzību pirms vardarbība notiek.

Latvijā atklāts tālrunis vardarbības novēršanai: “...

Jaunais pakalpojums būs nozīmīgs solis vardarbības mazināšanas pakalpojumu klāstā, jo vardarbības cikla pārtraukšana nav iespējama bez uzvedības un attieksmes maiņas. Tālrunis tika atklāts 5. maijā un būs pieejams darba dienās no plkst. 06.00 līdz 12.00 un no plkst. 18.00 līdz 00.00, brīvdienās un svētku dienās – visu diennakti.

“Šī tālruņa līnija ir būtisks solis vardarbības prevences pakalpojumu attīstībā, piedāvājot drošu telpu un profesionālu atbalstu brīžos, kad cilvēks jūt, ka varētu zaudēt kontroli pār savām emocijām. Ar šāda pakalpojuma ieviešanu mēs ne tikai veicinām sabiedrībā diskusiju par emociju pārvaldīšanas prasmēm, bet arī mudinām agrīni atpazīt agresīvas uzvedības pazīmes un uzņemties atbildību par savu rīcību. Mēs ticam, ka, normalizējot palīdzības meklēšanu un nodrošinot pieejamu atbalstu krīzes brīžos, varam pakāpeniski mainīt sabiedrības attieksmi pret vardarbību un veidot drošāku vidi visiem Latvijas iedzīvotājiem,” uzsver Ilze Kurme, Labklājības ministrijas Bērnu un ģimenes politikas departamenta direktore.

Pētījumu rezultāti rāda, ka Latvijas sabiedrībā ir augsta tolerance pret vardarbību, īpaši tās mazāk redzamajām formām, piemēram, psiholoģisku kontroli, finansiālās brīvības ierobežošanu un citiem manipulācijas veidiem. Tāpēc, pirms domas kļūst par vardarbību, izšķiroša nozīme ir vardarbības skaidrošanas un novēršanas pasākumiem. Jaunā vardarbības prevences tālruņa līnija paredzēta tiem, kuri meklē palīdzību agresīvu domu vai emociju vadīšanas grūtību pārvarēšanā. Zvana laikā “Skalbes” konsultants veicinās izpratni par zvanītāja uzvedību un emocionālo pašregulāciju konkrētajā krīzes situācijā, kā arī ieteiks, kur vērsties, lai pārtrauktu vai neuzsāktu vardarbīgus uzvedības modeļus ilgtermiņā.

"Ir svarīgi atpazīt visdažādākās, arī grūti saskatāmās, vardarbības formas un savlaicīgi apzināties arī potenciālos riskus, lai novērstu pieaugošo agresiju jau tās agrīnajos posmos. Vienlaikus jāapzinās, ka pārmaiņas ir iespējamas tikai tad, ja vardarbības veicējs pats atzīst problēmu un vēlas mainīties. Diemžēl sabiedrībā šāda vēlme bieži sastopas ar nosodījumu vai vienaldzību, kas kavē reālas pārmaiņas. Šī iemesla dēļ jaunais tālrunis nodrošina drošu vidi, kur iespējams runāt par savām emocijām un pieredzi bez sprieduma, – uzklausīt, nevis nosodīt,” Vardarbība – fiziska, emocionāla, ekonomiska – ir problēma, kas skar visu sabiedrību, ietekmējot savstarpējās attiecības, drošību, psihisko veselību un kopējo labklājību."

Krīžu un konsultāciju centrs “Skalbes”  Labklājības ministrijas Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projekta “Atbalsta instrumenti vardarbības ģimenē mazināšanai” ietvaros ievieš vardarbības prevences tālruņa līniju “Nedari pāri, izvēlies piezvanīt!” (numurs: 22 045 225), kas domāta cilvēkiem, kuri jūt, ka neizdodas vadīt emocijas, saskata izaicinājumus savā uzvedībā un uzskata, ka varētu veikt fizisku, emocionālu vai jebkāda cita veida vardarbību. Jaunais pakalpojums būs nozīmīgs solis vardarbības mazināšanas pakalpojumu klāstā, jo vardarbības cikla pārtraukšana nav iespējama bez uzvedības un attieksmes maiņas. Tālrunis tika atklāts 5. maijā un būs pieejams darba dienās no plkst. 06.00 līdz 12.00 un no plkst. 18.00 līdz 00.00, brīvdienās un svētku dienās – visu diennakti.

“Šī tālruņa līnija ir būtisks solis vardarbības prevences pakalpojumu attīstībā, piedāvājot drošu telpu un profesionālu atbalstu brīžos, kad cilvēks jūt, ka varētu zaudēt kontroli pār savām emocijām. Ar šāda pakalpojuma ieviešanu mēs ne tikai veicinām sabiedrībā diskusiju par emociju pārvaldīšanas prasmēm, bet arī mudinām agrīni atpazīt agresīvas uzvedības pazīmes un uzņemties atbildību par savu rīcību. Mēs ticam, ka, normalizējot palīdzības meklēšanu un nodrošinot pieejamu atbalstu krīzes brīžos, varam pakāpeniski mainīt sabiedrības attieksmi pret vardarbību un veidot drošāku vidi visiem Latvijas iedzīvotājiem,” uzsver Ilze Kurme, Labklājības ministrijas Bērnu un ģimenes politikas departamenta direktore.

Pētījumu rezultāti rāda, ka Latvijas sabiedrībā ir augsta tolerance pret vardarbību, īpaši tās mazāk redzamajām formām, piemēram, psiholoģisku kontroli, finansiālās brīvības ierobežošanu un citiem manipulācijas veidiem. Tāpēc, pirms domas kļūst par vardarbību, izšķiroša nozīme ir vardarbības skaidrošanas un novēršanas pasākumiem. Jaunā vardarbības prevences tālruņa līnija paredzēta tiem, kuri meklē palīdzību agresīvu domu vai emociju vadīšanas grūtību pārvarēšanā. Zvana laikā “Skalbes” konsultants veicinās izpratni par zvanītāja uzvedību un emocionālo pašregulāciju konkrētajā krīzes situācijā, kā arī ieteiks, kur vērsties, lai pārtrauktu vai neuzsāktu vardarbīgus uzvedības modeļus ilgtermiņā.

“Ir svarīgi atpazīt visdažādākās, arī grūti saskatāmās, vardarbības formas un savlaicīgi apzināties arī potenciālos riskus, lai novērstu pieaugošo agresiju jau tās agrīnajos posmos. Vienlaikus jāapzinās, ka pārmaiņas ir iespējamas tikai tad, ja vardarbības veicējs pats atzīst problēmu un vēlas mainīties. Diemžēl sabiedrībā šāda vēlme bieži sastopas ar nosodījumu vai vienaldzību, kas kavē reālas pārmaiņas. Šī iemesla dēļ jaunais tālrunis nodrošina drošu vidi, kur iespējams runāt par savām emocijām un pieredzi bez sprieduma, – uzklausīt, nevis nosodīt,” skaidro Santa Laimiņa-Rubene, biedrības “Skalbes” valdes locekle.

Tālruņa izveide Latvijā notikusi, balstoties starptautiskos paraugos, izmantojot Lielbritānijas “Respect Phoneline” un Francijas “FNACAV” biroja pieredzi, kas ilgtermiņā augstu novērtēti kā efektīvi instrumenti vardarbības novēršanā. “FNACAV” biroja vadītājs Mateušs Īvesks Pironno uzsver: “Mēs izsakām atbalstu Latvijas palīdzības līnijai vardarbības veicējiem. Kopš 2000. gada mūsu organizācija vada Francijas nacionālo līniju cilvēkiem, kuri veic vardarbību partnerattiecībās. Šī līnija palīdz sasniegt dažādu vardarbību formu veicējus, kuri citādi būtu grūti sasniedzami. Tā piedāvā bezmaksas, anonīmu palīdzību 10 stundas dienā, sešas dienas nedēļā, palīdzot novērst vardarbību. Ir svarīgi, lai cilvēki saprastu, ka palīdzības lūgšana ir normāla un nav nosodāma.”skaidro Santa Laimiņa-Rubene, biedrības “Skalbes” valdes locekle.

Tālruņa izveide Latvijā notikusi, balstoties starptautiskos paraugos, izmantojot Lielbritānijas “Respect Phoneline” un Francijas “FNACAV” biroja pieredzi, kas ilgtermiņā augstu novērtēti kā efektīvi instrumenti vardarbības novēršanā. “FNACAV” biroja vadītājs Mateušs Īvesks Pironno uzsver: “Mēs izsakām atbalstu Latvijas palīdzības līnijai vardarbības veicējiem. Kopš 2000. gada mūsu organizācija vada Francijas nacionālo līniju cilvēkiem, kuri veic vardarbību partnerattiecībās. Šī līnija palīdz sasniegt dažādu vardarbību formu veicējus, kuri citādi būtu grūti sasniedzami. Tā piedāvā bezmaksas, anonīmu palīdzību 10 stundas dienā, sešas dienas nedēļā, palīdzot novērst vardarbību. Ir svarīgi, lai cilvēki saprastu, ka palīdzības lūgšana ir normāla un nav nosodāma.”