OCTA cenas pārskatīšana, "nulles" tolerance un citi pasākumi: ko paredz Satiksmes ministrijas plāns, kam nepieciešams 1,1 miljons
foto: LETA
Sabiedrība

OCTA cenas pārskatīšana, "nulles" tolerance un citi pasākumi: ko paredz Satiksmes ministrijas plāns, kam nepieciešams 1,1 miljons

Marianna Ozola

Jauns.lv

0

Lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību un samazinātu negadījumu skaitu, valdība plāno ieviest virkni jaunu pasākumu.

OCTA cenas pārskatīšana, "nulles" tolerance un cit...

Šodien, 25. februārī, valdība izskatīja Satiksmes ministrijas sagatavoto ziņojumu par “Ceļu satiksmes drošības plāna 2021.-2027. gadam” starpposma izvērtējumu, kurā piedāvāti vairāki jauni pasākumi, lai līdz 2027. gadam par 35% samazinātu ceļu satiksmes negadījumos smagi ievainoto un bojāgājušo personu skaitu, salīdzinot ar 2020. gadu. Šie pasākumi ir izstrādāti, balstoties uz pētījumiem un ekspertu diskusijām, un tie ir sadalīti trīs prioritāšu līmeņos.

1. Augstas prioritātes pasākumi – īstenošana nekavējoties

Ceļu infrastruktūras uzlabojumi:

  • Sistemātiska smago ceļu satiksmes negadījumu izpēte.
  • Ceļu pieslēgumu un apgriešanās vietu samazināšana un kreiso pagriezienu likvidēšana.
  • Vidējā ātruma radaru tīkla četrkāršošana.

Ceļu satiksmes dalībnieku drošība:

  • Transportlīdzekļu vadītāju apmācību procesa pilnveidošana un kontroles paplašināšana.
  • Pasažieru sabiedrisko autobusu un kravas transportlīdzekļu vadītāju noguruma novērtēšanas un uzraudzības sistēmu izvērtēšana.
  • Mikromobilitātes pakalpojumu drošības uzlabošana.

2. Vidēja termiņa pasākumi – ieviešana tuvāko trīs gadu laikā:

Sodu politikas pārskatīšana:

  • Esošās sodu politikas efektivitātes izvērtēšana.
  • Progresīvās administratīvās sodu politikas un obligātās ceļu satiksmes izglītības ieviešanas nepieciešamības analīze.
  • Pārkāpumu punktu piemērošana, ja pārkāpumi fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem.

Apdrošināšana un drošība:

  • OCTA cenas pārskatīšana, ņemot vērā vadītāja pārkāpumus, kas fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem.
  • Dzērājšoferu korekcijas kursu un “nulles” tolerances politikas izvērtēšana.

Infrastruktūras attīstība:

  • Vadlīniju izstrāde efektīvai un drošai pilsētas infrastruktūras attīstībai.

3. Ilgtermiņa prioritārie pasākumi – ilgākā laika posmā:

Droša vide un transportlīdzekļi:

  • Drošu transportlīdzekļu ieviešana un drošas ceļu infrastruktūras veidošana.
  • Elektroskrejriteņiem piemērotu OCTA ieviešana un to drošības uzlabošana.
  • Atļautā braukšanas ātruma izlīdzināšana 90 km/h vieglajam un kravas transportam.

Pašvaldības un kontroles dienestu pilnvaru paplašināšana:

  • Pašvaldības policijas un kontroles dienestu pilnvaru paplašināšana.
  • Tehnisko kontroles līdzekļu izmantošanas palielināšana.

Finansējums un sadarbība

Lai nodrošinātu šo pasākumu ieviešanu, plānotais finansējums ir 1,1 miljons eiro no Ceļu satiksmes drošības padomes līdzekļiem. Šie līdzekļi tiks iegūti no apdrošinātāju veiktajiem maksājumiem ceļu satiksmes negadījumu novēršanas pasākumu veikšanai.

Pasākumu izstrādē un ieviešanā Satiksmes ministrija sadarbojas ar VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija”, VSIA “Latvijas Valsts ceļi”, Iekšlietu ministriju, Veselības ministriju un Ekonomikas ministriju.

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens uzsver, ka galvenais mērķis ir nevis sodīt, bet novērst pārkāpumus un mainīt sabiedrības attieksmi pret ceļu satiksmi, tādējādi izglābjot dzīvības un uzlabojot satiksmes drošību Latvijā. Šī pasākumu virkne ir vērsta uz droša ceļu satiksmes dalībnieka, droša transportlīdzekļa un drošas vides nodrošināšanu, lai samazinātu ceļu satiksmes negadījumu skaitu un to radītās sekas.

Vērtējot ceļu satiksmes negadījumu statistiku attiecībā pret pārējām ES valstīm, Latvijā provizoriski 2024. gadā ceļu satiksmes negadījumos ir bojāgājušas 111 personas, kas ir ievērojami vairāk kā citās ES valstīs.