Nākamgad varētu atkal pieaugt braukšanas maksa reģionālajā sabiedriskajā transportā
Latvijā nākamajā gadā atkal varētu pieaugt braukšanas maksa reģionālajā sabiedriskajā transportā, otrdien intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja Autotransporta direkcijas (ATD) valdes priekšsēdētājs Dins Merirands.
"Esmu pārliecināts, ka nākamā gada pavasarī, kad būs pagājis gads kopš iepriekšējās braukšanas maksas pārskatīšanas, ATD dosies uz Sabiedriskā transporta padomi ar priekšlikumu šīs maksas pārskatīt," teica Merirands.
Tostarp ATD valdes priekšsēdētājs atzina, ka varētu sadārdzināties gan braucieni reģionālajos autobusu maršrutos, gan arī braucieni vilcienos. Viņš arī atzīmēja, ka 2023. gada decembrī, apstiprinot pašreizējās braukšanas maksas, Sabiedriskā transporta padome uzdeva ATD regulāri sekot līdzi izdevumu pozīcijām sabiedriskajā transportā un vismaz reizi gadā ziņot par iespējamām braukšanas maksām.
Merirands norādīja, ka valdības apstiprinātajā budžetā nākamajam gadam sabiedriskajam transportam ir paredzēti gandrīz 94 miljoni eiro, kas nav pietiekami, lai, neko nemainot, sabiedriskā transporta tīklu saglabātu esošajā apmērā.
Tāpat viņš atzīmēja, ka ATD, kā sabiedriskā transporta pasūtītājs reģionālajos pārvadājumos, redz vairākus virzienus, kuros būtu nepieciešams strādāt un darbs ir jau sākts. "Tas nesaistās tikai ar pārvadājumu tīkla samazināšanu, bet arī ar tā paša pakalpojuma nodrošināšanu efektīvākā veidā," sacīja Merirands.
Tostarp ATD valdes priekšsēdētājs atzīmēja, ka nākamajā gadā tiks izvērtēti kopumā vairāk nekā 1500 reisu. Jau vēstīts, ka 2023. gada decembrī Sabiedriskā transporta padome apstiprināja reģionālā sabiedriskā transporta jauno biļešu un tarifu sistēmu. Tostarp 2024.gada 1. aprīlī reģionālajā sabiedriskajā transportā stājās spēkā jauni tarifi un biļešu veidi.
Jau ziņots, ka pērn decembrī Sabiedriskā transporta padome apstiprināja jaunu reģionālā sabiedriskā transporta biļešu un tarifu sistēmu, kura stāsies spēkā pakāpeniski līdz pat 2025. gada vidum. Jaunajā tarifu sistēmā saglabāsies minimālās maksas princips, taču, lai šo tarifu salāgotu ar pilsētu sabiedriskā transporta sistēmām, noteiks minimālo braukšanas maksu, tostarp Rīgā tā būs 1,5 eiro, citās pilsētās - viens eiro, bet ārpus pilsētām - 0,7 eiro.
ATD skaidroja, ka maksa par braucienu ar vilcienu maršrutā Rīga-Liepāja iepriekš bija 7,4 eiro, bet turpmāk tā būs 8,9 eiro, kamēr maksa par braucienu ar autobusu šajā maršrutā bija 8,65 eiro, bet turpmāk tā būs 10,4 eiro. Vienlaikus maršrutā Rīga-Sigulda vilciena biļetes cena bija 2,1 eiro, bet turpmāk tā būs 2,5 eiro, savukārt brauciens ar vilcienu maršrutā Rīga-Madona iepriekš maksāja 5,45 eiro, bet patlaban maksās 6,5 eiro.
Esošā reģionālā sabiedriskā transporta tarifu sistēma Latvijā ir spēkā kopš 2020.gada - pēdējās tarifu izmaiņās reģionālajos sabiedriskā transporta maršrutos veiktas 2020.gada 15. janvārī, kad visos reģionālās nozīmes pārvadājumos palielināja braukšanas cenu neatkarīgi no attāluma par 0,1 eiro. Vienlaikus vilcienu pārvadājumos biļetes cenai virs 1,9 eiro palielinājums tika noteikts par 0,2 eiro.
Iepriekšējā reģionālā sabiedriskā transporta tarifu sistēma Latvijā bija spēkā kopš 2020. gada. ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.