Homofobijas skandāls Mākslas akadēmijā: no ekspozīcijas izņem gleznojumu ar vīrieša torsu
foto: Facebook
Andreja Bovtoviča uz stikla gleznotais vīrieša torss Mākslas akadēmijas skatē, kas Stikla mākslas katedras vadībai licies „pārāk intensīvs” un tika pagriezts ar muguru pret skatītājiem.
Kultūra

Homofobijas skandāls Mākslas akadēmijā: no ekspozīcijas izņem gleznojumu ar vīrieša torsu

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Mākslinieks Andrejs Bovtovičs, kurš pašlaik apgūst maģistra programmu Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) Stikla mākslas katedrā, kā pats saka, piedzīvojis homofobisku uzbrukumu, jo no studentu darbu skates/izstādes „nepiedienīguma” dēļ viņam nācās izņemt gleznojumu ar vīrieša torsu (cilvēka rumpja atveidojumu mākslas darbā).

Homofobijas skandāls Mākslas akadēmijā: no ekspozī...

Pēc mācībspēku ieskata tas esot bijis „pārāk intensīvs” un „noēda” citu studentu darbus. Protestējot pret to, ka viņa stikla gleznojums ar vīrieša torsu bija apgriezts otrādi, respektīvi – ar muguru pret skatītājiem, Andrejs Bovtovičs no ekspozīcijas vispār aizvāca savu darbu. Jāteic, ka šis nebija pirmais gadījums, kad māksliniekam, kurš cita starpā skatītājus provocē arī ar visnotaļ atklātām gleznām, kurās redzami gan vīriešu akti, gan arī erotiski motīvi, nācās no izstādes noņemt savus darbus ar atkailināta vīrieša ķermeņa attēlojumu. Iepriekšēja reize bija pirms diviem gadiem, kad viņš novāca savas gleznas no starptautiskā mākslas gadatirgus „Art fair Riga” ekspozīcijas Dzelzceļa vēstures muzejā Rīgā. Mākslinieks „Facebook” par gadījumu Mākslas akadēmijā raksta:

foto: Gunārs Rutkis
Andrejs Bovtovičs pie sava radītā vīrieša akta, kuru „nepiedienīguma” dēļ nācas novākt no starptautiskās mākslas gadatirgus ekspozīcijas Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā Rīgā.
Andrejs Bovtovičs pie sava radītā vīrieša akta, kuru „nepiedienīguma” dēļ nācas novākt no starptautiskās mākslas gadatirgus ekspozīcijas Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā Rīgā.

„Kārtējo reizi piedzīvoju homofobiju. Pirmā reize bija, kad ART FAIR RIGA 2023 organizētāja (Gaļina) Maksimova pieprasīja noņemt no ekspozīcijas gleznu ar atkailināta vīrieša attēlu. Toreiz es noņēmu visu savu ekspozīciju un aizgāju no izstādes. Šoreiz šī neiecietība izpaudās no LMA Stikla mākslas katedras vadības un pasniedzēju puses. Redziet šo stikla gleznojumu priekšgalā ar vīrieša torsu? Kad es 5. decembra rītā atbraucu uz semestra darbu vērtēšanu, izrādījās, ka glezna ir pagriezta ar aizmuguri uz skatītāju pusi. Katedras vadītāja (Agnese Gedule) skaidroja, ka gleznojums ir pārāk intensīvs un noēd citu studentu darbus. Bet lieta vēl tāda, ka bīdot šo stiklu sāka slīdēt pārējā kompozīcijas daļa un viņi uz ātro roku sāka to stiprināt, izjaucot vispār visu. Kad 5. decembra rītā es ieraudzīju šo postažu un mēģināju salabot, atgriežot arī vīrieša torsa gleznojumu primārā pozīcijā, katedras vadītāja izteicās, ka man nav tiesību to darīt. Pēc kā e  noņēmu visu kompozīciju no skates. Vivat  (Lai dzīvo!) Akadēmija, Vivat Profesores! Mums ir daudzu un dažādu tiesību aizstāvji. Es gribētu būt vīriešu tiesību un interešu aizstāvis, kaut visu savu mūžu esmu feminists. Esmu pārliecināts, ka stikla katedras pārstāves mēģinās skaidrot situāciju savā interpretācijā, bet ir, kā ir”.

Šis ieraksts „Facebook” izpelnījies daudzus komentāru. Lūk, pāris no tiem: Inga Zvirbule: „Njā... Ar kādu aprobežotību dzīvojam, un cik tās robežas daudziem diemžēl ir šauras. Šis, manuprāt, ir arī stāsts par emocionālo inteliģenci”; Inguna Audere: „Katedrā ir vairāk kā 20 studenti/es, un visu darbiem ir jābūt pārredzamiem, pēc iespējas labāk eksponētiem. Jūsu glezna, kā arī citas instalācijas detaļas saturiski izraisa apbrīnu par drosmi nevis noliegumu (..) Par šo gan ir skumji.”

LMA Stikla katedras vadītāja, docente Agnese Gedule Andreja Bovtoviča ierakstu komentē: „Skumji... pat negaidu atvainošanos, par faktu sagrozīšanu, un par „manu tekstu”, kurš ir šeit nepareizi pasniegts, kā arī par necieņas izrādīšanu, kad mēģināju ar Jums komunicēt.”

Kompozīcijas iekārtošana semestra skatei Mākslas akadēmijā:

Pats mākslinieks Andrejs Bovtovičs uz šo visu savā ziņā raugās ironiski: „Skumt nevajag, vajag smieties, cerēdams, ka tas nepāraugs terorā, līdzīgi, kā krievijā”; „Kopumā Latvijas Mākslas akadēmijai nevar pārmest neiecietību, bet šeit ir savi slēpti motīvi”; „Patiesībā par to ir jāsmejas, šie cilvēki ir nožēlojami, bet pamazām tas sāk pārvērsties savdabīgā boļševismā”; „Tas ir tas pats, ja gleznu izstādē apgriezīs ar attēlu pret sienu, atstājot aplūkošanai apakšrāmi. Vai vispār apgriezīs tai malas, jo pārāk liela un citiem māksliniekiem nav vietas. Rezultātā jūs pārvērtāt manu darbu par kaut ko līdzīgu Mr.Bīna gleznai „Vistlera māte”. Un kad es gribēju, atbraucot uz skati, to labot, Agnese Gedule liedza man to darīt.” 

Mākslas akadēmija: “Nav notikusi vēršanās pret saturiskajām kvalitātēm”

Jauns.lv lūdza viedokli par notikušo ar Andreja Bovtoviča ekspozīciju komentēt arī Latvijas Mākslas akadēmijas un tās Stikla mākslas katedras vadībai. Uz to LMA  sabiedrisko attiecību speciāliste Laura Ozola Jauns.lv piesūtīja akadēmijas vadības komentāru:

“Studijās LMA Maģistra programmā studējošais ir pieaudzis mākslas jomas profesionālis, kas pilnveido savas zināšanas noteiktā specialitātē un kritiskajās teorijās. Sadarbība starp studējošo un pasniedzējiem ir noteikta studiju kārtības noteikumos, kas nosaka arī problēmjautājumu risināšanas kārtību, kurā neietilpst sava viedokļa (izteikšana) un pasniedzēju apvainošana sociālajos tīklos.

Pirms mācību darbu skates katram studentam ir jābūt klātesošam pie ekspozīcijas iekārtošanas, lai nodrošinātu savu darbu atbilstošu, drošu un saskaņotu izvietojumu paredzētajā vietā. Šis process ir būtisks, lai visi darbi tiktu eksponēti iespējami pārskatāmi un vienoti, kā arī, lai skates norise atbilstu tās galvenajam mērķim – akadēmijas studiju procesa un studentu sasniegumu reprezentācijai.

LMA uzskata, ka katrs studenta darbs ir cienījams un respektējams, tāpēc būtiska ir studentu sadarbība pasniedzēju vadībā, lai rastu kompromisus darbu izvietošanas jautājumos šādos pasākumos. Stikla mākslas katedra ir orientēta uz savstarpēju sapratni, sadarbību un iekļaujošu attieksmi, kas veicina pozitīvu mācību vidi visiem. Stikla mākslas katedras pasniedzējas rūpējas par to, lai katrs students saņemtu atbalstu un iespēju pilnvērtīgi izstādīt savus darbus, vienlaikus ievērojot kopējās skates norises principus. LMA un katedras pārstāvji skaidri noraida apgalvojumu, ka būtu notikusi vēršanās pret darba mākslinieciskajām un saturiskajām kvalitātēm.”

Kā noprotams no atbildes, tad LMA pirmāk Andrejam Bovtovičam pārmet to, ka viņš sociālajos tīklos paudis savu viedokli un nav klātbijis visā izstādes ekspozīcijas iekārtošanas procesā.

* * *

Par savu iepriekšējo skandālu ar vīrieša aktu starptautiskajā mākslas gadatirgū „Art fair  Tiga 2023” Andrejs Bovtovičs saka: „To (darbu) nevarēja saukt par erotiku. Bija uzgleznots vienkārši atkailināts vīrietis. Tajā izstāde bija kaudzes un virteņi ar sieviešu aktiem. Tur bija pilns ar milzīgām gleznām, kurās attēloti kailu sieviešu ķermeņi Cik saprotu izstādes rīkotājai, kura palūdza noņemt manas gleznas, šis temats nebija pieņemas vai nu reliģisku apsvērumu dēļ, vai arī viņa vispār negatīvi izturas pret šo dzīves pusi, ka atkailināts vīrieša ķermenis tiek eksponēts izstādē.”

Latviešu dzejnieki mākslinieka Andreja Bovtoviča portretos

Andreja Bovtoviča gleznu izstāde grāmatu namā „Valters un Rapa” – veltījums Latvijas 98. dzimšanas dienai

Vecrīgā, grāmatu namā „Valters un Rapa”, skatāma Andreja Bovtoviča gleznu izstāde, kas pieskaņota mūsu valsts 98. dzimšanas dienai.