"Bērni ir jāpieņem tādi, kādi viņi ir" - Ginta Pleša kļūst par Gada sākumskolas skolotāju
Skaistā un emocionāli piepildītā ceremonijā 20. novembrī, pirmo reizi tika pasniegtas balvas “Latvijas Gada skolotājs 2024”. Balvu gada “Sākumskolas skolotājs” ieguva Rīgas Juglas vidusskolas skolotāja Ginta Pleša.
Ginta Pleša īsteno izcilu mācīšanas procesu, ievērojot katra bērna individualitāti un spējas, kā arī pielietojot loģiskas, secīgas un vienlaikus modernas mācību metodes. “Ginta ir ne tikai izcils pedagogs, bet arī bērnu draugs!” saka viņas kolēģi.
"Lai spētu apmācīt sākumskolas skolēnus, bērni ir jāpieņem tādi, kādi viņi ir. Manā gadījumā - 30 personības. Skolotājam ir nepieciešamas zināšanas, intuīcija, radoša pieeja un spēja skolēnus disciplinēt. Robežu noteikšana ir ļoti būtiska. Tās nosakām kopā ar skolēniem. Tikai tad, kad noteikumi ir skaidri, sadarbība var būt veiksmīga. Lai iedvesmotu skolēnus, mācību process jāpadara aizraujošs. Jārada draudzīga atmosfēra. Jāmaina metodes. Tām jābūt mūsdienīgām, bērniem aktuālām. Mani skolēni priecājas, ja prezentāciju kārtību varam noteikt ar spinera (laimes rats, kurā redzami visu skolēnu vārdi) palīdzību, ja darbam uz laiku uzliekam taimeri uz tāfeles ekrāna, ja katra bērna radošo darbu varam parādīt zem dokumentu kameras tā, lai ekrānā to var aplūkot visi klasesbiedri. Respektēju skolēnu personības. Ja kāds nevēlās uzstāties klases priekšā, dažkārt ļauju darbu prezentēt, kad paliekam tikai divatā," portālam Jauns.lv stāsta Ginta.
Ginta atklāj, lai motivētu skolēnus, nepieciešams viņus iepazīt. Ļoti palīdz sarunas ar skolēniem un vecākiem. Cenšos labāk iepazīst bērnu, viņa intereses, stiprās puses. Tad tik atliek izdomāt matemātikā uzdevumu par bmx vai dizaineru darbu, latviešu valodā domāt teikumus par kaķiem vai kosmosu. Skolēniem paskaidroju kādas zināšanas – matemātika, latviešu valoda, dabaszinības, sociālās zinības, dizains un tehnoloģijas, vizuālā māksla būs nepieciešamas viņu izvēlētajā profesijā. Tas ir milzīgs izaicinājums – mācīt (izprast jauno reformu, gatavoties un pasniegt) sešus mācību priekšmetus! Sākumskolas skolotāji ir unikāli! Bērniem ir ļoti būtiska sasaiste ar reālo dzīvi. Viņi nāk un stāsta – jā, man mamma arī teica; man tētis arī par to stāstīja; tagad es saprotu kāpēc… Runājam arī par “melno darbu” – treniņu. Cenšos sasaistīt mācību procesu ar notikumiem, kas ir aktuāli pasaulē, Latvijā un skolā.
Viņu motivē darba process. "Tas ir aizraujošs, izaicinošs, dažādiem pārsteigumiem bagāts. Motivē veiksmīga sadarbība ar skolēnu vecākiem un kolēģiem visos līmeņos. Lielākā motivācija ir skolēnu uzticēšanās, viņu mazie un lielie sasniegumi. Brīžos, kad mani apciemo bijušie skolēni, vai satiec kādu no skolēnu vecākiem un sarunā saproti, ka esi darījusi kaut ko pareizi šai dzīvē. Biju patiesi saviļņota, kad mani 34gadīgie skolēni uzrakstīja: “Vienbalsīgi čatiņā nolēmām, ka klases salidojumā vēlamies satikt jūs.” Tik motivējoši turpināt iesākto! Kā teicu jauniešiem – tas tā uzlādē baterijas turpmākajam darbam!" piebilst skolotāja.
"Balvas “Latvijas gada skolotājs 2024” saņemšana ir visu skolotāju darba lielisks novērtējums, vēlme iztaisnot muguru un doties tālāk. Līdz ar balvu, saņēmu apsveikumus un uzmanība apliecinājumus. Kā teica Latvijas Universitātes rektors Gundars Bērziņš: “Tie ir svētki ne vien skolotājiem, bet arī viņu vecākiem, brāļiem, māsām, viņu sievām un vīriem, meitām un dēliem.” Tā tas ir! Mana ģimene – vecāki, māsa, vīrs, meita un dēls vienmēr mani ir uzklausījuši, atbalstījuši, motivējuši, pārliecinājuši un uzmundrinājuši! Esmu ļoti, ļoti pateicīga viņiem!" vēsta Rīgas Juglas vidusskolas skolotāja Ginta Pleša.
Sarunā ar Jauns.lv Ginta stāsta, ka jau tad, kad pēc Krimuldas vidusskolas beigšanas, direktore (manas dzīves skolotāja) Vija Biseniece piedāvāja darbu – audzināt un skolot 3.klases skolēnus, darbā vadīja intuīcija, nelielā pieredze bērnu pieskatīšanā, kolēģu atbalsts, mācības Liepājas pedagoģiskās universitātes augstskolas neklātienē un vecāku uzticēšanās. Esmu pateicīga skolēnu vecākiem par to, ka viņi pieņēma tik jaunu, nepieredzējušu skolotāju un ļāva man mācīties un augt kopā ar viņu bērniem. Esmu vienmēr bijusi atvērta sadarbībai un jauniem izaicinājumiem. Man patīk, kā es saku, būt lietas kursā arī par visu “lielo bildi” ne vien par sākumskolas, bet arī par visas skolas un izglītības sistēmas aktualitātēm.
Ginta Pleša jūt gandarījumu par iespēju savas zināšanas nodot jaunajiem kolēģiem. "Dalos pieredzē, dodu padomu un dalos ar metodiskajiem materiāliem. Arī jaunie kolēģi piedāvā savus materiālus, padomu vai palīdzību. Tas silda sirdi! Jaunie kolēģi ir lieli entuziasti. Dažkārt nākas pat mudināt izvērtēt iecerēto aktivitāšu nepieciešamību," viņa piebilst.
"Man nekad nav izdevies darbu nodalīt no ģimenes dzīves. Esmu ļoti daudz par to domājusi. Saprotu, ka tas nav iespējams. Katrā dzīves situācijā ir jānosaka prioritātes un jārīkojas atbilstoši.Sākumskolas skolēniem ļoti patīk, kad dalos ar saviem dzīves mirkļiem. Cenšos skolēnos attīstīt empātiju, spēju pieņemt atšķirīgo un mīlēt savu dzimto zemi," stāsta Ginta.
"Darbs skolā nav viegls. Jā, katram darbam ir sava garoziņa. Skolotāju darbā to garoziņu ir ļoti daudz! Mācos visu mūžu! Tie ir profesionālie kursi un projekti. Piem. Franklina Koveja programma “Līderis manī”, kas palīdz gan man, gan skolēniem ieviest savā dzīvē 7 veiksmīgu cilvēku paradumus ikdienā. Skaidrs ir tas, ka visiem nekad labs nebūsi! Mēs esam dažādi! Un tas ir skaisti! Vienmēr esmu skolēniem mācījusi iecietību, spēju pieņemt atšķirīgo. Nekad “nešķiroju” skolēnus. Kā teica viena no manām skolniecēm – paldies, ka mēs varējām braukt ekskursijās visi, jūs parūpējaties par to, lai neviens nejustos atstumts vai slikti kādu apstākļu dēļ. Mani sasniegumi nav skolēnu reitingi vai uzvaras sacensībās, konkursos vai olimpiādēs. Es priecājos par to, ka otrgadniecīte manā klasē ir kļuvusi dzīvespriecīga, jūtas droši un radusi jaunus draugus," atklāj skolotāja.
Ikdienā Gintai ļoti palīdz humora dzirksts. Joko gan ar kolēģiem, gan skolēniem. Cenšas būt godīga un atklāta. Nesen atzinās skolēniem, ka viņai arī skolā nepatika rakstīt pārbaudi pēc nezināmā aprēķināšanas. Kāds zēns nokomentēja – nu tā ir mūsu skolotāja!
Latvijas Universitātē pasniegtas pirmās "Latvijas Gada skolotājs 2024" balvas
Skaistā un emocionāli piepildītā ceremonijā trešdien, 20. novembrī, pirmo reizi pasniegtas balvas “Latvijas Gada skolotājs 2024”. Latvijas Universitātes (LU) ...
Par “Latvijas Gada skolotājs 2024” balvu
Latvijas Universitātes iedibinātās balvas mērķis ir godināt talantīgus un izcilus Latvijas pedagogus, apliecinot skolotāja darba izšķirošo nozīmi Latvijas sabiedrības un valsts attīstībai. Konkursā tika saņemti kopumā 152 pieteikumi, visvairāk no Rīgas – 26, Jelgavas novada un Ventspils – 11 no katras pašvaldības. Pa desmit pieteikumiem tika saņemts no Rēzeknes pilsētas un Valmieras novada, astoņi pieteikumi saņemti no Jelgavas pilsētas. Balva tika pieteikti skolotāji un skolu komandas no 32 novadiem un valstspilsētām.
Visvairāk pieteikumu saņemts nominācijā “Sākumskolas skolotājs” – 25, vairāk nekā 20 pieteikumu ar nominācijā “Pirmsskolas skolotājs”, tieši 20 – “Dabaszinātņu skolotājs”. Komandu nominācijās tika pieteiktas septiņas skolas vadības un sešas skolas atbalsta komandas.
Balvas tika pasniegtas 11 individuālajās un divās komandu nominācijās. Visi laureāti saņēma īpašo, mākslinieces Andas Munkevicas veidoto stikla balvu “Zinību spārni” un mecenāta SIA “Mikrotīkls” sarūpētās izcilības stipendijas – individuālo nomināciju uzvarētāji – 1000 euro apmērā katrs. Savukārt komandas saņēma naudas balvu 2000 euro apmērā katra.