Latviete veido plakātus Netflix grāvējiem! Saruna ar jauno mākslinieci Samantu Lasmani
Spilgtākie filmu un seriālu mirkļi iemūžināti krāšņos plakātos – tāds ir pirmais iespaids, atverot sociālā tīkla "Instagram" lapu "Designsuperhero" (Dizaina supervaronis). Taču, kā jau visos stāstos, arī šajā aiz supervaroņa maskas slēpjas vienkāršs cilvēks ar savu vīziju un mērķi. Jauns.lv ekskluzīvā sarunā iepazīst jauno mākslinieci Samantu Lasmani.
Siguldietes Samantas radītajai lapai "Designsuperhero", kurai ir vairāk nekā 8000 sekotāju, šodien aprit piecu gadu jubileja. Ejot pārliecinoši pretī saviem mērķiem, šobrīd 23 gadus vecā Samanta jau var lepoties ar vairākiem nozīmīgiem panākumiem – sadarbību ar ASV straumēšanas gigantu "Netflix", "AppleTV+" un sevis radītu lielizmēra plakātu uz mūsu paša "Forum Cinemas" sienas. Tieši Samanta veidojusi plakātu pašmāju romantiskajai komēdijai "Gandrīz Vecpuisis". Ja līdz šim Samantas darbi lielākoties bija baudīti ārzemju auditorijas acīm, tad ar "Gandrīz Vecpuiša" plakātu Samanta nokļuvusi arī vietējo kino mīļu uzmanības centrā. Kaut gan, līdzīgi kā vēsta viņas lapas nosaukums, ne vienmēr esam pietiekami informēti par to, kas slēpjas aiz tiem supervaroņiem, kuri rada mākslu, otu vietā izmantojot grafiskā dizaina programmatūru.
Samanta gan nav tikai grafiskā dizainere, bet arī mākslinieciskā vadītāja – viņa īsteno projektus no A līdz Z. Intervijā Jauns.lv Samanta neslēpj, ka nākotnes mērķu viņai ir daudz, un viens no tiem saistīts ar jauno mākslinieku iedvesmošanu.
Kā tu sāki nodarboties ar plakātu/afišu veidošanu? Kas tevi aizveda līdz tam?
Jau kopš bērnības es apmeklēju kino. Viena priekšrocība, dzīvojot Siguldā, bija tā, ka kino atradās tikai dažu soļu attālumā no manas dzīvesvietas. Man bija dota iespēja ielūkoties kino lentes likšanas procesā vēl pirms kinoteātri tika digitalizēti un pārgāja uz 3D. Jau kopš 10 gadu vecuma zināju, ka kino – tā būs mana nākotne, un vēlējos ar to saistīt savu nodarbošanos. Šo daudzo gadu laikā, apmeklējot kinoteātri, es paralēli arī kolekcionēju oficiālos filmu plakātus, un nu jau to man ir ap 150. Es nekad nebiju plānojusi, ka pati veidošu filmu plakātus. Skolas laikā mani aizrāva gleznošana, un arī ar to man ir bijuši starptautiski panākumi.
Filmu plakātus es sāku veidot, pateicoties konkursam, ko 2019. gada 18. novembrī sociālā tīkla "Instagram" kontā izziņoja aktieris Fils Lamārs (red. Lamārs ir amerikāņu aktieris, komiķis un balss aktieris, kurš ir plaši pazīstams ar savu daudzveidīgo darbu dažādos TV šovos, filmās un animācijas projektos). Tēma bija supervaroņi, un es ar telefona aplikācijas palīdzību izveidoju savu pirmo digitālo plakātu no šova "Supermeitene" ("Supergirl") un iekļuvu top 5. Kopš tās dienas pats aktieris vēl seko man, un viņš bija mana iedvesma sākt.
Pirmie 200 plakāti ir veidoti ar telefona aplikāciju un vēl joprojām apskatāmi manā sociālo tīklu kontā. Kopš 2020. gada marta, kad manā īpašumā nonāca mans pirmais spēcīgais dators, es pašmācības ceļā uzsāku "Photoshop" apgūšanu. Visa pieredze un prasmes ir nākušas no aģentūru darbiem. Ik pa laikam ir iespēja pilnveidoties un apgūt jaunākās programmatūras un papildu resursus, kas noder gan darbā ar klientiem, gan personīgajā dzīvē.
Kas bija tavs pagrieziena punkts?
2020. gads bija ļoti nozīmīgs. Es sev devu izaicinājumu – gada laikā izveidošu 365 plakātus. Man par pārsteigumu, rezultāts bija 440 plakāti. Pat kādā dienā bija 2-3 plakāti publicēti. Šī procesa laikā, 2020. gada augustā, es saņēmu savu pirmo oficiālo darbu, kas bija "Netflix" seriāla "Lucifers" ("Lucifer") plakāts. Pateicoties tam, mani un manus darbus sāka ievērot arvien vairāk.
Talāk gan sekoja izaicinājums - 2021. gads bija laiks, kad visi plāni un ieceres izgaisa. Pēkšņi bija nepieciešama mugurkaula operācija. Vislielākā pateicība Kurzemes Mugurkaula ķirurģijas centram un ķirurgam Jānim Osītim. Tagad, kad jau pagājuši trīs gadi kopš operācijas, es varu teikt, ka tā bija kā otrā iespēja dzīvē. Divu gadu pauze no plakātiem, no sporta un visa pārējā bija kā atelpa un iespēja saprast, ko es vēlos dzīvē sasniegt. Tā teikt, tagad, ar visiem metāliem mugurā, varu sevi oficiāli saukt par "supervaroni", kas ir arī mana "Instagram" konta nosaukums. Tagad esmu gatava jauniem mērķiem un sasniegumiem, jo zinu, ka šis ir tikai sākums.
Kā "Netflix" tevi uzrunāja?
"Netflix" man uzrakstīja sociālajā tīklā "Twitter". Godīgi sakot, es negaidīju, ka man vispār kāds uzrakstīs. Es biju ļoti priecīga un vēl ilgi nevarēju aprast ar domu, ka sadarbošos ar tik lielu un populāru kompāniju kā "Netflix".
Tu esi sadarbojusies ar vairākiem uzņēmumiem, ne tikai "Netflix". Vai vari pastāstīt plašāk?
Pēc "Netflix" sekoja sadarbība ar "Morgan Creek", "AppleTV+", kā arī bija projekti un sadarbības ar "Hulu" un pašmāju "Kino Kults", "Kino Parks", "Forum Cinemas". Vēl ir virkne projektu, kuros paši filmas režisori un producenti personīgi rakstījuši un piedalījušies plakāta tapšanas procesā.
Nesen manu plakātu varēja redzēt arī uz "Forum Cinemas" sienas, pateicoties sadarbībai ar filmas "Gandrīz Vecpuisis" komandu.
Tas ir liels skaits darbu un sadarbības partneru. Vai vari atklāt, pie kā strādā šobrīd?
Mans pats pēdējais plakātu darbs šobrīd top, bet to es vēl nevaru atklāt konfidencialitātes politikas dēļ. Neskaitot plakātus, bija arī reklāmas sadarbība ar ceļojumu aģentūru priekš sociālo tīklu kampaņas.
Paralēli ar aģentūru "Miracle Mile Entertainment" piedalos ģimenes bilžu fotogrāfiju pārveidošanas procesā, kas Amerikā šobrīd ir ļoti izplatīti. Studijā tiek uzņemtas fotogrāfijas, un es, ar savas komandas palīdzību un norādēm, veidoju plakātam līdzīgu attēlu pēc noteiktas tēmas, kas parasti ir vai nu supervaroņu, vai pēc kādas filmas motīviem. Man ļoti patīk šī atbildības sajūta un sadarbība, jo man ir iespēja sākt projektu un novest to līdz galam. Kreatīvā brīvība un iespēja realizēt pašai savu ideju ir tas, kas mani motivē to visu arī darīt.
Cik ilgu laiku aizņem viena plakāta grafiska sagatavošana?
Lielajiem filmu plakātiem šis process var aizņemt vairākas dienas. Plakāti, ko es publicēju saviem sekotājiem sociālajos tīklos, bieži vien aizņem līdz divām stundām, bet aģentūras projekti, kas tiek veikti kopā ar komandu, var ilgt pat nedēļām ilgi.
Kas tevi piesaista šajā procesā?
Mani visā šajā procesā aizrauj tas, ka man ir iespēja izpausties un kombinēt fotogrāfijas tā, lai iegūtu rezultātu, kas klientam ļaus savu filmu reprezentēt vislabāk. Es izbaudu fotogrāfiju apstrādi, ideju apzināšanu un to, kā ārzemēs viss process notiek daudz savādāk nekā pie mums. Kultūru atšķirības, citu cilvēku pieredzes stāsti un iespēja veidot sadarbības un uzzināt ko jaunu.
Kā parasti atrodi savus sadarbības partnerus?
Viņi drīzāk atrod mani. Tieku uzrunāta caur "Instagram", "LinkedIn" un citiem sociālo tīklu kanāliem. Nav tā, ka jāstrādā no pulkstens 9:00 līdz 17:00 katru dienu, bet projekti ir diezgan regulāri, un, ja projekts ir apjomīgs, tā izpilde pat var aizņemt mēnesi.
Tavam kanālam "Designsuperhero" tieši šodien (18. oktobrī) aprit pieci gadi. Ieskicē vienu savu mīļāko komentāru vai vēstuli, ko esi saņēmusi par saviem darbiem šajā laikā.
Visvairāk man atmiņā un sirdī ir palikuši tie komentāri, kurus esmu saņēmusi par palīdzību citiem māksliniekiem, kuri vēl tikai sāk savu radošo ceļu. Nekas mani neiedvesmo vairāk par iespēju palīdzēt citiem un iemācīt to, ko protu es. Es ticu, ka, sadarbojoties un palīdzot citiem, es palīdzu gan sev, gan nākamajiem māksliniekiem augt un darīt lielas lietas. Piecu gadu laikā šis atbalsts ir bijis patiesi neaprakstāms, un es zinu, ka bez tā es nebūtu tikusi tik tālu. Man visvairāk atmiņā palicis teiciens, ko teica viens no maniem komandas biedriem: "Nav nozīmes, kādas kārtis tev dzīvē ir dotas, nozīme ir tam, kā tu tās izspēlē." Citiem vārdiem sakot, cilvēks ar vēlmi strādāt un cerību, un ticību saviem mērķiem ir spējīgs sasniegt pilnīgi visu.
Ko tu pati uzskati par savu lielāko panākumu šajā jomā?
Mans lielākais panākums vienmēr būs tā pārliecība par saviem spēkiem un savām idejām, ko šie pieci gadi ir devuši. Un tas, ka man ir dota šī iespēja ielūkoties kino pasaulē un būt daļai no tās, sazināties ar cilvēkiem, kas mani ir iedvesmojuši un bijuši daļa no manas bērnības.
Vai tu esi apguvusi visu šajā jomā, vai ir lietas, ko tu vēl gribētu iemācīties?
Es ticu, ka šie pieci gadi ir tikai sākums un maza daļa no tā, ko es vēl iemācīšos. Vēlos apgūt 3D, VFX, video mākslu un daudzas citas noderīgas lietas, kas man palīdzēs pacelt savu nodarbošanos vēl lielākos augstumos. Labprāt uzzinātu tos procesus un ikdienu Latvijas aģentūrās, iemācītos ko jaunu no mūsu pašmāju profesionāļiem.
Kā tu redzi sevi pēc desmit gadiem? Kāds ir tavs dzīves ideālais scenārijs?
Mans ideālais scenārijs ir pašai sava aģentūra, kurā es ar savu komandu veidotu dizainus un apmācītu nākamos talantus, sadarbotos ar ārvalstu klientiem un partneriem. Es redzu sevi kā cilvēku, kurš ir sasniedzis sev nospraustos mērķus un turpina atbalstīt un iedvesmot citus, jo es ticu, ka mums katram ir talanti, kurus vērts izrādīt visai pasaulei.
Latviete veido dizainus Netflix un citiem pasaules mēroga kino un seriālu hitiem
Siguldietes Samantas Lasmanes radītajai lapai "Designsuperhero", kurai ir vairāk nekā 8000 sekotāju, šodien aprit piecu gadu jubileja. Ejot pārliecinoši pretī ...