Ne vien muļķības, bet arī zinības! 19 gadu vecais Ernests "TikTok" izmanto, lai bērniem mācītu matemātiku
foto: Rojs Maizītis
19 gadu vecais matemātikas privātskolotājs Ernests.
Tava izglītība

Ne vien muļķības, bet arī zinības! 19 gadu vecais Ernests "TikTok" izmanto, lai bērniem mācītu matemātiku

Sabīne Plauka

Jauns.lv

19 gadu vecs matemātikas privātskolotājs, kurš palīdz Latvijas jauniešiem tikt galā ar matemātikas eksāmeniem, to visu darot caur "TikTok". Dažiem varbūt šķiet neiespējami šo mācību priekšmetu, kas daudziem skolēniem sagādā galvassāpes, apgūt caur jauniešu vidū iemīļoto platformu "TikTok", taču Ernests ir pierādījis, ka tas ir iespējams.

Ne vien muļķības, bet arī zinības! 19 gadu vecais ...

Ernesta mērķis ir novērst bērnu uzmanību no muļķībām un pievērst tos matemātikai, tāpēc viņš jau ir paguvis izdot savu pirmo grāmatu "Ernesta Metode. Efektīvākais veids, kā uzlabot savu vidējo atzīmi skolā", izveidojis savu mājaslapu, kā arī aktīvi darbojas "TikTok". 

Kā tu izlēmi kļūt par privātskolotāju tik agrā vecumā? 

Tas notika ļoti dabiski. Sākotnēji nebiju pārliecināts, ka vēlos to darīt, taču, ņemot vērā, ka citi pamanīja manas zināšanas matemātikā un dalību olimpiādēs, sāka izplatīties baumas, ka es varētu palīdzēt citiem. Vispirms man to ierosināja mammas darba kolēģi, kuri vēlējās, lai pamācu viņu bērniem matemātiku. Sākumā biju skeptisks, domāju, ka neesmu gatavs, bet vienreiz, kad mani pierunāja, piekritu. Pēc pirmās nodarbības atsauksmes bija pozitīvas, un es sapratu, ka tas varētu būt kaut kas, ko darīt arī turpmāk. Kad ieliku sludinājumu ss.lv, mans grafiks ātri vien aizpildījās.

Nenoliegšu, ka nereti dažādos forumos vecāki sarunājas par to, ka visi jaunie absolventi, kuri braukājuši uz olimpiādēm, tagad kļūst par privātskolotājiem, un ko tad viņš vispār manam bērnam iemācīs, bet, redz, ka pierādījās pretējais. 

Ar ko, tavuprāt, tu atšķiries no citiem privātskolotājiem?

Pēc maniem novērojumiem, lielākā daļa sludinājumu ss.lv ir ļoti lakoniski – īss apraksts un cena, bet tu neuzzini, kas tieši ir skolotājs un kāds ir viņa mācīšanas stils. Es nolēmu pieiet tam citādi – uztaisīju vizuāli pievilcīgāku sludinājumu un pievienoju garāku aprakstu par sevi. Tas strādāja, jo man ļoti ātri izveidojās pilns grafiks. Izmantoju arī "TikTok", lai cilvēki varētu redzēt, kā es mācu, kas arī palīdz piesaistīt jaunus klientus.

Kā tu prognozē privātskolotāja profesijas attīstību nākotnē?

Es domāju, ka privātskolotāju profesija attīstīsies. Matemātikas līmenis skolās krītas, un tāpēc privātskolotāju pieprasījums aug. Tomēr, ņemot vērā, ka nav pietiekami daudz jauno ģēniju, kas varētu kļūt par privātskolotājiem, konkurence šajā jomā pieaugs. Īpaši tas varētu attiekties uz tālmācību, kur skolēniem bieži vien ir grūti pašiem koncentrēties, tāpēc privātskolotāju palīdzība būs ļoti vērtīga.

foto: Rojs Maizītis
19 gadu vecais matemātikas privātskolotājs Ernests
19 gadu vecais matemātikas privātskolotājs Ernests

Kas tev šajā profesijā ir visgrūtākais?

Visgrūtākais ir atrast pareizo pieeju katram skolēnam. Katrs bērns ir individuāls, un man ir jāizprot, kā viņam vislabāk pasniegt informāciju. Piemēram, ja skolēns ir sportists, es cenšos izmantot sporta salīdzinājumus, ja mākslinieks – tad mākslinieciskas pieejas. Tas prasa daudz laika un piepūles, bet, kad izdodas atrast pareizo pieeju, mācības iet daudz raitāk. Es arī apzinos, ka grupu nodarbības varētu būt finansiāli izdevīgākas, taču es izvēlos strādāt viens pret vienu, jo tā varu piedāvāt individuālu pieeju katram skolēnam.

Kā tu vērtē Latvijas izglītības sistēmu?

Latvijas izglītības sistēmā ir notikušas būtiskas izmaiņas, piemēram, ar "Skola 2030" ieviešanu. Šī programma ir izraisījusi daudz diskusiju un sūdzību no skolotāju puses. Agrāk bija tā, ka vienas tēmas jāmācās pamatskolā un otras vidusskolā, bet tagad jau pamatskolā ir viss jāzina vispārīgi, lai vidusskolā to varētu apgūt padziļināti. Piemēram, kad es mācījos, es par kaut kādu, teiksim, kombinatorika dzirdēju tikai vidusskolā, bet manai māsai, kura tagad iet 8. klasē, viņai jau kombinatorika bija 7. klasē, un tā ir vislielākā atšķirība. Tas rada papildus izaicinājumus, bet, no otras puses, tas palīdz skolēniem iegūt dziļākas zināšanas dažādās jomās.

Kāds, tavuprāt, ir matemātikas līmeni skolēniem šobrīd?

Matemātikas līmenis skolēnu vidū ir ļoti nevienmērīgs. Eksāmenu rezultāti bieži svārstās, un ir liels sablīvējums tieši robežprocentu zonā. Tas liecina, ka daudzi skolēni cīnās ar pamatzināšanām. Šobrīd jau baumoka nākotnē procenti vēl tiks celti, lai eksāmenu ieskaitītu kā nokārtotu. Kā šo salabot, es neesmu vēl izdomājis. Manuprāt, problēma daļēji slēpjas tajā, ka skolotājiem trūkst resursu un viņiem nav viegli uzturēt augstu līmeni visiem skolēniem. Skolotāju ir tik, cik ir, un pat, ja skolotājs nestrādā, tu nevari viņu atlaist, jo nav cita, kas nāks vietā. Labāk lai kaut kas ir, nekā nekas. Tomēr es ļoti novērtēju skolotājus par viņu darbu un ieguldījumu nākotnes veidošanā, jo viņu uzdevums ir ārkārtīgi sarežģīts.

Kāpēc daudziem skolēniem ir grūtības ar matemātiku?

Matemātikā katra tēma ir kā ķēdes posms, kas savienojas ar iepriekšējo. Ja skolēns ir izlaidis vai nesapratis kādu tēmu, tas atstāj sekas uz visu turpmāko mācību procesu. Citi priekšmeti, piemēram, bioloģija, ļauj pārslēgties uz jaunu tēmu un aizmirst iepriekšējo, bet matemātikā tas nav iespējams. Tādēļ, ja skolēns nav sapratis kādu konkrētu posmu, viņam var būt ļoti grūti turpināt. Privātstundās es cenšos atgriezties pie šiem izlaistajiem posmiem un palīdzēt skolēnam atgūt zaudēto. Svarīgi ir saprast, ka matemātika ir kā māja. Ir pamati, tad liek nākamo līmeni un nākamo, un, ja māja pašā apakšā nav labi ielikta, tad viss šūpojas un neturās stabili. Protams, var ar kaut kādiem striķiem un līmlenti apsiet, bet, ko līdz uznāks lielāka vētra, tad viss apgāzīsies. Nu vecais labais stāsts par trīs sivēntiņiem, it kā bērnu stāsts, bet nu viņš aiziet uz pieaugušo dzīvi.

foto: Rojs Maizītis
19 gadu vecais matemātikas privātskolotājs Ernests
19 gadu vecais matemātikas privātskolotājs Ernests

Kā tu motivē skolēnus, kas varētu būt neieinteresēti vai cīnās ar matemātiku?

Es cenšos mācīties ar skolēniem nepiespiestā veidā. Parasti pie manis nenāk skolēni, kuri vispār nevēlas mācīties, bet, ja tādi gadās, es cenšos izmantot savu jaunības pieredzi un izpratni par viņu pasauli. Mēģinu padarīt mācību procesu vieglāku un interesantāku, tā vietā, lai viņus noslogotu ar smagu mācību materiālu. Es piedāvāju dažādas pieejas, lai skolēnam nebūtu sajūta, ka privātstunda ir piespiedu mācīšanās, bet gan iespēja aizraujoši pavadīt laiku, uzlabot savas zināšanas un stundiņu dienā vai nedēļā parunāt par matemātiku. 

Ar kādām problēmām jaunieši saskaras skolā? 

Ir vairāki gadījumi. Pirmais bija Covid-19, kur daudziem pazuda zināšanas, kas ir problēma. Ir dzirdēti arī tādi gadījumi, kad skolotāji nepievērš bērniem lielu uzmanību. Atnāk, uzdod uzdevumus, pasaka, kas jāizdara un sēž krēslā. Ir arī tāds grupas efekts, kad skolotājs skrien tēmai pa priekšu. Daži tiek līdzi, bet tie kuri paliek pāri, tad viens žāvājas un otrs domā, kas vispār notiek. 

Viens risinājums būtu mazākas klases, bet to nevar fiziski atļauties. Vienīgais ir pašam skolēnam doties uz konsultācijām, runāt un papildus mācīties, bet tas atkal aizņem laiku. 

Kādu iespaidu uz jauniešiem atstāj sociālie tīkli?

Sociālie tīkli, piemēram, TikTok, ir ļoti ietekmīgi. No vienas puses, tie var novērst uzmanību no mācībām, jo bērni pieraduši pie ātras un intensīvas informācijas plūsmas, tāpēc nosēdēt skolā un 40 minūtes klausīties par vienu tēmu, kuru skolotājs visbiežāk skaidro monotonā balsī, var būt ļoti apgrūtinoši, tāpēc arī telefons stundas laikā velkas ārā no kabatas. No otras puses, sociālie tīkli var būt arī izglītojoši, ja tos izmanto pareizi. Pats es arī izmantoju TikTok, lai dalītos ar mācību materiāliem, tādējādi padarot mācību procesu pieejamāku un interesantāku jauniešiem. Man ir tāds viedoklis, ja tu skaties TikTok, tad turpini skatīties kaut ko labu.

Uzmanības noturēšanas intervāls ir ļoti samazinājies skolēnu vidū. Skolēns nevar koncentrēties stundām, un tad vienīgais variants ir individuāla pieeja, tāpēc arī tiek meklēti privātskolotāji. 

Kādi ir tavi nākotnes mērķi matemātikas jomā?

Šogad esmu nokomplektējis savu "zelta divpadsmitnieku" – skolēnus, ar kuriem strādāšu visu gadu. Esmu arī izdevis grāmatu par to, kā uzlabot savas atzīmes un koncentrēties mācībām, kurā dalos ar dažādiem trikiem un ieteikumiem. Nākotnē plānoju radīt vēl vairāk izglītojošu materiālu, piemēram, kursus vai grāmatas, kas varētu palīdzēt skolēniem labāk sagatavoties eksāmeniem un uzlabot savus rezultātus. Es vēlos, lai maksimāli daudz skolēnu būtu pieejama kvalitatīva izglītība, lai viņi varētu veiksmīgi attīstīt savas prasmes un zināšanas.

Nobeigumā vēlu visiem skolēniem veiksmīgu mācību gadu! Cenšaties koncentrēties skolā, lai mājās būtu vairāk brīva laika. Vecākiem iesaku atbalstīt bērnu mācību procesu un netraucēt, kad bērns mācās.