foto: Shutterstock
Hobijs maksātspējīgajiem: cik naudas un laika vajag, lai Latvijā tiktu pie pilota licences?
Cik viegli Latvijā iegūt pilota licenci?
Sabiedrība
2024. gada 1. jūlijs, 13:57

Hobijs maksātspējīgajiem: cik naudas un laika vajag, lai Latvijā tiktu pie pilota licences?

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Latvijā aptuveni divos mēnešos notikušas divas lidmašīnu avāriju nosēšanās – 4. maijā uz Tallinas šosejas pie Ādažiem neliela lidmašīna veikusi avārijas nosēšanos, savukārt 19. jūnijā lidmašīna veica ārkārtas nosēšanos laukā Imantas mikrorajonā. Jauns.lv painteresējās, cik viegli mūsdienās ir iegūt pilota licenci un cik šāda veida lidaparātu ir Latvijā.

Kā portālam skaidro V/A “Civilās aviācijas aģentūra” (CAA) Operatīvo situāciju vadītājs Aivis Vincevs, visas Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis pilota apliecības izdod saskaņā ar komisijas regulu (ES) Nr. 1178/2011 (2011. gada 3. novembris), ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras attiecībā uz civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpi atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008. Latvijā lidojumu apkalpes locekļu apliecības iegūšana ir noteikta ar likumu "Par aviāciju" piektajā nodaļā ”Civilās aviācijas personāls” un Ministru kabineta 2021.gada 16.novembra noteikumos Nr.754 “Civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpes locekļu sertificēšanas noteikumi”.

Runājot par to, kur Latvijā var iegūt pilota apmācību attiecīgajai licencei, Vincevs uzsver, ka Latvijā apmācības lidmašīnas privātpilota apliecības iegūšanai var veikt apstiprinātās (ATO) un deklarētās (DTO) mācību organizācijās. Latvijā tādas ir sešas: 2 deklarētās mācību organizācijas (DTO) un 4 apstiprinātās mācību organizācijas (ATO). Organizāciju sarakstu iespējams atrast CAA tīmekļvietnē.

Šādu apmācību izmaksas nosaka katra mācību organizācija, ņemot vērā izmaksas mācību procesa nodrošināšanai un konkurenci konkrētā darbības segmentā. 

“Izmaksu lielāko starpību mācību kursiem dažādās mācību organizācijās veido cena par konkrētas lidmašīnas izmantošanu apmācībā, tās ekspluatācijas, derīguma uzturēšanas un apdrošināšanas maksām, mācību organizāciju darbinieku un lidojumu instruktoru darba algām, kā arī citi maksājumi saistīti ar mācību lidojumu organizēšanu un veikšanu. Tādējādi par lidmašīnas privātpilota mācību kursu, pārbaužu apliecības saņemšanai un pilota apliecības saņemšanu kopējā maksa vidēji var būt 11 000 – 15 000 eiro,” stāsta Vincevs.

Viņš norāda: “Kopējais apmācību ilgums atkarīgs no studenta individuālā progresa, jo apmācības sastāv gan no teorētisko zināšanu apguves, gan praktiskajām apmācībām. Teorētiskās zināšanas iekļauj deviņu priekšmetu apgūšanu - aviāciju regulējošie normatīvie akti, cilvēka veiktspēja, meteoroloģija, sakari, navigācija, lidojuma principi, ekspluatācijas procedūras, lidojuma tehniskais raksturojums un plānošana un vispārīgas zināšanas par gaisa kuģiem. Pēc šo priekšmetu apgūšanas mācību organizācijā, tā pati novērtē studentu zināšanas un rekomendē studentus eksāmenu kārtošanai Civilās aviācijas aģentūrā (CAA). Teorētisko zināšanu apguve var aizņemt no trim mēnešiem līdz pat vienam gadam un ilgāk, atkarībā no mācību organizācijas izstrādātās mācību programmas, noslogotības un citiem iespaidojošiem faktoriem, taču jāņem vērā, ka sekmīgi nokārtoti teorētisko zināšanu eksāmeni aģentūrā ir derīgi 2 gadus pēc pēdējā aģentūrā nokārtotā eksāmena, lai pretendents iesniegtu visus dokumentus CAA pilota apliecības saņemšanai.”

“Paralēli teorētisko zināšanu apguvei, studenti var uzsākt arī praktiskās apmācības, kas lidmašīnas privātpilota apliecības iegūšanai iekļauj vismaz 45 mācību lidojumu stundas, kurās vismaz 25 apmācību nolidojuma stundas notiek ar instruktoru un 10 uzraudzītu pastāvīgo lidojumu stundas. Praktisko apmācību apguves ilgums atkarīgs no piemērotiem meteoroloģiskajiem apstākļiem, apmācībās izmantojamo lidmašīnu skaita un pieejamības, instruktoru pieejamības, kā arī paša studenta iespējām un spējām apgūt mācību lidojumu programmu,” Jauns.lv stāsta Vincevs.

Kad nokārtoti teorētiskie eksāmeni aģentūrā un apgūtas praktiskās prasmes, mācību organizācija rekomendē studentu prasmju pārbaudei, kura notiek CAA nozīmēta eksaminētāja vadībā. Pēc sekmīgi nokārtotas prasmju pārbaudes, students var pieteikties apliecības saņemšanai.

“Norādām, ka apliecības saņemšanai nepieciešams iziet arī atbilstošu veselības pārbaudi ar “Veselības apliecības“1. vai 2. klases saņemšanu, kā arī iegūt vismaz 4. līmeņa ICAO angļu valodas prasmju apliecinājumu,” pauž Vincevs.

Vaicāts, cik valstspiederīgajiem Latvijā pašlaik ir derīga pilotu licence, V/A “Civilās aviācijas aģentūra” Operatīvo situāciju vadītājs norāda, ka zemākās kategorijas pilota apliecība, ar kuru drīkst veikt lidojumus ar šāda tipa lidaparātiem (tas segments, kas lido ar tādiem lidaparātiem, kuri nesen veica piespiedu nosēšanos) ir lidmašīnas privātpilota apliecība ( PPL (A)) ar * attiecīgu lidmašīnas kvalifikācijas atzīmi: PC 6 SET vienpilota viendzinēja (turbopropellera) lidmašīna, kas nosēdās uz lauka lidostas tuvumā  vai SEP ( land ) vienpilota viendzinēja (virzuļu) lidmašīna, kas nosēdās uz šosejas.

Lidojumus  ar šādām lidmašīnām ir tiesīgi veikt ap 150 piloti ar privātpilota apliecībām ( PPL (A)), kas ir Latvijas valstspiederīgie. Ar augstākminētām lidmašīnām drīkst veikt lidojumus arī augstākas kategorijas pilota apliecību turētāji (komercpiloti  un aviolīniju transporta piloti), ja apliecībā ir iekļauta attiecīga lidmašīnas kvalifikācijas atzīme (minēts augstāk).

Mācību organizāciju sertificēšanu un uzraudzību veic CAA Aviācijas personāla sertificēšanas daļas Mācību un eksaminēšanas nodaļa, kura veic attiecīgo organizāciju uzraudzību gan plānotos, gan neplānotos auditos un inspekcijās, kuru laikā tiek uzraudzīta organizācijas pārvaldības sistēma, iekļaujot drošuma vadības sistēmu, personāla, teorētisko un praktisko nodarbību atbilstība prasībām. Latvijā UL (Ultralight) lidaparāti ar MTOM līdz 472,5 kg un līdz 520 kg (uz pludiņiem), un līdz 600 kg (žiroplāni) ir Latvijas gaisa kuģu reģistrā reģistrēti 73, informēja "Civilās aviācijas aģentūra".

Savukārt 19. jūnijā, četrus kilometrus no Rīgas lidostas no radariem, pazuda vispārējās aviācijas lidaparāts. Pilots ziņoja par tehniskām problēmām un veica avārijas nosēšanos. Šajā gadījumā "Civilās aviācijas aģentūra" pieņēmusi lēmumu apturēt iesaistītā pilota licences darbību. Izmeklēšanas rezultāti liecina, ka pilots, iespējams, pārkāpis drošības noteikumus.