foto: Paula Čurkste/LETA
Šo viltību aktīvi izmanto! Kā ražotāji krāpj Latvijas pircējus
Sabiedrība
2024. gada 18. jūnijs, 10:38

Šo viltību aktīvi izmanto! Kā ražotāji krāpj Latvijas pircējus

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Vai ražotājs var patvaļīgi samazināt produkta iepakojuma lielumu, un vai viņam ir pienākums par to informēt pircēju? Par ražotāju viltībām pastāstīja Latvijas Radio 4.

Daudzi pircēji ievērojuši, ka dažu preču iepakojuma lielums ir mainījies. Ja agrāk sviesta iepakojums svēra 200 gramus, tad šobrīd tikai 170, turklāt tā cena nav mainījusies, informē portāls "Rus.lsm.lv". "Šo viltību sauc par "šrinkflāciju" — ražotājs, cenšoties ietaupīt, apzināti samazina iepakojuma satura svaru, rēķinoties ar to, ka patērētājs tam nepievērsīs uzmanību. Pastāv vēl kāds triks — preces sastāva maiņa. Piemēram, šokolādē bija 20 grami ogu, bet palika 15. It kā ārēji prece nemainījās, bet sastāvs tai tagad ir cits. Par to pašu cenu," skaidro Tirgotāju asociācijas vadītājs Henriks Danusēvičs.

Skaidrs, ka, samazinoties svaram vai pasliktinoties preces kvalitātei, pircējam tā kļūst dārgāka — tā ir tā sauktā iepakojumā slēptā inflācija. Tiek uzskatīts, ka ražotāju uz to mudina tirgus, konkurence. Bet būtībā tā ir krāpšana. Līdzīga metode tiek izmantota visur kopš 1970. gadiem, bet īpaši intensīvi — pēdējos gados.

'Kādreiz bija standarta iepakojumi — 100, 200, 300 mililitri. Tad Eiropas Savienība, pakļaujoties ražotāju spiedienam, atcēla visus šos standartus, un rezultātā sākās visas šīs viltības," saka Danusēvičs.

Ražotāja pienākums nav brīdināt pircēju par iepakojuma satura maiņu. Tiesa, ir valstis, kur tirgotājam tomēr jāpaziņo pircējam, ka prece tiek tirgota mainītā iepakojumā. Piemēram, Francijā uz šādām precēm jābūt īpašam brīdinājumam. Latvijā diemžēl līdzīgas prasības nav, ko ražotāji aktīvi izmanto.