Absurda situācija Valmieras autobusā - pasažierim no saliekamā skrejriteņa liek izņemt akumulatoru
Kādā absurdu situāciju piedzīvojis Ainārs, kurš 10. maijā ar starppilsētu autobusu bija iecerējis no Rīgas doties uz Valmieru - autobusa šoferis viņu atteicies nogādāt līdz galamērķim, jo vīrietim līdzi bijis elektriskais skrejritenis. Savukārt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējs "Valmieras - VTU" norādījis, ka skrejriteni šoferi bagāžas nodalījumā drīkst pārvadāt tikai tādā gadījumā, ja no tā tiek izņemts akumulators.
"Šā gada 10. maijā plkst. 17.05 sagaidīju Juglā reisa autobusu Rïga - Valmiera , kurŝ no Rīgas autoostas izgāja 16.35. Piestājot pieturā , un sakot , ka vēlos doties uz Valmieru, un bagāžas tvertnē novietot saliekamo elektrisko skrejriteni "Ninebot" , autovadītājs augstprātīgi atteicās izkāpt un atvērt bagāžas nodalījumu , norādot, ka viņš ŝådu braucamrīku savā transporta līdzekļi neņemŝot," savā neizpratnē dalās Ainārs.
"Man agrāk ar šādu bagāžu nekad nav bijušas problemas ne autobusos , ne vilcienos, jo par bagāžas pārvadāšanu vienmēr attiecīgi arī samaksāju. Jāpiebilst, ka nākamajā autobusa reisā, kas Juglā pienāca plkst. 17.25 , problēmu nebija un autovadītāja piekrita mani aizgādāt līdz Valmierai."
Valmieras VTU: no skrejriteņa jāizņem akumulators
Pēc nepatīkamā starpgadījuma Ainārs sazinājās ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju "Valmieras - VTU", kas vīrietim izteica, viņaprāt, visai absurdas prasības.
"Viņi norādīja, ka, pārvadājot elektrisko skrejriteni bagāžas tvertnē, tas jāievieto speciālā apvalkā, turklāt no skūtera jāizņem akumulators!" neizpratnē dalās Ainārs, '' nesaskatu tam loģisku rīcību - pirmkārt, tas nav tik vienkārši izdarāms, otrkārt, skrejriteņa akumulatora aizdegšanās iespēja ir pilnībā izslēgta."
"Elektriskos skrejriteņus tāpat kā mobilos telefonus un portatīvos datorus darbina litija baterijas," Jauns.lv skaidro SIA “Legit IT” speciālists Gvido, "tādēļ ja sabiedriskajos autobusos tiek aizliegts pārvadāt skrejriteņus, tad tikpat labi varētu aizliegt tajos pārvadāt arī šīs ierīces".
Speciālists norāda, ka "elektrisko skrejriteņu pārvadāšana transportā pēc būtības ir droša un uzliesmošanās gadījumi tiem nav novēroti". Gvido atklāj, ka pārsvarā deg vadi, nevis akumulators - viņš pat piedzīvojis gadījumu, kad uz salonu klients atvedis skrejriteni, kuram bija aizdedzies lādētājs. Tas bijis melns un pārogļojies, tomēr ar elektriskā skrejriteņa akumulatoru viss esot bijis vislabākajā kārtībā."
"Protams, var būt izņēmuma gadījumi, kad akumulators aizdegas, bet tas novērots ļoti retos gadījumos - ja skrejriteņa vadītājs iegādājies neoriģinālu, sliktas kvalitātes akumulatoru, ja gadījies noliktavas brāķis, vai ja patvaļīgas darbības, piemēram, pārlādes rezultātā, akumulators ticis bojāts," skaidro Gvido.
Uz "Valmieras VTU" aicinājumu pasažieriem no skrejriteņa izņemt akumulatoru, pirms tas tiek novietots bagāžas nodalījumā, speciālists noraugās skeptiski.
"Protams, to iespējams paveikt, tomēr tas nav dažu minūšu jautājums. Visbiežāk akumulators elektriskajam skrejritenim ir pieskrūvēts un, lai to noņemtu nepieciešami speciāli instrumenti. Tāpat neuzmanīgas rīcības rezultātā pastāv iespēja akumulatoru bojāt," norāda Gvido.
Latvijas likumdošana skrejriteņus pārvadāt neaizliedz
VSIA "Autotransporta direkcijas" (AD) pārstāvji norāda, ka Latvijā "šobrīd neviens likumdošanas akts nenosaka, ka elektroskūteriem, pārvadājot reģionālajā sabiedriskajā transportā, ir jāizņem baterija". "Gadījumā, ja likumdošana kādreiz mainīsies, par to sabiedrība tiks informēta," norāda AD.
Tomēr "Autotransporta direkcija" uzsver, ka "pasažierim jānodrošina, lai bagāža būtu pārvadāšanai un saglabāšanai atbilstošā iepakojumā, tostarp, nenosmērētu un nesabojātu transportlīdzekli un / vai citu pasažieru bagāžu".
Ministru kabineta noteikumi Nr. 599 paredz, ka pasažierim ir tiesības sabiedriskā transportlīdzekļa salonā bez maksas pārvadāt bagāžu, kas ir viegli pārnēsājama un kuras izmērs (garums, platums, augstums) nepārsniedz 40 x 40 x 20 cm, bet svars – 8 kg. Bagāžu novieto tai paredzētajā vietā (bagāžas plauktā), ja attiecīgā modeļa transportlīdzeklī izgatavotājrūpnīca šādu vietu ir paredzējusi, vai vietā zem priekšā esošā sēdekļa.
Bagāžu, kuras izmēri un svars pārsniedz minēto MK noteikumu 59. punktā noteiktos izmērus un svaru, pārvadā sabiedriskā transportlīdzekļa bagāžas nodalījumā, ja attiecīgā modeļa transportlīdzeklī ir šāda vieta. Ja sabiedriskajā transportlīdzeklī nav bagāžas nodalījuma un bagāža netraucē citiem pasažieriem (bagāžu nedrīkst novietot pasažieriem paredzētā vietā vai vietā, kur tā traucē citiem pasažieriem), bagāžu var pārvadāt sabiedriskā transportlīdzekļa salonā.
Sabiedriskā transportlīdzekļa salonā vai bagāžas nodalījumā var pārvadāt bagāžu, bet nedrīkst novietot pasažieriem paredzētā vietā vai vietā, kur tā traucē citiem pasažieriem. Par bagāžu, kura pārvadājuma laikā atrodas kopā ar pasažieri sabiedriskā transportlīdzekļa salonā, atbild pasažieris, bet par bagāžas nodalījumā novietotās bagāžas saglabāšanu pārvadājuma laikā atbild pārvadātājs.