foto: kasjauns.lv
No ergoterapeita par tramvaja vadītāju - viens no labākajiem lēmumiem dzīvē. Audrone Stanka stāsta par profesijas aizkulisēm
Tramvaja vadītāja Audrone Stanka tramvaju depo iepazīstina ar savu profesiju.
Sabiedrība
2024. gada 21. marts, 07:02

No ergoterapeita par tramvaja vadītāju - viens no labākajiem lēmumiem dzīvē. Audrone Stanka stāsta par profesijas aizkulisēm

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Kā ir strādāt par tramvaja vadītāju un kā uz šo amatu raugās sieviete? Tramvaja vadītāja Audrone Stanka intervijā Jauns.lv stāsta, ka šajā jomā sāka strādāt Covid-19 pandēmijas dēļ, kad "apstājās" medicīnas darbs privātfirmā un sākās pagrieziens dzīvē - bija jāmeklē citu iztikas avotu.

Audrone Stanka stāsta, ka sākotnēji neplānoja strādāt par tramvaja vadītāju, bet gan darboties medicīnā. Medicīnā nostrādāja 13 gadus. Covid-19 pandēmija kļuva par pagrieziena punktu Stankas dzīvē, jo "apstājās" medicīnas darbs privātfirmā un nācās meklēt citu iztikas avotu. Vīrs strādāja autobusu parkā, un palīdzēja uzsākt darbu kā autobusu tīrītājai.

Strādājot par autobusu tīrītāju, Stanka paralēli meklēja iespēju apgūt citu profesiju. Pēc laika nejauši atrada sludinājumu par iespēju apgūt tramvaja vadītāja profesiju. Stanka nolēma: "Kāpēc gan nepamēģināt ko jaunu, ja man tik ļoti patīk apgūt jaunas lietas?!"

Stanka strādā par tramvaju vadītāju jau divus gadus un par apgūto profesiju no sirds priecājas. 

Kādas prasmes nepieciešamas tramvaja vadītājam?

Tramvaja vadītāja uzsver, ka tāpat kā jebkuram sabiedriskā transporta vadītājam jāspēj koncentrēties uz visu, kas notiek uz ceļa, salonā un pieturvietās. Būtiska spēja būt uzmanīgam, lai reaģētu uz visu, kas notiek uz ceļa. 

Divu gadu laikā uzkrātā pieredze rāda, ka ļoti svarīga īpašība ir spēt savaldīties, būt nosvērtai, līdzsvarotai, un saglabāt vēsu prātu, jo ikdienā nākas saskarties ar dažādiem pasažieriem un dažādām situācijām, sākot ar ļoti nopietnām, līdz pat uzjautrinoši komiskām.. 

"Jāspēj savaldīties, ja pat tramvajs ir aizkavējies pēc grafika, tad tāpat jārīkojas mierīgi. Nevajag steigties, ja tramvaja vadītājs sāk uztraukties par kavēšanuvai citiem apstākļiem, kuri ietekmē ierasto ritmu, tad svarīgi saglabāt mieru. Steigā var notikt dažādas lietas – sadursmes ar citiem transporta līdzekļiem, kā arī straujas tramvaja kustības var savainot pasažierus," piebilst tramvaja vadītāja.

Ar kādiem izaicinājumiem nākas saskarties?

Primāri viens no lielākajiem izaicinājumiem, ar kuriem nākas saskarties tramvaja vadītājam, vadot tramvaju ir laikapstākļi. “Uzsnieg sniegs vai uzlīst lietus, lapkritis – sliedes kļūst slidenas. Pie straujām temperatūras svārstībām apledo vadi, līdz ar ko ir elektrības padeves traucējumi.” 

Tāpat tramvaja vadītāji nereti sastopas ar cilvēkiem uz ielas, kuri apgrūtina tramvaja kustību, ignorējot transporta tuvošanos. Arī ne visi autovadītāji ievēro satiksmes noteikumus, Audrone stāsta, ka bieži vien autovadītāji pat nedzird tramvaja brīdinājuma signālu. 

"Ir gadījies, ka, braucot gar “Laimas” pulksteni un vērojot gājēju plūsmu, no nekurienes uzrodas skrejritenis vai skūteris, kurš traucas ceļam pāri lielā ātrumā, tad gan kājas paliek “mīkstas”, jo apzinies, ka cilvēks brauc, nepārliecinoties par savu drošību," neslēpj tramvaja vadītāja.

Audrone atceras, ka, izpildot vakara reisu, redzējusi, ka tālumā uz sliedēm ir kaut kas melns, drošības pēc piebremzējusi un izkāpusi, lai paskatītos. Izrādās, tas bija uz sliedēm guļošs cilvēks. "Vakara reisu izpildes laikā redzamība ir ļoti apgrūtināta, tas prasa īpašu vadītāja uzmanību - nepieciešamības gadījumā laicīgi un atbilstoši reaģēt," piebilst Stanka.  

Tāpat kā visiem citiem transportlīdzekļiem, arī tramvajam var rasties tehniskas problēmas. "Tramvaji savā starpā nevar samainīties vai apbraukt viens otru, tāpēc ir ļoti svarīgi rīkoties ātri, lai neaizkavētu citus kolēģus. Ja ir tehniskas problēmas vai sadursme, tad nekavējoties jāsazinās ar centrālo dispečeri."

Lai arī tramvaja vadītājiem nav tiesības iejaukties neadekvātu pasažieru disciplinēšanā, ir situācijas, kad pasažieri griežas pie vadītāja ar lūgumu, piemēram, izsēdināt pasažieri, kurš sagādā neērtības citiem pasažieriem, ir smakojoši vai netīri.  Šādos gadījumos tiek zvanīts centrālajam dispičeram un tad tiek iesaistīta policija. "Redzot, ka kontrolieris netiek galā ar kādu no pasažieriem, dodos palīdzēt, visbiežāk tas nostrādā, jo cilvēks saprot, ja atnācis tramvaja vadītājs, kamēr situācija netiks atrisināta, transports neatsāks kustību," norāda tramvaja vadītāja.

Svētki - tas ir ļoti liels izaicinājums jebkuram sabiedriskā transportlīdzekļa vadītājam. Tramvaja vadītājs nav izņēmums. Svētki ir mirkļi, ko jebkurš vēlas pavadīt kopā ar saviem mīļajiem cilvēkiem. Diemžēl šajās dienās nereti nākas pildīt savus darba pienākumus. Tramvaja vadītāja atzīst, ka šādos gadījumos oma neesot pati labākā, taču viss mainoties  brīdī, kad sākas maiņa un tiek satikti pirmie pasažieri, kuri ir smaidīgi un pacilātā garastāvoklī. 

Tehniskas problēmas jāatzīmē žurnālā

Audrone stāsta, ka par tramvaju apkopi un tīrību rūpējas atbilstošs personāls. Tā kā nav iespējams katru dienu pārbaudīt pilnīgi visu tramvaju tehnisko stāvokli, vadītājiem, ja maršruta laikā rodas kādi defekti, par tiem ir jāinformē un jāatzīmē žurnālā. Tas nepieciešams, lai apkopes laikā zinātu, kam jāpievērš uzmanību, lai citiem kolēģiem nebūtu jābrauc maiņas ar tehniski nesagatavotu tramvaju.

Citu satiksmes dalībnieku attieksme

Tramvaja vadītāja stāsta, ka sabiedriskie transporti viens pret otru attiecas labi un ievēro satiksmes noteikumus, tas neattiecas tikai uz trolejbusiem un autobusiem, kuri pārvietojas tikai pa Rīgu. Starppilsētu un arī starptautiskie autobusi palaiž tramvaju.

Stanka atzīst, ka visbiežāk problēmas rada vieglās automašīnas, protams, ne visas. "Daudzi autovadītāji nesaprot, ka tramvajam ir tikai sliedes un nav iespējams neko apbraukt, vai arī strauji apstāties."

Tramvaja vadītāja sacīja: "Daudzi cilvēki nezina noteikumus. Tur, kur tramvajam ir priekšroka -  brauc pirmie, bet, piemēram, uz Eksporta ielas, kur tramvajam ir jādod ceļš mašīnām, tur visi laiž tramvaju."

Divus gadus, strādājot par tramvaja vadītāju, Stanka ir novērojusi, ka īpaša uzmanība jāpievērš automašīnām, kuras vada citu valstu pārstāvji, jo tie pilsētas ielās neorientējas un maldās.

Nenovērtēta profesija

Stanka ir saskārusies ar sabiedrības viedokli, ka tramvaja vadītāja profesija ir viegla un neinteresanta. Patiesībā darbs ir ļoti dinamisks, interesants un atbildīgs, jo tramvajs ir kā "mazs vilcieniņš."

foto: kasjauns.lv
Tramvaja vadītāja Audrone Stanka tramvaju depo iepazīstina ar savu profesiju.

Par tramvaja vadītāja profesiju nākas dzirdēt: "kas tad tur tik grūts, sēdi, spaidi podziņas un vairs nekas nav jādara." Audrone šādam apgalvojumam nepiekrīt un stāsta, ka patiesībā darbs nav tik viegls, jo nereti jāpavada daudz stundas, sēžot un nepārtraukti koncentrējoties, ir viegli kļūdīties. "Jāpievērš uzmanība, vai pareizi tiek pārslēgti elektrības vadi, sliedes, tāpat jāaprēķina bremzēšanas distances, lai izvairītos no straujām kustībām. Ir jāzina, kad kuru podziņu jāspiež."

Ļoti lielu atbalstu darbā sniedz draudzīgais kolektīvs. Patīkami satikties galapunktos. Izrunāt darba lietas un pasmieties "par neko". "Kad braucam viens otram garām - pamājam, tie ir uzmundrinājuma brīži." Stanka atklāj, ka kolēģi savā starpā sazinās, lai pabrīdinātu viens otru par "problemātiskiem" pasažieriem vai jebkādiem citiem apgrūtinājumiem satiksmē. 

Tramvaja vadītāja dalās ar gadījumiem, kad pasažieri mēdz aizmirst savas personīgās mantas sabiedriskajā transportā. "Ir gadījies, ka tramvajā tiek atstāti bērnu ratiņi, cimdi un cepures tiek aizmirsti regulāri." Visspilgtāk vadītājai atmiņā palikusi melna soma. Vadītāja atvēra somu, lai uzmeklētu kādu dokumentu vai ko citu, kas palīdzētu noskaidrot, kam soma pieder, taču tā vietā atrada glaunu alkohola pudeli un pilnu somu ar uzkodām “kādam viss vakars sabojāts," smejoties piebilst tramvaja vadītāja.

"Ir patīkami apzināties to, ka salīdzinājumā ar citu transportu vadītājiem, tramvaja vadītājs ir tas, kurš sastrēgumu stundās ar vismazāko kavējumu spēj nogādāt pasažierus līdz vajadzīgajai pieturvietai," stāsta Stanka.

Tāpat tramvaja vadītāja atzīst, ka īpaši patīkami ir satikt pasažierus, kuri ikdienā regulāri pārvietojas pa noteiktu maršrutu, atpazīstot vadītāju tie smaida un sveicina. 

Kā kļūt par tramvaja vadītāju?

Lai kļūtu par tramvaja vadītāju ir jāapgūst B kategorijas autovadītāja teorētiskā bāze. Papildus jāapgūst informācija par tramvaja uzbūvi, iespējamiem defektiem un kā uz tiem atbilstoši rīkoties. Kā arī, protams, garas stundas mācoties to vadīt. 

Viņa norāda, ka par tramvaja vadītāju būt ir ļoti interesanti. Strādājot "Rīgas satiksmē" jau divus gadus, neviena darba diena nav bijusi garlaicīga. Tramvaja vadītāja darbs ir piemērots visiem, kuriem patīk dinamika, izaicinājumi un dažādība.