foto: Evija Trifanova/LETA
Genocīds pret lauku iedzīvotājiem: autobusi traucas garām, nepieturot pieturās
Vairāk nekā trešā daļa autobusu pieturu Latvijā "pēc papīriem" nemaz neskaitās.
Sabiedrība
2024. gada 12. februāris, 06:55

Genocīds pret lauku iedzīvotājiem: autobusi traucas garām, nepieturot pieturās

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Katra trešā autobusu pietura laukos nemaz tāda nav! Tā tas ir “pēc papīriem”, un šoferis tai mierīgi var aizbraukt garām, ignorējot pasažieru vēlmi vai nu izkāpt, vai arī tos uzņemt reisā. Tas rada sašutumu ne tikai pasažieros, bet arī pakļauj stresam gan šoferīšus, gan autobusu parku vadību. Tikmēr ierēdņi un burta kalpi apmierināti sēž savos kabinetos un izliekas neredzam izmisušos lauku iedzīvotājus, kuriem sarežģīti ir ar sabiedrisko transportu nokļūt no punkta A uz punktu B.

Latvijas novados dabā ir ap 16 700 autobusu pieturvietas, kas ir dažādi apzīmētas: vienviet to atrašanās vien iezīmēta ar pieturvietas stabu, citviet ir ne tikai soliņš, bet arī speciāla nojume un pat “kabata” jeb iebrauktuve tajā, bet oficiāli Autotransporta direkcijas (ATD) sarakstos un shēmās ierakstītas ap 9700 pieturu. Tas nozīmē, ka vairāk nekā trešdaļai pieturu starppilsētu vai reģionālie pasažieru autobusi var traukties garām ne uzņemot, ne izlaižot pasažierus, kas izraisa pasažieru tūkstošu neapmierinātību. Ik pa laikam par to uzjundī cilvēku sašutums. Jauns.lv izzināja, ko par to saka pasažieri un viņu pārvadātāji.

Burta kalpi bez sirdsapziņas

foto: Edijs Pālens/LETA
Simtu simtiem laucinieku situācija ir neapskaužama – sabiedriskais autobuss viņus vienkārši var ignorēt un viņiem aizbraukt garām.

Lūk, tikai pāris pēdējās dienās sociālajā tīklā “Facebook” parādījušies ieraksti:

Inga Liepiņa: „Pēdējais autobusa reiss no Rīgas uz Valmiera pulksten 22:50 (25. janvārī reisu izpildīja  transporta uzņēmums “VTU Valmiera”). Autobusā iekāpa sieviete un secināja, ka šis autobuss Vangažos nepietur tieši šajā pēdējā reisā, bet cita transporta, kā tikt mājās, diemžēl nav. Viņa lūdza šoferi, lai piestāj Vangažos, bet biļeti nopirka tālāk - līdz “Sēnītei” (kur pēc saraksta autobuss pietur). Autobuss sāka braukt, pa ceļam sieviete zvanīja un meklēja kādu, kas varētu viņu atvest no “Sēnītes” līdz Vangažiem. Diemžēl nesazvanīja. Tuvojoties Vangažiem, sieviete atkal šoferim lūdzās viņu izlaist Vangažos. Nē, neizlaida!

Kārtīgs burta kalps iegadījās, bez sirds un sirdsapziņas, droši vien ar pilnīgu tukšumu paurī... robots... Izlaida sievieti “Sēnītē” pulksten 23:40. Tie, kas ikdienā brauc ar šo maršrutu, labi zina, ka naktī tā ir baisa vieta, negribētu pusnaktī tur viena stāvēt. Kas notika ar sievieti? Ceru, ka izdevās kādu sazvanīt un negāja kājām mājās, ļoti ceru, ka viņai viss kārtībā.”

Sintija Druva: „Pirmo reizi autobusā pieredzēju situāciju, kad šoferis trīs cilvēkus neizlaida viņiem vajadzīgajā pieturā, bet aizveda trīs-četrus kilometrus tālāk un apstājās citā pieturā. Viena no pasažierēm bija sieviete, kurai vakarā tumsā vienai būs jāiet šie kilometri atpakaļ pa apledojušu ceļu (autobuss Rīga-Ērgļi; no Rīgas atiet pulksten 18:10; reisu 1. februārī izpildīja Liepājas autobusu parks (“Lapline”)).

Izrādās – viņš (šofera vadītājs) rīkojās atbilstoši noteikumiem. Un patiešām “Lapline” mājas lapā ir publicēts, ka autobusi reģionālajos maršrutos turpmāk apstāsies tikai noteiktās pieturās. Tātad - laukos tiek slēgtas pasta nodaļas, skolas un tagad arī ap 80% autobusu pieturas. Publiski tas netiek ne ziņots, ne apspriests!

Piemēram, no mūsu mājām līdz tuvākajiem pagastu centriem ir pieci kilometri uz vienu pusi, bet septiņi kilometri - uz otru pusi. Šajā 12 km posmā ir atstāta viena pietura. Lai gan visu laiku bija ap desmit.

Pagaidām lielākā daļa šoferu apstājas, ja pieturās ir cilvēki (daudz jau viņu vairs nav), bet - ne visi. Jo ir noteikumi.”

“Maršrutu apkalpes vietas”

foto: Juris Rozenbergs
Ja stāvat autobusu pieturā, ne vienmēr varat būt pārliecināts, ka autobuss tajā piestās - pat tad, ja tas būs pustukšs.

Valstī pasažieru pārvadājumus ar autobusiem regulē vairāki likumi, Ministru kabineta noteikumi un citi normatīvā regulējuma akti. Piemēram, “Autopārvadājumu likumā” noteikts, ka pasažierus transportlīdzeklī uzņem un izlaiž “maršrutu apkalpes vietās” (pārtulkojot no ierēdniecības valodas tā tā pati autobusa pietura vien ir). Tāpat šai likumā noteikts, ka “pieturas atrodas iedzīvotājiem izdevīgās vietās” un attālums lauku novados  starp tām nav mazāks par diviem kilometriem (protams, pastāv arī izņēmumi).

Tomēr ir arī virkne nosacījumu, kas šīs “maršrutu apkalpes vietas” izņem no saraksta. ATD, veicot maršrutu iepirkumus, var sastādīt sarakstus, no kuriem tiek izņemtas noteiktas pieturas, tām netiek aprēķināts biļešu tarifs un tā tālāk. Līdz ar to ir pieturas, kur autobuss labākajā gadījumā pietur tik pāris reizes dienā, citur - tikai noteiktās nedēļas dienās, bet citas pēc likuma burta vienkārši neeksistē.

Likuma burts un pārkāpums

Vairāku autobusu parku vadības pārstāvji Jauns.lv teica, ka pēc likuma burta šoferis nedrīkst apstāties pieturā, kas nav iekļauta konkrētajā sarakstā. Bet tā arī konkrēti neatbildēja uz jautājumu, vai autobuss vienmēr aiztraucas garām vietai, kur pasažieris grib izkāpt. Pēc būtības viņu publiska atzīšanās, ka šoferis neignorē pasažiera vēlmes, ir traktējama kā likuma “pārkāpums” par ko teorētiski var draudēt pārmetumi vai pat sankcijas.

Kāds pārvadātāju pārstāvis Jauns.lv sacīja: “Likumā teikts, ka pasažierus autobusā uzņem un no tā izlaiž pieturās. Bet tajā nav teikts “tikai”, tātad pēc būtības – kas nav aizliegts, ir atļauts. Mūsu šoferīši pārsvarā vienmēr pasažierus izlaiž “nepareizajās pieturās”. Ja veicam, piemēram, 10 000 reisus, tad ir kādi trīs-četri gadījumi, kad šoferītis ir “sagājis nepareizajā mēness fāzē” un pabraucis garām šādai pieturai, un pasažieris kļūst totāli neapmierināts un pēc tam izgāž savas dusmas sociālajos tīklos, kas arī ir saprotami.

Bet šie četri gadījumi uz 10 000 reisiem ir tā darvas karote medus mucā, kas rada “mūžīgo problēmu”.”

Viss atkarīgs no cilvēcības

foto: Ieva Lūka/LETA
Autopārvadātājs “Nordeka”: “Nav pareizi, ka pārvadātājs saņem gan negāciju, gan papildu atbildību no sabiedrības, izpildot līguma nosacījumus ar ATD.”

Pasažieru pārvadātāju firmas “Nordeka” valdes priekšsēdētājs Genrihs Peršteins Jauns.lv vien noteica, ka noteikumi it tādi šoferīši nedrīkst rīkoties “ne pa labi, ne pa kreisi”, lai pieturētu pieturās, kuras nav iekļautas sarakstā. Lai situāciju mainītu, iedzīvotājiem jāvēršas vai nu ATD vai vietējā pašvaldībā, lai panāktu kādas pieturvietas iekļaušanu autobusu sarakstā.

“Nordeka” Jauns.lv sniedza šādu skaidrojumu: “Saskaņā ar ATD noslēgtajiem līgumiem kustību saraksta un pieturvietu noteikšana ir pasūtītāja kompetence. Jā, akciju sabiedrība “Nordeka” kā pārvadātājs var veikt ieteikumus un aicināt pasūtītāju veikt izmaiņas, kas regulāri arī tiek darīts, balstoties uz pasažieru ierosinājumiem un sūdzībām. Autobusa vadītāja pienākums ir veikt pasažieru uzņemšanu un izlaišanu apstiprinātajās maršruta pieturvietās. Balstoties uz reālo pieredzi, arī “Nordeka” izpildītajos reisos, pasažieri lūdz autobusa vadītājus veikt apkalpošanu pieturvietās, kas nav iekļautas maršruta kustību sarakstā. Mūsu uzņēmums ievēro principu, ka autobusa vadītājam ir stingri jāievēro kustību grafiks, apkalpojot pasažierus tarifa pieturvietās, ar aicinājumu vadītājam, vadoties pēc satiksmes intensitātes un drošības, izvērtēt, vai ir iespēja izpildīt pasažiera lūgumu, apkalpojot netarifa pieturvietā.   

Autobusa vadītājam netiek piemērotas sankcijas par pasažieru apkalpošanu netarifa pieturvietās, tomēr vēršam pasažieru uzmanību, ka šādos gadījumos vadītājam ir jābūt drošam par savu rīcību. Lai arī vairumam šķiet, ka apstāties un izlaist pasažieri, kur ērtāk un tuvāk, nav nekas sevišķs, tad, autobusa vadītājs atbild par pasažieru drošību autobusā, kā arī par uzņemšanu un izlaišanu drošā, tam paredzētā vietā (speciāli izbūvētā pieturvietā). Kļūmes gadījumā sekas var būt nāvējošas.

Uzskatām, ka šī situācija ir jārisina, iesaistoties valsts un pašvaldību atbildīgajām institūcijām, jo nav pareizi, ka pārvadātājs saņem gan negāciju, gan papildu atbildību no sabiedrības, izpildot līguma nosacījumus ar ATD. Mūsu uzņēmums saņem pieprasījumu par papildu pieturvietu iekļaušanu maršrutā, kurus regulāri pārsūtām pasūtītājam ar aicinājumu izvērtēt un rast risinājumu. Tā tālāk ir ATD, Sabiedriskā transporta padomes un plānošanas reģionu kompetence - iekļaut vai nē. Tāpat vēršam uzmanību uz to, ka esam arī saņēmuši sūdzības par to, ka autobusa vadītāji veic pasažieru apkalpošanu netarifa pieturvietās, tātad sabiedrībā vienmēr būs kāda nepatika vai neapmierinātība.”

Arī Cēsu autobusa parka “Cata” Pasažieru pārvadājumu dienesta vadītājs Lotārs Dravants Jauns.lv teica, ka viss atkarīgs no ATD. Bet tai pašā laikā konkrētajā maršrutā viss atkarīgs arī no vadītāja sirdsapziņas, cilvēcības un no tā, cik strikti viņš ievēro normatīvos aktus. Situācijas ir dažādas, it īpaši lauku teritorijās. Viņš pauda, ka arī šoferītim ir sirds krūtīs un viņam nav diez ko patīkami vest pasažieri vairākus kilometrus garām pieturai, ja cilvēks visu laiku stāv blakus vadītāja kabīnei un prasa viņu izlaist laukā. Tas ir nepatīkami ne tikai pasažierim, bet arī vadītājam.

foto: LETA
“Ecolines” autobusu vadītāji ir instruēti būt pretimnākoši un pēc pasažieru lūguma, apstāties tajās pieturvietās, kuras nav kustību sarakstā.

Autopārvadājumu firmas “Ecoline” vadība Jauns.lv informēja: “Ministru kabineta noteikumi nosaka, ka reģionālās nozīmes autobusu maršrutā pārvadātājs nodrošina pasažieru iekāpšanu autobusā un izkāpšanu no tā autoostā vai autobusu kustības sarakstā norādītajā pieturā.

Ja kādā no reisiem pasažieriem nepieciešama pieturvieta, kura nav iekļauta kustību sarakstā, iesakām pasažierim vērsties pie pasūtītāja jeb ATD vai pie konkrētā reisa pārvadātāja ar lūgumu iekļaut pieturvietu kustību sarakstā, savu lūgumu pamatojot (nepieciešamība nokļūt darbā/no darba, apmeklēt pašvaldības/medicīnas iestādi/skolu).

Papildus vēlamies norādīt, ka mēs kā pārvadātājs nekādas sankcijas šoferim par apstāšanos pieturvietā, kura nav kustību sarakstā, nepiemērojam. Tieši pretēji - ārpus pilsētām šoferi ir instruēti būt pretimnākoši un pēc pasažieru lūguma, apstāties arī tajās pieturvietās, kuras nav kustību sarakstā. Pilsētā gan papildus pieturvietas ārpus kustību saraksta apkalpotas netiks, jo tas traucētu pilsētas sabiedriskajam, transportam.”

“Autobusa vadītājs vienkārši nav tiesīgs apstāties”

Jauns.lv vērsās arī pie autopārvadātājiem, kuri pēdējā laikā izpelnījušies nosodījumus par “pieturu ignorēšanu” un pasažieru aizvešanu diennakts tumšajā laikā uz “svešu pieturu” – Liepājas autobusu parka (LAP) un “VTU Valmiera”.

LAP sabiedrisko attiecību pārstāve Linda Vīknes Jauns.lv sniedza autobusu parka vadības atbildi: “Autobusa vadītāja pamata pienākums ir pārvadātāja vārdā sniegt pasažieru pārvadājumu pakalpojumus, kas ietver arī maršruta saraksta izpildi. Pārvadātājs nav atbildīgs par maršruta plānošanu, pilnveidošanu vai uzlabojumiem, bet gan par tā atbilstošu izpildi. To, kuras pieturas ir vai nav apkalpojamas kādā konkrētā maršrutā, nosaka ATD – reģionālo pasažieru pārvadājumu pasūtītājs. 

Līgumā, kas noslēgts starp ATD un pārvadātāju, tajā skaitā LAP, ir noteikts, ka pārvadātājam sabiedriskā transporta pakalpojums jānodrošina saskaņā ar līgumu, tā pielikumiem un normatīvajiem aktiem (2010. gada Ministru kabineta noteikumu Nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā” 9. punktā noteikts sekojošais: “Reģionālās nozīmes autobusu maršrutā pārvadātājs nodrošina pasažieru iekāpšanu autobusā un izkāpšanu no tā autoostā vai autobusu kustības sarakstā norādītajā pieturā. Apdzīvotā vietā pieturu ārpus autoostas nosaka pasūtītājs pēc saskaņošanas ar attiecīgo pašvaldību.”) . Ja pilsētā vai tās apkaimē ir pietura, kas tur jau izsenis ir atradusies, bet tā nav iekļauta autobusu maršruta kustības sarakstā, tad autobusa vadītājs saskaņā ar normatīvajiem aktiem vienkārši nav tiesīgs tajā apstāties. 

Ir gadījumi, kad autobusa vadītāji pasažierus ir izlaiduši pieturās, kas nav iekļautas autobusu kustības sarakstā. Uzņemot un izlaižot pasažierus pieturās, kurās nav paredzēta apstāšanās, veidojas reisu izpildes nobīdes, par kurām ATD var piemērot līgumsodu pārvadātājam. 

Mēs aicinām pasažierus pirms došanās ceļā pārliecināties par savas vēlamās pieturas esamību plānotā maršruta kustības sarakstā – apmeklējot portālu 1188.lv vai ATD mājaslapā pieejamo pieturvietu meklētāju vai zvanot pārvadātājam uz dispečeru dienestu. Gadījumā, ja izvēlētā pietura sarakstā nav atrodama, lūgums izraudzīties citu tuvāk esošo kustību sarakstā iekļauto pieturu. 

Pēdējos mēnešos ATD kā pasūtītājs ir veikusi grozījumus vairāku maršrutu kustības sarakstos, iekļaujot papildu pieturas pēc pasažieru pieprasījumiem. Tiklīdz notiek šādas izmaiņas, mēs informējam arī pasažierus par papildu pieturu iekļaušanu. Reģionālo maršrutu tīkla pilnveidošana atbilstoši pasažieru vajadzībām ir vairāku pušu kopīgs darbs – pasūtītāja (ATD), pārvadātāja un pasažiera. Pasažieri var uzrunāt ATD par konkrētu pieturu iekļaušanu autobusu kustības sarakstā.”

“Komunikācijā radies pārpratums”

foto: Zane Bitere/LETA
Autobusu pietura pie kādreizējā restorāna "Sēnīte" ir priviliģētā stāvoklī.

“VTU Valmiera” sabiedrisko attiecību speciāliste Zane Bulmeistare Jauns.lv pauda: ““VTU Valmiera” autobusu vadītāji pasažierus izlaiž visās starppilsētu autobusu pieturās, kurās pasažieri lūdz izlaist, tostarp tajās, kas nav tarifētas (iekļautas sarakstā).
 
Par minēto gadījumu (25. janvārī maršruts Rīga-Valmiera, atiešanas laiks no Rīgas pulksten 22:50) “VTU Valmiera” skaidro, ka runa ir par ekspresreisu (ar samazinātu pieturvietu skaitu, tādējādi sniedzot iespēju ātrāk nokļūt galapunktā). Tas nozīmē, ka patiešām pieturvieta “Vangaži” ekspresreisa maršrutā nav un pasažieris nevar līdz tai nopirkt biļeti. Taču autobusa vadītājam, arī veicot ekspresreisu, ja pasažieris to lūdz, nav aizliegts pasažieri izlaist arī maršrutā neiekļautajā pieturvietā. Sazinoties ar autobusa vadītāju, saprotam, ka pasažiera un vadītāja komunikācijā radies pārpratums. Tādējādi aicinām pasažierus pirms braukšanas pārliecināties, vai pieturvieta ir iekļauta sarakstā. 

“VTU Valmiera” autobusu vadītāji arī situācijās, ja pietura nav minēta konkrētajā maršrutā, ir pretimnākoši pasažieriem un izlaiž pasažierus arī tajās, ja pasažieri informē par šādu vēlmi. Uzņēmums, gan ikdienā pārrunājot darba jautājumus ar autobusa vadītājiem, gan rīkojot autobusa vadītājiem mācības, stiprina arī labas saskarsmes prasmes ar pasažieriem. Ar autobusu vadītājiem ir pārrunāts par pasažieru izlaišanu sarakstā neminētās pieturvietās.

Situācijas uzlabošanai aicinām pasažierus pirms brauciena pārliecināties par to, vai vēlamā pieturvieta ir sarakstā un tādējādi par iespēju līdz tai iegādāties biļeti, kā arī pirms brauciena informēt autobusa vadītāju par vēlmi izkāpt kādā konkrētā pieturvietā, protams, tuvojoties tai, informēt autobusa vadītāju par vēlmi izkāpt. Par pieturvietu blīvumu konkrētā maršrutā ir atbildīga ATD, tādējādi ierosinājumus par konkrētu pieturvietu iekļaušanu būtu jānosūta direkcijai, kas palīdzētu turpmākās darbības plānošanā.”

Neformāla prakse nav pieļaujama

foto: Evija Trifanova/LETA
Autobusa pieturas stabs bieži vien var izrādīties arī "mākslinieciska performance".

Autotransporta direkcijas Sabiedrisko attiecību vadītājs Viktors Zaķis Jauns.lv pauda direkcijas viedokli:
 
“Reģionālās nozīmes autobusu maršrutā pārvadātājs nodrošina pasažieru iekāpšanu autobusā un izkāpšanu no tā autoostā vai autobusu kustības sarakstā norādītajā pieturā, kas nozīmē, ka pieturās, kuras nav iekļautas sarakstā, autobusam nav paredzēta apstāšanās. Latvijā reģionālo autobusu maršrutu tīklā kopumā ir aptuveni 16,5 tūkstoši pieturvietas, no kurām 9,7 tūkstoši šobrīd ir iekļautas kustības sarakstā. Vilcienu satiksmē kopumā ir 232 pieturas punkti, no kuriem 116 ir iekļauti kustības sarakstā. Maršrutu tīkls nepārtraukti mainās, reaģējot uz izmaiņām pasažieru mobilitātes vajadzībās. Piemēram, iepriekšējos četros mēnešos kustības sarakstos ir iekļautas 38 jaunas autobusu pieturas. 

Diemžēl, mēdz būt situācijas, kad autobusu šoferi apstājas pieturā, kas nav iekļauta kustības sarakstā. Pastāv iespēja, ka tā ir iedibināta neformālā prakse. Tādējādi ATD rīcībā nebija informācijas par nepieciešamību veikt izmaiņas kustības sarakstā un iekļaut jaunu – iepriekš neiekļautu pieturu. Pasažieru iekāpšanai sabiedriskajā transportā un izkāpšanai no tā pirmām kārtām ir jābūt drošai, tāpēc tiek noteiktas vietas, kurās tiek ierīkotas pieturvietas, un ar kurām gan pasažieri, gan arī citi satiksmes dalībnieki var rēķināties. Kādreizējā prakse uzņemt un izlaist pasažierus, kur pagadās, ATD ieskatā nav akceptējama. 

ATD regulāri lūdz sniegt pašvaldībām un plānošanas reģioniem priekšlikumus, lai apmierinātu pasažieru nepieciešamību izmantot sabiedrisko transportu sev pēc iespējas ērtākā vietā un veidā. Arī pasažieriem ir iespējas aicināt iekļaut kādu konkrētu pieturvietu kustības sarakstos, nosūtot priekšlikumu ATD.

Attiecībā uz konkrēto gadījumu - Rīga–Ērgļi maršrutu, papildus sarakstā iekļaujamās pieturas ir apzinātas un saskaņotas ar plānošanas reģionu un attiecīgajām pašvaldībām, un pēc vienošanās noslēgšanas ar pārvadātāju, tiks iekļautas kustības sarakstos. Tās ir pieturas “Ausma”, “Vārpas”, “Zīlnieki”, “Viduči”, “Skroderi”, “Skola” un “Jāņumuiža”. Ja gadījumā nepieciešamas vēl kādas izmaiņas maršrutā, lūdzam par to informēt ATD.”

Satiksmes ministrijas pārstāve Baiba Gulbe Jauns.lv informēja: “Reģionālās nozīmes autobusu pieturu iekļaušana sarakstā ir jautājums, kas operatīvi jārisina pašvaldībām un plānošanas reģioniem sadarbojoties ar ATD. Arī pasažieriem ir iespējas pašiem lūgt iekļaut kādu konkrētu pieturvietu kustības sarakstos, nosūtot priekšlikumu ATD. Lai novērstu situācijas, kad iedzīvotājiem ir nepieciešams izkāpt konkrētā pieturā, bet tās nav sarakstā, satiksmes ministrs uzdevis sagatavot un virzīt izmaiņas normatīvajā regulējumā.

Atbilstoši noteikumiem, reģionālās nozīmes autobusu maršrutā pārvadātājs nodrošina pasažieru iekāpšanu autobusā un izkāpšanu no tā autoostā vai autobusu kustības sarakstā norādītajā pieturās, kas nozīmē, ka pieturās, kuras nav iekļautas sarakstā – autobusam nav paredzēta apstāšanās.”