Lietā daudz jautājumu: Rīgas restorāns publiskojis foto ar sievietēm, kuras paēdušas pusdienas un it kā nav samaksājušas
Sociālajā tīklā "Facebook" sieviete publiskojusi divu klienšu foto, kuras tiek apsūdzētas zādzībā. Viņas it kā ēdušas un dzērušas restorānā Vecrīgā, bet aizgājušas, nesamaksājot par pakalpojumu. Ko par to saka policijā un nozares pārstāvji, stāsta TV3 raidījums "Degpunktā".
Grupā "Facebook" ar nosaukumu "Bārmeņi un viesmīļi" tika publicēta sieviešu fotogrāfija, kurā bija labi redzamas viņu sejas. Teksts pie foto pievienots visai neglaimojošs. "Lūgums izvietot šos foto visās iespējamajos "čatos", lai neapkalpo šīs dāmas, jo viņām nav plānu apmaksāt rēķinu," teikts paziņojumā.
Šis paziņojums piesaistīja daudz uzmanības - cilvēki steidza izteikt savu viedokli komentāros. Vieni piekrita restorāna personālam, sakot, ka sievietes ir pelnījušas sodu par visatļautību, savukārt citi pieļāva pārpratuma iespēju. "Esiet uzmanīgi. Viņiem šī nav pirmā reize!" rakstīja viens no komentētājiem.
Žurnālisti sazinājās ar vienu no restorāna darbiniecēm un mēģināja noskaidrot, vai tas noticis pirmo reizi un par kādu summu, taču saruna īsti nesanāca. "Mēs tikai gribējām paziņot, mēs negribējām, lai lieta nonāk tik tālu," telefonsarunā sacīja restorāna darbiniece.
Dienas gaitā neviens no restorāna vadības tā arī neatzvanīja un nepaskaidroja situācijas apstākļus. Publicēt svešu personu attēlus ar apgalvojumu, ka attēlā redzamie apmeklētāji ir zagļi, ir likumpārkāpums.
"Kā tirgotāji mēs gribētu publicēt zagļu fotogrāfijas, bet likums mums to neļauj darīt. Šajā gadījumā uzņēmējam jāvēršas policijā, un tad policija veiks attiecīgas izmeklēšanas darbības. Jo patiesībā tas nav pierādīts. Varbūt meitenes kaut kur ir atstājušas naudu un tad izrādās, ka tā ir... un te jau rodas nepatikšanas," saka Latvijas Tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Henriks Danusēvičs.
Vienlaikus restorānu darbinieki ir neaizsargāti un krāpnieku ķetnās nonāk ne retāk kā reizi mēnesī. Latvijas Tirgotāju asociācijas viceprezidents saka, ka viesmīļu sašutums par šādu nekaunību ir pilnīgi izskaidrojams. "Tas ir tikai sauciens pēc palīdzības, jo šādas situācijas nav retums. Ja šāds gadījums notiek uz vietas, tiek izsaukta Valsts policija, kas sastāda protokolu. Parasti tas nedod vēlamo rezultātu, neesmu dzirdējis par gadījumiem, kad šādā veidā tiktu risināts jautājums," norāda asociācijas valdes līdzpriekšsēdētājs Dainis Domiņš.
Viens no risinājumiem varētu būt tikai restorānu darbiniekiem pieejamā "melnā: saraksta izveide. To noorganizēt gan ir sarežģīti, jo personas datu aizsardzības likums aizsargā visus. Tāpat ir liela atšķirība starp klientiem, kuri dažādu iemeslu dēļ nespēj samaksāt, un cilvēkiem, kuri apzināti izpētījuši viesmīļu krāpšanas metodes.
Ir bijuši gadījumi, kad atnāk padzīvojusi dāma, iedzer kafiju un paziņo, ka viņai nav naudas. Ja kaut kas tāds atkārtojas, jāizsauc policija.
Attēlā redzams, ka konkrētie klienti jau runājuši ar policistu tajā pašā vakarā. Tā ka nevienam no viņiem neizdevās aizbēgt no notikuma vietas, bet pārkāpums, ja tāds patiešām bija, tika fiksēts.