foto: LETA
Eksperte: iedzīvotāju maciņš vairs netur šādas pārtikas cenas
Sabiedrība
2023. gada 4. jūlijs, 12:36

Eksperte: iedzīvotāju maciņš vairs netur šādas pārtikas cenas

Jauns.lv

Iedzīvotāju maciņš vairs netur šādas pārtikas cenas, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" atzina Agroresursu un ekonomikas institūta Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe. Situācija varētu uzlaboties, ja būtu lielāka tirgotāju konkurence un mazinātos atšķirības iedzīvotāju ienākumu līmenī.

Gulbe uzsvēra, ka šobrīd produktu cenas gan kāpj, gan krītas.

Piemēram, saulespuķu eļļai cena ir par 47% zemāka nekā pirms gada. Arī diezgan daudziem piena produktiem cenas ir kritušās, piemēram, sviestam. Savukārt jaunie dārzeņi vienmēr ir bijuši dārgāki par iepriekšējās sezonas dārzeņiem, raksta portāls "Lsm.lv".

Tiesa, pārtikas cenu kāpums salīdzinājumā ar gadu iepriekš ir par gandrīz 18%. 

Vērtējot cenu atšķirības Baltijas valstīs, Gulbe atzina, ka Latvijā daudziem dārzeņiem un augļiem, kā arī rīsiem, kafijai, cukuram un sviestam cenas ir augstākas nekā kaimiņvalstīs.

"Kāpēc? Mums ir lielākas šķēres starp cilvēku ienākumiem."

"Daudziem ir algu pieaugums, bet ir otra daļa, kas nevar nopirkt pat lētākos rīsus, bet tā daļa, kas var, tā pērk, un tas var būt iemesls, kādēļ [cena] nesamazinās," vērtēja Gulbe.

foto: ekrānuzņēmums no video
Agroresursu un ekonomikas institūta Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe.

Viņa uzsvēra, ka pirktspēja nepalielinās.

Iemesls meklējams arī konkurences trūkumā tirdzniecībā.

"Mums ir tikai divas lielas ķēdes – "Maxima" un "Rimi". "LIDL" ir cita veida tirdzniecība. Latvijā pietrūkst riktīgas konkurences, šīm abām ķēdēm cenas ir vienādas, pārējos veikalos pat nevaru atrast tādu sortimentu," skaidroja Gulbe.

Viņasprāt, cenu samazinājumam ir jābūt straujākam un plašākam, nekā tas ir pašlaik, taču tas notiks, jo spiediens no pircējiem ir. Gulbe pauda cerību, ka Latvijā nenonāks pie cenu regulēšanas no valsts puses.

"Mums ir iespējas kaut ko darīt ar burkāna un pātagas metodi. Veicināt konkurenci, [..] vai mazajiem veikaliņiem jāpiedāvā iespējas, lai viņi veido nopietnāku konkurenci," iespējamos scenārijus ieskicēja Gulbe.