foto: Rojs Maizītis/Jauns.lv
Aicina dāvināt malku mazbānīša lokomotīves “Ferdinands” darbināšanai. FOTO
Sākusies jubilejas akcija „120 kubikmetri 120 gadu jubilejā”, kurā tiek aicināts ziedot malku Vidzemes mazbānīša tvaika lokomotīves darbināšanai.
Novadu ziņas
2023. gada 26. aprīlis, 05:27

Aicina dāvināt malku mazbānīša lokomotīves “Ferdinands” darbināšanai. FOTO

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Septembrī 120. dzimšanas dienu svinēs romantiskā Vidzemes mazbānīša, kas šodien kursē no Alūksnes uz Gulbeni, dzelzceļa līnija. Pasažieri, kas bānīti izmanto gan ikdienas braucienos, gan kā tūristi, viesojoties Vidzemes pusē, šai sakarā tiek aicināti apdāvināt lokomotīvi “Ferdinands” ar malkas pagaļu klēpi.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

„Jau no 20. aprīļa aicinām iesaistīties jubilāra apdāvināšanā – akcijā “120 kubikmetri 120 gadu jubilejā”, dāvinot malku tvaika lokomotīves darbināšanai. Gulbenes-Alūksnes Bānītis asociējas ar tvaika lokomotīvi “Ferdinands”, aiz kuras atstātais tvaika mākonis un signāltaures skaņa atpazīstama jau no lielāka attāluma. Savukārt tvaika lokomotīves vērošana darbībā raisa neatkārtojamas emocijas par tvaika spēka varenību un ļauj kaut nedaudz iejusties simtgadu tālā pagātnē.

Ciemos pie Ferdinanda Gulbenē

Tvaika lokomotīvēm piemīt kaut kāda īpaša aura. Atšķirībā no mūsdienu ražojumiem tās liekas kā dzīvas būtnes – siltas, šņācošas un ...

gallery icon
28

Nepieciešamas īpašas malkas pagales

Šajā tūrisma sezonā, Bānīša 120. jubilejas gadā, tā pasažieri braucienus ar tvaika vilcienu varēs baudīt divreiz mēnesī – sestdienās, kā arī atsevišķās svētku reizēs,” raksta visitaluksne.lv.

Dažkārt jautā, kālab tik reti kursē tvaika lokomotīves vilktais sastāvs, varbūt varētu braukt ikdienā? Atbilde vienkārša: tvaika lokomotīves ekspluatācijai vajadzīgas īpašas rūpes – gan lielākā skaitā speciāli apmācīts un sertificēts personāls nekā dīzeļlokomotīvei, gan biežāka apkope, gan ūdens ar attiecīgām piedevām un galvenais arī atbilstoši sagatavota malka – katrā reisā vismaz pieci kubikmetri, saka SIA “Gulbenes-Alūksnes bānītis” valdes loceklis Aldis Kreislers.

Bānītim pa pēdām:

Tāpēc Bānīša jubilejas gada akcijā visi tiek aicināts Bānītim jubilejas tortes vietā pasniegt malku – turklāt vēlams tieši to, kura vislabāk “garšo” “Ferdinandam” – labi izžāvētu, no lapukokiem vai skujkokiem un sagarinātu 50-70 cm pagalēs. Akcijas mērķis – atbalstīt Bānīti jubilejas gadā, izjust dāvināšanas un līdzdarbošanās prieku, bet galvenais – lai tvaiks pietiktu ne tikai svilpienam, bet arī daudziem jaukiem tvaika vilciena braucieniem šajā gadā!

Katrs – pat dažu pagaļu dāvinātājs – saņems īpašo Bānīša svētku nozīmīti. Dāsnāko malkas dāvātāju vārdi būs lasāmi uz tvaika lokomotīves “Ferdinands” sāniem Bānīša svētku braucienu laikā šī gada 1. un 2. septembrī. Viņus arī aicinās uz tikšanos ar tvaika lokomotīves apkalpi un īpašu jubilejas braucienu restorāna vagonā.

Aristokrātiskais Ferdinands

Pa Gulbenes-Alūksnes šaursliežu dzelzceļa līniju mūsdienās regulāri kursē Baltijā vienīgais šaursliežu pasažieru vilciena sastāvs. Dzelzceļš savas pastāvēšanas laikā kļuvis par neatņemamu Vidzemes kultūrainavas sastāvdaļu un vietējo cilvēku identitātes zīmi.

Tā pirmsākumi meklējami 1903. gadā, kad atklāja 210 km garo Stukmaņu (Pļaviņu)-Valkas dzelzceļa līniju. 20. gadsimta pirmajā pusē pārvadājumi šajā dzelzceļā tika nodrošināti ar tvaika lokomotīvēm, kuras 1950. gados aizstāja ar dīzeļlokomotīvēm. Līdz mūsdienām saglabājusies tikai līnijas posms no Alūksnes līdz Gulbenei, pa kuru pasažieru vilciens katrā virzienā kursē divreiz dienā.

Vidzemes mazbānīša jaunā lokomotīve „Ferdinands” pirms restaurācijas

gallery icon
4

Pirms deviņiem gadiem dzelzceļš tika pie jaunas tvaika lokomotīves, kas nosaukta Ferdinanda vārdā - par godu vācu grāfam un inženierim Ferdinandam Cepelīnam, dirižabļu jeb cepelīnu ražošanas izveidotājam, kurš bija precējies ar vācbaltieti baronesi Izabellu fon Volfu no Vecgulbenes. Leģenda vēsta, ka grāfs Ferdinands Cepelīns ar savu nākamo sievu iepazinies Stāmerienes pilī, uz kuru arī var aizbraukt ar Vidzemes mazbānīti. Tādēļ arī lokomotīvei dots šī dizčiltīgā augstmaņa vārds.

recent icon

Jaunākās

popular icon

Populārākās

„Ferdinands” jeb tvaika lokomotīve Gr-319 1951. gadā ražota Vācijā. Pirmos mūža gadus līdz 1964. gadam tā nokalpoja Liepājas lokomotīvju depo, pēc tam vilka sastāvus Ukrainā, bet 1990. gadā tā nonāca Lavasāres šaursliežu dzelzceļa muzeja kolekcijā Igaunijā. Uz savstarpēja latviešu-igauņu līguma pamata 2007. gadā to nodeva Gulbenes-Alūksnes bānītim.

Malku Bānītim lūdz dāvināt Gulbenes, Stāmerienas un Alūksnes stacijās, iepriekš sazinoties pa tālruni 20228884.

„Ferdinands” aiz Depo - dodas pasākumu: