Neparasta tendence, ko novērojuši bērnu un pusaudžu uzticības tālruņa speciālisti
Iepriekš Bērnu un pusaudžu uzticības tālruņa 116111 speciālistu palīdzību visbiežāk izmantoja nepilngadīgie, taču pēdējā laikā konsultācijas tiek sniegtas arvien lielākam pieaugušo cilvēku skaitam. Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas Ģimeņu ar bērniem atbalsta departamenta direktore Anda Sauļūna intervijā portālam Jauns.lv pastāstīja, ka šī gada sākumā pieaugušo cilvēku konsultāciju skaits mēdz pārsniegt bērnu un pusaudžu konsultāciju skaitu.
“Mums zvana arī pieaugušie cilvēki. Tā ir pietiekami krasa uzticības tālruņa tendences maiņa. Pirms vairākiem gadiem uzticības tālruni pamatā izmantoja bērni un pusaudži, bet pieaugušo cilvēku procents, kas mums zvanīja, bija ārkārtīgi neliels.
Pieaugušo cilvēku zvanu skaita pieaugums
Bet, sākoties kovida pandēmijai un vecākiem esot daudz vairāk kopā ar bērniem un ievērojot arvien vairāk grūtību saskarsmē ar bērniem, pieaugušo cilvēku zvanu skaits auga. Pagājušajā gadā attiecība bija aptuveni 50/50, bet šī gada sākumā skatāmies, ka vecāku zvanu skaits ir nelielā pārsvarā.
Tas nozīmē, ka arī vecākiem ir vajadzīgs atbalsts. Arī vecākiem reizēm ir sajūta, ka viņi netiek galā. Dažkārt viņiem vajadzīgs “skats no malas”, kā veidot saikni ar bērnu, kā risināt dažādas situācijas, lai bērnam būtu labāk un rastos sajūta, ka vecāks ir iesaistījies.”
Bērni piedzimst bez instrukcijām
Tie visi ir normāli, saprotami jautājumi. “Virtuves iekārtām ir instrukcijas, bet bērniem neviens skaidru instrukciju līdzi nedod. Protams, vecāki var apjukt, viņi var nezināt.
Mēs ļoti priecājamies, ja viņi zvana un interesējas, jo tas norāda, ka viņiem šie jautājumi saistībā ar bērniem ir būtiski un viņi ir gatavi jautāt, uzzināt, mācīties, lai attiecības padarītu labākas.”
Tēvi interesējas par pozitīvo disciplinēšanu
Pārsvarā pieaugušo zvanītāju ir mammas, bet zvana arī daudz tēvu. Vīriešu skaits parasti palielinās ap Tēvu dienu, kad notiek īpaša akcija, aicinot zvanīt tieši vīriešus. “Bet arī citā laikā ir tēvi, kas zvana un jautā par dažādām situācijām.”
“Tēvus tiešām interesē attiecību aspekts, bet viņiem kādreiz var būt citādāks skatījums nekā mammām. Viņiem ir jautājumi, kā var mēģināt veidot cieņpilnas attiecības ar bērnu arī disciplīnas sadaļā, kā ieviest pozitīvo disciplinēšanu, kā mēģināt kaut ko panākt, vienoties ar bērnu, ka tiek ievērotas robežas.
Arī pēc šķiršanās tēvi grib iesaistīties bērnu dzīvē
Tāpat zvana tēvi, kas ir vecāku šķiršanās procesā un kuriem ir sajūta, ka līdz ar šķiršanos mamma tur lielāku rūpi par bērniem. Tēvi arī gribētu iesaistīties bērnu dzīvē, taču viņiem nav īsti skaidrs, kā to izdarīt.
Jautājumi tiešām atšķiras, ja skatāmies uz zvanītājiem tēviem un mammām.”
Palīdzība vajadzīga arī skolotājiem
Dažkārt uz Bērnu un pusaudžu uzticības tālruni 116111 zvana arī skolotāji. “Pedagogi arī mēdz zvanīt. Viņi reizēm zvana akūtākās situācijās, kad ir kaut kas risināms skolā.
Ļoti bieži ir lūgumi pēc papildus ieteikumiem, kā vēl varētu rīkoties, ko vēl varētu risināt. Ir gadījumi, kuros uzreiz vajadzīga skaidrāka vīzija, risinājums,” Sauļūna sacīja.
Bezmaksas palīdzības iespēja
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas organizētais Bērnu un pusaudžu uzticības tālrunis 116111 ir bezmaksas tālruņa līnija, kas ir anonīma un darbojas visu diennakti.
Darbadienās no pulksten 12 līdz 20 ar Bērnu un pusaudžu uzticības tālruņa speciālistiem iespējams sazināties, arī izmantojot tiešsaistes konsultācijas (čata logs pieejams mājas lapā www.uzticibastalrunis.lv) vai arī vēršoties pēc palīdzības e-pastā uzticibaspasts116111@bti.gov.lv.