Tirgotāji: piena produktu cenu veikalu plauktos ietekmē vairāki faktori
Piena produktu cenu veikalu plauktos ietekmē vairāki faktori, vaicāti par sadarbību ar Latvijas piena pārstrādātājiem, atzina aptaujātie nozares pārstāvji.
SIA "Elvi Latvija" komercdirektore Laila Vārtukapteine skaidroja, ka piena cenu veikalu plauktā nosaka pārstrādes uzņēmumu vai vairumtirgotāju noteiktā iepirkuma cena, ko papildina mazumtirdzniecības piecenojums - izmaksas par preču loģistiku, tirdzniecības materiāliem, komunālajiem maksājumiem, darbinieku atalgojumu.
"Ja piena produktu ražotāji samazina produktu iepirkuma cenu, tā tiek samazināta arī veikala plauktā, tomēr tirdzniecības uzņēmumu iespējas ietekmēt pārstrādātāju noteiktās cenas ir ierobežotas," atzīmēja Vārtukapteine. Līdztekus viņa novērojusi, ka piena produktu kategorijā cilvēki pamatā pērk tieši akcijas preces.
Taujāta par sadarbību ar pašmāju piena ražotājiem, "Elvi" pārstāve minēja, ka vairāk nekā 20 gadus veikalu tīkls "Elvi" tirgoja tikai Latvijā ražotu pienu, tomēr, domājot par pircēju interesēm un vērtējot vietējo produktu konkurētspēju, pēdējo gadu laikā tirdzniecības tīkls bijis spiests piena klāstu papildināt ar kaimiņvalstīs ražotu pienu un tā produktiem.
Patlaban "Elvi" piena produktu pamatkategorijās pašmāju produkti veido vairāk nekā 80% no klāsta - atsevišķās piena preču grupās pat vairāk nekā 90%.
Vārtukapteine apstiprināja, ka pircēji pamatā ir lojāli Latvijas produktiem, taču vienlaikus redzama arī tendence - jo vairāk jādomā par taupību, jo grūtāk kļūst saglabāt lojalitāti, ja ārvalstu produkti ir lētāki. "Valdībai noteikti būtu jādomā par atbalstošu politiku Latvijas ražotāju konkurētspējas stiprināšanai un samazinātu PVN likmi pirmās nepieciešamības precēm," komentēja "Elvi" pārstāve.
SIA "Rimi Latvia" ārējās komunikācijas vadītāja Inga Bite norādīja, ka jau kopš gada sākuma "Rimi" ir samazinājis pārdošanas cenu daudziem piena produktiem, tajā skaitā Latvijas ražotāju produkcijai. Vienlaikus ar sadarbības partneriem ir sāktas sarunas par turpmāko piena produktu cenu samazinājumu un visi līdz šim piena pārstrādātāju iesniegtie iepirkuma cenu samazinājumi būs redzami arī veikalu cenās.
"Kopējā "Rimi" sadarbība ar Latvijas piena produktu ražotājiem vērtējama pozitīvi, un mēs esam atvērti sarunām," minēja Bite. Viņa uzskaitīja, ka patlaban liela daļa no klāsta ir vietējais ražojums, piemēram, no visa "Rimi" piena un skābpiena klāsta vietējā produkcija ir 80%, skābā krējuma kategorijā tie ir 98%, nefermentēto sieru kategorijā - 95%, vietējās izcelsmes fasētā siera kategorijā - 70%, kausētā siera kategorijā - 65%.
Tikmēr SIA "Lidl Latvija" korporatīvās komunikācijas vadītāja Dana Hasana aģentūrai LETA atzīmēja, ka jautājums par piena cenām vietējā tirgū un to, kā atbalstīt vietējo piena ražotāju, bez šaubām ir aktuāls, bet vienlaikus tas ir tikpat vecs "kā jautājums par vistu un olu".
Viņa norādīja, ka "Lidl" sadarbojas ar vairāk nekā 50 vietējiem ražotājiem, tajā skaitā arī ar piena produkcijas ražotājiem, turklāt sadarbību ar vietējiem ražotājiem plānots paplašināt.
Patlaban gan piena produktu cenu "Lidl" neplāno samazināt, piebilstot, ka cenas "Lidl", tāpat kā jebkurā cita mazumtirgotāja veikalu tīklā, mainās no daudzu faktoru ietekmes, tostarp tematiskajiem piedāvājumiem, lojalitātes programmām un regulārajām akcijām.
Tikmēr SIA "Maxima Latvija" kategoriju vadības un iepirkumu departamenta direktors Edvīns Lakstīgala aģentūrai LETA minēja, ka tirdzniecības ķēde sadarbojas ar gandrīz 500 Latvijas partneriem, dažādās preču kategorijās piedāvājot teju 10 000 vietējo produktu.
"Apzināmies, ka Latvijas piena nozarei šis ir izaicinājumu pilns laiks," sacīja Lakstīgala, piebilstot, ka "Maxima Latvija" sācis kampaņu "Latvijas pienam būs būt!", kuras laikā plānots samazināt cenas Latvijā ražotiem piena produktiem.
Iepriekš Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes (LOSP) valdes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Irbe aģentūrai LETA sacīja, ka piena nozarē situācija tuvāko divu mēnešu laikā tikai pasliktināsies.
Viņš norādīja, ka nozarē šobrīd ir piena krīze un prognozes ir pesimistiskas. Piena iepirkuma cena vēl mēnesi varētu samazināties par diviem līdz trīs centiem, bet martā piena iepirkuma cenu prognozes ir 20 līdz 25 centi par litru.
Patlaban vidējā piena iepirkuma cena Latvijā ir 28 līdz 30 centi par litru, bet atsevišķiem uzņēmumiem cena jau ir 20 centi par litru un zemāk. Savukārt Eiropas Savienībā vidējā cena ir 45 centi, kas, kā norādīja Irbe, Latvijas saimniecībām, kas investējušas attīstībā, būtu nepieciešams, lai tās strādātu nedaudz virs pašizmaksas.
Tāpat viņš skaidroja, ka pašreizējā situācija ir izveidojusies, lielākoties ārējo tirgu ietekmes rezultātā. Latvijas iekšējais tirgus pārstrādā ne vairāk kā 30% no saražotā piena, turklāt arī iekšējā piena produktu patēriņā dominē importa produkti.
Viņš uzsvēra, ka, ja nedēļas laikā netiks sagaidīti racionāli risinājumi no valdības, arī Latvijas ražotāji būs spiesti sekot Lietuvas piemēram un rīkot protestus.
LETA jau vēstīja, ka pirmdien, 6.janvārī, Lietuvas lauksaimnieki protesta akcijā lielāko piena pārstrādes uzņēmumu un mazumtirgotāju administrācijas ēku priekšā izvieto zaļus krustus, lai protestētu pret zemajām piena iepirkuma cenām.
Protesta akcijas mērķis bija panākt trīspusējās sarunas starp lauksaimniekiem, piena pārstrādātājiem un tirgotājiem, kā arī pievērst sabiedrības uzmanību "negodīgajai cenu sadalei pārtikas ķēdē".