Abonē 2025. gadam ar atlaidēm līdz 57% un saņem garantētas dāvanas 55€ vērtībā!

Abonēt žurnālu
VNĪ: atmežošana kavē žoga uz Latvijas-Baltkrievijas robežas izbūves tempu
foto: LETA
Atbilstoši grafikam NVA atsavināšana un atmežošana bija jāpabeidz augusta beigās, taču realitātē no robežas izbūves pirmajā kārtā atmežojamajiem 85,8 kilometriem šie darbi ir pabeigti vien 72 kilometru garumā.
Sabiedrība

VNĪ: atmežošana kavē žoga uz Latvijas-Baltkrievijas robežas izbūves tempu

Jauns.lv/LETA

Kavēšanās ar atmežošanas darbiem, kas pirms būvniecības jāveic Nodrošinājuma valsts aģentūrai (NVA) sadarbībā ar VAS "Latvijas valsts meži", ir galvenais iemesls, kura dēļ nevar būtiski kāpināt patstāvīgā žoga izbūves tempu uz Latvijas - Baltkrievijas robežas, informēja VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) valdes priekšsēdētājs Renārs Griškevičs.

VNĪ: atmežošana kavē žoga uz Latvijas-Baltkrievija...

Atbilstoši grafikam NVA atsavināšana un atmežošana bija jāpabeidz augusta beigās, taču realitātē no robežas izbūves pirmajā kārtā atmežojamajiem 85,8 kilometriem šie darbi ir pabeigti vien 72 kilometru garumā. 

Patlaban tiek prognozēts, ka NVA iekavētie atmežošanas darbi varētu noslēgties novembra beigās, šobrīd pilnībā tie ir pabeigti trijos no deviņiem pirmās kārtas posmiem. Patlaban būvdarbi notiek 63 kilometrus garā posmā (ņemot vērā neatmežoto apjomu), un patlaban ir izbūvēti 17,5 kilometri patstāvīgā žoga.

Griškevičs norāda, ka apdraudējums no Baltkrievijas puses tikai pieaug, tādēļ raita patstāvīgā žoga un modernas robežjoslas izbūve uz Latvijas-Baltkrievijas robežas ir ārkārtīgi svarīga valsts drošībai. VNĪ ir mobilizējusi visus pieejamos resursus, lai jau ziemas sezonā sasniegtu maksimālo žoga izbūves ātrumu - viens kilometrs dienā, taču nav iespējams strādāt nesagatavotā teritorijā.

"Ar nepacietību gaidām atmežošanas darbu pabeigšanu - patlaban redzam, ka reālais NVA darbu ātrums būtiski atpaliek no tā, kāds sākotnēji tika solīts. Mēs sagaidām, ka kavētie darbi strauji tiks pabeigti, jo novēlotās atmežošanas dēļ atsevišķu posmu izbūvē šobrīd iezīmējas pat trīs mēnešu kavēšanās," skaidro Griškevičs.

Gādājot par iespējami mazākiem atmežošanas kavējumiem, VNĪ regulārajās darba grupu sanāksmēs kopā ar NVA, "Latvijas valsts mežiem" un būvnieku SIA "Citrus Solutions" vairākkārt ir norādījusi uz šo problēmu un aicinājusi meklēt risinājumu, taču būtiska progresa pagaidām nav. Līdz ar to pieaug riski, ka žoga izbūves termiņi kavēsies un var palielināties būvniecības izmaksas, uzsver Griškevičs.

Par esošo situāciju ir informēta Iekšlietu ministrija, un VNĪ ir pieprasījusi steidzamu darbu mobilizāciju NVA un "Latvijas valsts mežiem".

Projektā kopumā paredzēts izbūvēt Latvijas-Baltkrievijas valsts robežas joslu 173 kilometru garumā. Žoga pirmā kārta 85,9 kilometru garumā tiks pabeigta līdz 2023. gada pavasarim, bet otrā kārta 63,9 kilometru garumā - līdz 2024. gada pavasarim. Paralēli pirmo divu kārtu projektēšanai un izbūvei norisinās trešās kārtas darbi - Daugavas sakaru torņu ar pievedceļu iepirkums, kā arī patruļtaku tehniskās specifikācijas izstrāde.

Austrumu robežas izbūves projekta īstenošanu uzrauga Ārējās robežas infrastruktūras izbūves uzraudzības komiteja, kuras sastāvā ir pārstāvji no Aizsardzības ministrijas, Ārlietu ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Satiksmes ministrijas, Zemkopības ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Valsts robežsardzes, NVA, VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs", VNĪ, "Latvijas valsts mežiem", Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem.

VNĪ īsteno 44 valsts nozīmes projektus, no kuriem 24 atrodas būvniecības stadijā. Projektu kopējais īstenošanas budžets ir vairāk nekā 336 miljoni eiro. 

Uzņēmums dibināts 1996. gadā, tā 100% akcionārs ir Finanšu ministrija.