Dzīvības loterija

Sāpes krūtīs un apgrūtināta elpošana: mediķi Evitai palīdzēja, bet izrakstīja arī 91 eiro rēķinu

Ieva Ozoliņa

Jauns.lv

Evitai Vecgada vakarā nācās saskarties ar negaidītu pavērsienu – veselības stāvokļa pasliktināšanās dēļ viņa izsauca ātro palīdzību, kas uzlaboja pašsajūtu, taču pēc trīs dienām viņa saņēma rēķinu par 91 eiro, kas raisījis bažas par maksas izsaukumu ietekmi uz cilvēku gatavību meklēt palīdzību.

Evita bija nolēmusi sagaidīt Jauno gadu mierīgi, mājās vienatnē. Tomēr tuvojoties pusnaktij, viņas veselības stāvoklis negaidīti pasliktinājās, un viņa piezvanīja ģimenes ārstam. Gada pēdējā dienā ap plkst. 20:00 Evitai tā arī neizdevās sazināties ar speciālistu, tāpēc viņa nolēma zvanīt ātrajai palīdzībai. TV3 raidījumam "Bez Tabu" Evita atklāja, ka viņa ir saistīta ar medicīnas nozari un rūpīgi izvērtējusi savu stāvokli, saprotot, ka nepieciešama profesionāla palīdzība.

Pēc Evitas teiktā, Vecgada vakarā viņa sajutusi nejūtīgumu rokās, kas pārgājis uz kājām, sāpes krūtīs un apgrūtinātu elpošanu. Viņa stāsta: “Mēģināju pati sevi nomierināt. Pati esmu mediķis, saprotu, kā šādās situācijās rīkoties. Ģimenes ārsti nevarēju sazvanīt, tādēļ zvanīju 113. Saruna ilga kādas trīs minūtes, pašsajūta neuzlabojās. Dispečere teica, ka nosūtīs brigādi, bet tas var būt maksas pakalpojums. Tajā situācijā to varbūt tik ļoti nedzirdēju, man bija grūti, visam piekritu, ātrāk gribēju saņemt palīdzību.” Evita, domājot par situācijas attīstību, jau iepriekš bija atslēgusi mājas durvis, lai gaidītu mediķus.

Pēc brigādes ierašanās Evitai izmērīja asinsspiedienu, noteica glikozes līmeni asinīs un ievadīja zāles vēnā, kas uzlaboja viņas pašsajūtu. “Tā mēs šķīrāmies,” viņa piebilst. Tomēr trīs dienas vēlāk viņa e-pastā saņēma 91 eiro rēķinu par sniegtajiem pakalpojumiem. Evita norāda, ka rēķinu samaksās, taču pauž bažas, ka šāda situācija varētu atturēt citus cilvēkus no palīdzības meklēšanas.

foto: Ekrānuzņēmums

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) pārstāve Diāna Tkačenko skaidro, ka lēmumu par maksas rēķinu pieņem brigāde, kas devusies uz izsaukumu. Viņa piebilst: “Jebkurš izsaukums, kur esam ieradušies, cilvēkam sniedzam nepieciešamos izmeklējumus, ja jau esam atbraukuši. Neatliekami gadījumi ir bezsamaņas, nopietnas avārijas, insults. Ja diennaktī saņemam ap 1500 zvaniem, brigādes izbrauc 900 gadījumos, tikai 7 gadījumi ir tādi, kas nav bijuši neatliekami un tiek sastādīti maksas izsaukumi.”

Lai arī dienestam ir tehniska iespēja pāradresēt zvanus uz ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni (66016001), tas visbiežāk netiek darīts. “Mēs gribam, lai cilvēki iemācās atrast šo tālruņa numuru un to izmantot,” uzsver Tkačenko.

Nacionālā veselības dienesta pārstāve Sintija Kājiņa norāda, ka ārkārtas gadījumos iedzīvotājiem ir iespēja doties uz slimnīcu uzņemšanas nodaļām. “Ja ir iespēja, vēlams piezvanīt uzņemšanas nodaļai. Iespējams, mediķis var palīdzēt ar telefonkonsultāciju, lai sagaidītu ģimenes ārsta darba laiku. Ja situācija ir neatliekama, jādodas uz uzņemšanas nodaļu. Neatliekamā medicīniskā palīdzība ir domāta tādiem gadījumiem, kad ir reāli draudi dzīvībai.”

Visbeidzot, iedzīvotāji tiek aicināti nebaidīties zvanīt 113, jo dispečeri ir mediķi, kuri katru situāciju izvērtē profesionāli.