Vizualizācija: jaunā atpūtas zona un panorāmas rats Pārdaugavā
Rīgā 2022. gadā plānots īstenot nozīmīgu projektu Daugavas kreisā krasta attīstībai, atjaunojot vēsturisko parka infrastruktūru novārtā atstātā teritorijā starp ...
Panorāmas ratu Uzvaras parkā sola atklāt tikai nākamgad
Pirms pāris gadiem tika paziņots, ka šī gada septembrī Uzvaras parkā, starp Raņķa dambi un Slokas ielu, darbu uzsāks panorāmas rats, bet pat nav iesākti tā uzstādīšanas laukuma sagatavošanas darbi. Tagad lietuviešu uzņēmums, kurš to apņēmies uzbūvēt, darbus sola uzsākt tikai rudens beigās vai ziemas sākumā.
Jauns.lv jau rakstīja, ka 2020. gada oktobrī Rīgas pilsētas Būvvaldes padome pieņēma konceptuālu lēmumu par būvatļaujas izsniegšanu panorāmas rata izveidei Pārdaugavā. Tiesības to izbūvēt ieguva uzņēmums “RPR operators”, kura kapitāla 90% pieder Lietuvas uzņēmumam “Mozavita”, bet 10% - Dmitrijam Uspenskim. Pašvaldība zemi panorāmas ratam “RPR operatoram” piešķīra uz 30 gadiem, un pēc šī termiņam notecēšanas panorāmas rats pārietu Rīgas domes īpašumā.
Rīgas panorāmas rata projekts:
Toreiz pret apmēram 65 metrus augstā panorāmas rata būvniecību iebilda apkārtējo namu iedzīvotāji, bet viņu protesti nav ņemti vērā un šī gada beigās beidzot iecerēts uzsākt tā būvi. Dmitrijs Uspenskis savulaik klāstīja, ka aizkavēšanās bijusi saistīta gan ar būvniecības izmaksu pieaugumu un cilvēku aizspriedumiem, gan laika deficītu un Covid-19 apstākļiem.
Par panorāmas rata būvniecību Rīgā jau ticis diskutēts vairākkārt, un dažādi investori to vēlējušies izvietot arī citviet galvaspilsētā, piemēram, Esplanādē, taču ne politiķu, ne sabiedrības atbalstu iecere par rata būvniecību pašā pilsētas centrā nav guvusi.
Pirms pāris gadiem vietējie protestēja pret panorāmas ratu Uzvaras parkā:
Lēmumu par apbūves tiesību panorāmas rata izsolīšanai Rīgas dome pieņēma jau 2019. gada jūlijā. Lēmums paredzēja izsolei nodot 5700 kvadrātmetru zemesgabalu Uzvaras parkā. 2020. gadā lēmums tika pieņemts un tas paredzēja līdz 2021. gada 30. septembrim izstrādāt un akceptēt panorāmas rata būvprojektu. Savukārt rata būvniecība bija jāpabeidz līdz 2022. gada septembrim. Nu termiņš par gadu pagarināts.
Rīgas domes Komunikācijas pārvaldes projektu koordinators Kaspars Līcītis tagad Jauns.lv pauda: “2019. gada 24. oktobrī tika noslēgts apbūves tiesību līgums attiecīgajam zemesgabalam Raņķa dambī. Saskaņā ar šo līgumu, SIA “RPR operators” bija pienākums līdz šī gada 31. jūlijam izstrādāt un akceptēt inženierbūves - panorāmas rata, kura augstums ir ne mazāk kā 60 metri, būvprojektu, saskaņojot to ar Rīgas domes Īpašuma departamentu. SIA “RPR operators” 22. jūlijā ir informējis par šī līguma nosacījuma izpildi. Panorāmas rats jāuzbūvē un jānodod ekspluatācijā līdz nākamā gada 31. jūlijam”.
Ambiciozs projekts par astoņiem miljoniem
“RPR operatora” valdes loceklis Dmitrijs Uspenskis Jauns.lv pastāstīja: “Rīgas panorāmas rata projekta izstrāde un saskaņošana ir izvērtusies par vērienīgu procesu, jo tā ietvaros tiks veikti plaši teritorijas labiekārtošanas darbi starp Raņķa dambi un Slokas ielu. Tādējādi šis faktiski būs viens no pēdējā laika ambiciozākajiem rekreācijas projektiem Daugavas kreisā krasta attīstībai un pilsētvides uzlabošanai - gan rīdziniekiem, gan tūristiem. Līdz ar panorāmas rata uzstādīšanu tiks atjaunota vēsturiskā parka infrastruktūra, veidojot jaunu zaļo atpūtas zonu ar sakārtotiem celiņiem, papildu apzaļumojumu, jauniem soliņiem, pilnveidotu apgaismojuma sistēmu, labierīcībām un arī videonovērošanu.
Būvatļauja tika izdota 2020. gada novembrī, un pēc detalizēta projektēšanas posma Rīgas panorāmas rata projekts ir saskaņots 15 valsts, pašvaldības un inženierkomunikāciju turētāju iestādēs, kā arī ar blakus esošo zemes gabalu īpašnieku. Tādējādi šī gada jūlijā būvatļaujā saņemta atzīme no Rīgas pilsētas attīstības departamenta “par projektēšanas nosacījumu izpildi”. Tagad gatavojamies būvnieku konkursam, lai atlasītu uzņēmumu, kas veiks būvniecības darbus. Paredzams, ka būvniecības darbi sāksies vēlā rudenī vai ziemas sākumā. Plānots, ka panorāmas rats tiks atvērts publikai 2023. gada jūlijā.
Sākotnēji lēsts, ka panorāmas rats un ap to izvietotās atpūtas zonas izveide varētu izmaksāt astoņus miljonus eiro, tomēr šobrīd gala izmaksas ir sarežģīti prognozēt straujās inflācijas dēļ, kas ietekmē ļoti daudzus projekta īstenošanas aspektus”.
Pēc “RPR operatora” pārstāvju vēstītā, panorāmas rats taps sadarbībā ar vienu no pasaulē vadošajām panorāmas ratu izgatavotāju kompānijām, sekojot Tallinas, Helsinku, Budapeštas, Gdaņskas, Londonas, kā arī lielāko Vācijas pilsētu piemēram. Rīgas panorāmas rats būs mūsdienīga, atsevišķi stāvoša atrakcija, kas rīdziniekus un pilsētas viesus pacels 65 metru augstumā, ļaujot vērot skaistu Rīgas panorāmu. Ratam paredzētas 30 ērtas kabīnes, kas aprīkotas ar gaisa kondicionēšanu un apsildi, lai šis atpūtas mirklis būtu patīkams jebkuros laika apstākļos. Šis panorāmas rats būs lielākais Baltijā un darbosies visu gadu.
Panorāmas ratu nedienas ārzemēs
Jāteic, ka mēneša sākumā nepaveicās 140 metrus augstajam jaunajam Eiropā augstākajam panorāmas ratam “Солнце Москвы” (“Maskavas saule”), ko svinīgajā ceremonijā atklāja Krievijas prezidents Vladimirs Putins. Nākamajā dienā pēc atklāšanas to apmeklētājiem slēdza tehnisko problēmu dēļ, bet jau pirmajā dienā panorāmas rats vairākas reizes apstājās un cilvēki iestrēga teju 140 metru augstumā.
Maskavas panorāmas rats “Солнце Москвы” pārstāj darboties:
Te gan jāpiebilst, ka krievi ir mānījušies ar panorāmas rata augstumu: eksperti aprēķinājuši, ka tas ir tikai 134 metrus augsts, tātad par metru zemāks nekā slavenais Londonas panorāmas rats.
Panorāmas rats vētras laikā Piombino (Toskāna, Itālija):
Savukārt pirms mēneša Itālijā, Piombino pilsētā Toskānā, viesuļvētras laikā panorāmas rats vārda tiešā nozīmē pārvērtās par vējdzirnavām. Rats sāka griezties velnišķīgā ātrumā un tā kabīnes lidoja pa gaisu. Par laimi šai laikā atrakcija nedarbojās.