Ādažu iedzīvotāju dzīve pārvērtusies par elli: cilvēki netiek uz darbu, skolu, pie ārsta – autobusi nekursē
foto: Latvijas sabiedriskais autobuss
“Latvijas sabiedriskais autobuss” informē, ka kārtības satiksmē Ādažu novadā nebūs vismaz līdz nākamās nedēļas sākumam.
Novadu ziņas

Ādažu iedzīvotāju dzīve pārvērtusies par elli: cilvēki netiek uz darbu, skolu, pie ārsta - autobusi nekursē

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Jau teju nedēļu simtiem Ādažu novada iedzīvotāju dzīvo kā uz vientuļas salas, protams, ja viņiem nav savas personiskās automašīnas vai nav palaimējies mitināties lielceļa vai dzelzceļa stacijas tuvumā. Ikdienu tiek atcelti desmitiem sabiedriskā autobusa reisu, un cilvēki vārda tiešā nozīmē tiek atstāti ceļa malā.

Ādažu iedzīvotāju dzīve pārvērtusies par elli: cil...

Ādažu novadā sabiedriskā transporta pakalpojumus sniedz kompānijā “B-bus” ietilpstošais uzņēmums “Latvijas sabiedriskais autobuss”. Pirms nedēļas bankrotēja “B-bus” uzņēmums “Rīgas mikroautobusu satiksme” (RMS), un galvaspilsētā pārtrauca kursēt “mikriņi”. Lai arī daudziem tas sagādāja neērtības, tās nevar salīdzināt ar problēmām, kādas tagad jāpārdzīvo ādažniekiem. Rīgas “mikriņu” maršruti nebija gluži unikāli, un tie savā ziņā dublējās ar “Rīgas satiksmes” autobusu, trolejbusu un tramvaju maršrutiem, turpretī sabiedriskā autobusa pazušana no Ādažiem rada neatrisināmas problēmas.

Neizskaidrojamā autobusu vadītāju “epidēmija”

foto: CAMERA PRESS/Rob Welham / Vida Press
“Latvijas sabiedriskā autobusa” šoferīšus šomēnes esot piemeklējusi “epidēmija” – viņi visi kā viens reizē saslimuši vai aizgājuši no darba.
“Latvijas sabiedriskā autobusa” šoferīšus šomēnes esot piemeklējusi “epidēmija” – viņi visi kā viens reizē saslimuši vai aizgājuši no darba.

Pirms Rīgas mikroautobusu satiksmes slēgšanas RMS lētticīgajiem pasažieriem centās iestāstīt, ka reisi nenotiek vadītāju “trūkuma un slimības” dēļ. Gluži tāpat, kā pašreiz attiecībā uz Ādažu satiksmi. Dažas dienas pēc masveida šoferu “saslimšanas” RMS paziņoja par savu maksātnespēju, jo Covid-19 pandēmijas laikā tā esot cietusi zaudējumus 4,45 miljonu eiro apmērā, jo “Rīgas satiksme” neesot piekritusi paaugstināt braukšanas maksu “mikriņos”.

Tā kā pie vainas nav vis bijusi kāda pēkšņa autovadītāju epidēmija. Un tā neticami šķiet pašreizējais apgalvojums, ka “Latvijas sabiedriskajam autobusam” nu pēkšņi radies nepārvarami milzīgs šoferu trūkums, ja pirms vairāk nekā nedēļas tā māteskompānija likvidēja autobusu satiksmi uzņēmumā, kurā strādāja desmitu desmitiem šoferu. Nu nevar taču viņi visi tā vienkārši vienā stundā saslimt vai apmirt!

“Tas ir pilnīgs murgs!”

foto: Ādažu novada dome
Simtiem Ādažu novada iedzīvotāju, kaut arī dzīvo tikai pārdesmit kilometru attālumā no valsts galvaspilsētas, jūtas kā visu pamesti, jo uz sabiedrisko transportu vairs nevar paļauties.
Simtiem Ādažu novada iedzīvotāju, kaut arī dzīvo tikai pārdesmit kilometru attālumā no valsts galvaspilsētas, jūtas kā visu pamesti, jo uz sabiedrisko transportu vairs nevar paļauties.

Katru dienu “Latvijas sabiedriskais transports” paziņo par desmitiem reisu Ādažu novadā atcelšanu: 13. septembrī nenotika 31, 15. septembrī – 15, 16. septembrī – 22 reisi. Tas pēc oficiālajiem paziņojumiem, bet sociālajos tīklos cilvēki raksta, ka nav notikuši arī citi reisi. Paveicies tiem, kas dzīvo pie Carnikavas dzelzceļa stacijas vai Rīgas šosejas malā, kur var pieturēt lielie starppilsētu autobusi. Bet “Latvijas sabiedriskais autobuss” novadā veic reisus arī maršrutos, kuri nav lielo maģistrāļu tuvumā, piemēram, Ādaži–Carnikava vai Baltezers–Ādažu skola.

Daudzi ādažnieki strādā vai mācās Rīgā un otrādi, jo Ādažos ir daudz lielu ražotņu. Tā ka autobusu reisu atcelšana simtiem cilvēku radījusi milzu neērtības. Par to varam lasīt sociālo tīklu ierakstos.

Gatis Ozoliņš: “Domāju, ka šis ir testēšanas process, lai izlemtu par noteiktu reisu slēgšanu pavisam. Visi simptomi par to liecina.”

Agrita Auzniece: “Nebrīnīšos, ka drīz Ādažos paliks divi reisi dienā - rīts un vakars. Viens no vispieprasītākajiem novadiem dzīvos kā attālākajos Latgales laukos.”

Irīna Skrīvele: “Tā jau no rītiem bērnam ir jābrauc ātrāk, jo līdz Rīgai ierasto 40 minūšu vietā jābrauc pusotra stunda. Tagad vispār vāks. Pilnīgs bardaks.”

Tatjana Romanova: “To, kas šodien darījās pieturās, vienkārši vārdiem nevar izsacīt, daudzi cilvēki netika uz darbu/poliklīniku/skolu/bērnudārzu un tā tālāk.”

Aija Kārkliņa: “Uz darbu jātiek - bet kā, ja neiet autobuss!”
  
Baiba Gumbele: “Kas tas par murgu? Kā lai cilvēki tiek uz darbu un bērni uz skolu, un atpakaļ uz mājām, kā laikusdoties pie ārstiem? Atcelts tiek vesels lērums autobusu, nevis pāris maršrutu. Lai paši priekšnieki sēžas pie autobusa stūres un rullē, savādāk kabinetos tik krēslus deldē. Lūdzu, arī paziņot par šo visu visiem darba devējiem un skolām, jo cilvēki kavēs darbu. Un kas apmaksās kavējumus? Pilnīgs murgs.”

Inga Elerte: “No rīta biju to muļķu lomā, kas vairāk nekā stundu nostāvēja pieturā. Mani interesē, cik ilgi tas viss turpināsies? Uz darbu normāli netiek jau nedēļu.”

Eiropas Savienības “standarti”

Pēc ņirgāšanās par pasažieriem izskatās sauklis, ar kuru lepojas “Latvijas sabiedriskā autobusa” interneta mājaslapa, kurā vēstīts, ka kompānijas mērķis ir “kļūt par lielāko pasažieru pārvadātāju Baltijas valstīs, nodrošinot drošību brauciena laikā un pakalpojuma kvalitāti pēc augstākajiem Eiropas Savienības standartiem”.

Ādažu pašvaldība izplata paziņojumus: “Lūdzam iedzīvotājus pirms braucieniem ar autobusu pārliecināties par aktuālajiem reisiem “Latvijas sabiedriskā autobusa” un Autotransporta direkcijas “Facebook” lapās un mājaslapā www.atd.lv. Saskaņā ar “Autotransporta direkcijas” sniegto informāciju šoferu slimības un darbinieku trūkuma dēļ pēdējā laikā ļoti bieži sabiedriskajam autobusam novadā tiek atcelti reisi.”

Vietvara informē, ka “Latvijas sabiedriskais autobuss” ierasto satiksmi sola atjaunot tikai no 26. septembra. 

“Latvijas sabiedriskais autobuss”: nav nodrošināta pēctecība

“Latvijas sabiedriskā autobusa” (LSA) Sabiedrisko attiecību vadīja Maija Lazdiņa Jauns.lv sniedza šādu komentāru par izveidojušos situāciju:

“Sabiedriskā transporta nozarē trūkst autobusu vadītāju, un tas nav nekas jauns. Šobrīd pasažieru pārvadājumu nozarē ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē saskaras ar vienu un to pašu problēmu – profesionālu autobusu vadītāju trūkumu, jo par autobusu vadītājiem strādā pirmspensijas un pensijas vecuma darbinieki. Vidējais autobusu vadītāju vecums jau tagad ir 55 gadi, bet Latvijā esošā likumdošana neatbilst mūsdienu darba tirgus prasībām, lai nodrošinātu pēctecību šajā profesijā. Latvijā autobusu vadītāju trūkuma galvenie iemesli:

* Obligāta prasība atsevišķas kategorijas transportlīdzekļa (C1, D1 vai C kategorija) vadītāja apliecības iegūšanai pirms D kategorijas apliecības saņemšanas. Atkarībā no iegūstamās apliecības kategorijas (D1 vai D) un noteiktajiem izņēmumiem (20, 21 vai 22 gadu), vispārējā kārtībā ir vien no 24 gadu vecuma (Autopārvadājumu likuma Otrās daļas 30.1 pants; autobusa vadītājam jābūt D kategorijas vadītāja apliecībai);

* zema valsts noteiktā algas minimālā stundas likme – 5 eiro;

* vienotas arodbiedrības neesamība, kura pārstāv visu Latvijas autobusu vadītāju intereses.

SIA “Latvijas sabiedriskais autobuss” turpina nodrošināt vietējās nozīmes reģionālos pasažieru pārvadājumus Ādažu novadā, darot visu iespējamo, lai atcelto reisu būtu pēc iespējas mazāk, kā arī turpina piesaistīt un apmācīt jaunus autobusu vadītājus, lai nodrošinātu visu reisu izpildi.

LSA nav nekādā mērā saistīts ar SIA “Rīgas mikroautobusu satiksme” pasludināto maksātnespējas procesu un saimnieciskās darbības apturēšanu. LSA pasažieru pārvadājumu nozarē strādā vairāk nekā 60 gadu un arī turpmāk turpinās nodrošināt vietējās nozīmes reģionālajos un reģionālajos starppilsētu maršrutos kā līdz šim. Stabilu LSA finansiālo situāciju apstiprina finanšu dati gan par pilnu 2021. gadu, gan 2022. gada pirmajiem astoņiem mēnešiem.”

Te jāpiebilst, ka nav jābrīnās par to, ka LSA apgalvo, ka tā pieredze ir vairāk nekā 60 gadu, vēl no padomju okupācijas laikiem, jo, kā minēts “B-bus” mājaslapā, tad uzņēmums savulaik pārņēma vairākus tolaik dibinātus lauku rajonu autotransporta uzņēmumus (autobusu parkus), piemēram, Alūksnē un Saldū.

Autotransporta direkcija par esošajiem krīzes apstākļiem

Komentēt situāciju Jauns.lv aicināja Latvijas Autotransporta direkciju, kura atbild par sabiedriskā transporta nodrošināšanu Latvijā. Atbildes sniedza direkcijas Sabiedrisko attiecību vadītājs Viktors Zaķis.

-  Vai Autotransporta direkcijai ir kādas ziņas, kā turpmāk “Latvijas sabiedriskais transports” plāno nodrošināt satiksmi Ādažu novadā?

-  Autotransporta direkcija ir vērsusies Ādažu novada domē ar radušās situācijas izklāstu un iespējamajiem risinājumiem. Ceturtdien, 15. septembrī, notika attālināta tikšanās, kuru organizēja Autotransporta direkcija un kurā piedalījās gan Ādažu novada domes pārstāvji, gan “Latvijas sabiedriskā autobusa” vadība. Sarunas gaitā “Latvijas sabiedriskā autobusa” vadība informēja, ka situācija ar neizpildītajiem reisiem ir radusies tādēļ, ka īsā laika posmā no uzņēmuma ir aizgājuši vairāki vadītāji, savukārt tie, kuri ir palikuši darba attiecībās, slimo.

“Latvijas sabiedriskais autobuss” informēja gan Autotransporta direkciju, gan Ādažu novada domi, ka patlaban uzņēmums ir piesaistījis vairākus jaunus autobusu vadītājus, un notiek viņu apmācības. Līdz pilnam situācijas atrisinājumam, kad uzņēmējs sola nodrošināt visu reisu izpildi, ir nepieciešama viena nedēļa. Autotransporta direkcija kopā ar Ādažu novada domes pārstāvjiem tikšanās laikā uzsvēra, ka reisu neizpildes nav pieļaujamas maršrutos, kas saistīti ar skolēnu pārvadāšanu, kā arī vietās, kur pasažieriem nav alternatīvu pārvietošanās veidu. “Latvijas sabiedriskais autobuss” apsolīja ievērot šīs prasības un ciešā kontaktā ar Ādažu novada domi un Autotransporta direkciju darboties esošajos krīzes apstākļos.

foto: Latvijas sabiedriskais autobuss
Simtiem Ādažu novada iedzīvotāju, kaut arī dzīvo tikai pārdesmit kilometru attālumā no valsts galvaspilsētas, jūtas kā visu pamesti, jo uz sabiedrisko transportu vairs nevar paļauties.
Simtiem Ādažu novada iedzīvotāju, kaut arī dzīvo tikai pārdesmit kilometru attālumā no valsts galvaspilsētas, jūtas kā visu pamesti, jo uz sabiedrisko transportu vairs nevar paļauties.

- Tā kā nesen bankrotēja “Rīgas mikroautobusu satiksme”, kas ir vienā uzņēmumu grupā kopā ar “Latvijas sabiedrisko autobusu”, vai nav bažas, ka “Latvijas sabiedriskais autobuss” ir uz bankrota robežas, un tas neizpildīs maršrutus arī citviet Latvijā?

- Situācija ar reisu neizpildēm nav saistīta ar uzņēmuma “Rīgas mikroautobusu satiksme” bankrotu un uzņēmuma “Latvijas sabiedriskais autobuss” finansiālo stāvokli. Tā ir saistīta ar akūtu autobusu vadītāju trūkumu nozarē, par ko aizvien biežāk informē arī citi pārvadātāji, jo īpaši Pierīgas novados.

- Kā Autotransporta direkcija vērtē līdzšinējo “Latvijas sabiedriskā autobusa” darbu?

- Līdzšinējā “Latvijas sabiedriskā autobusa” sadarbība ar Autotransporta direkciju, kā arī pasažieru pārvadājumu nodrošināšana reģionālo autobusu maršrutu tīkla daļās, kurās “Latvijas sabiedriskais autobuss” konkursa kārtībā ir ieguvis tiesības veikt pasažieru pārvadājumus, kopumā vērtējama kā pozitīva.

Tajā pašā laikā jāatzīst, ka Autotransporta direkcija uzņēmumam “Latvijas sabiedriskais autobuss” laikposmā no 2021. gada 1. augusta līdz 2022. gada 1. septembrim kopumā piemērojusi līgumsodus un izteikusi brīdinājumus par biļešu tirdzniecības noteikumu pārkāpumiem, autobusu kustības sarakstu neievērošanu un autobusa salonā nenodrošinātu audiālu un vizuālu pieturu paziņošanu. Taču jāpiebilst, ka minētie pārkāpumi nav bijuši būtiski pasažieru pārvadājumu nepārtrauktības nodrošināšanā un ir līdzīgi gan pēc satura, gan apjoma ar citiem pārvadātājiem konstatētajiem pārkāpumiem.

“Latvijas sabiedriskais autobuss” arī Jelgavā, Saldū, Kuldīgā un Madonā

Četros Latvijas novados – Kuldīgas, Saldus, Jelgavas un Madonas novadā  – “Latvijas sabiedriskais autobuss” ir daudzviet vienīgais sabiedriskais transports, turklāt tas tur brauc arī uz attāliem lauku pagastiem.