foto: no izdevniecības Rīgas Viļņi arhīva
Arhibīskaps Vanags komentē mācītāja Bitāna skandalozo ultimātu jaunlaulātajiem: “Tas ir vērtību jautājums.” Ko par to saka citi?
Latvijas evaņģēliski luteriskās baznīcas arhibīskaps Jānis Vanags pārliecināts, ka mācītāja prasījums piedalīties parakstu vākšanā par Satversmes panta grozījumiem traktējams kā “pastorāla brīvība”.
Sabiedrība
2022. gada 7. aprīlis, 05:19

Arhibīskaps Vanags komentē mācītāja Bitāna skandalozo ultimātu jaunlaulātajiem: “Tas ir vērtību jautājums.” Ko par to saka citi?

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Ne tikai ticīgos, bet arī citus liepājniekus, tostarp arī politiķus pārsteigusi un izbrīnījusi svētās Annas baznīcas mācītāja Jāņa Bitāna prasība jaunlaulātajiem pirms “mūža zvēresta” došanas Dieva priekšā parakstīties par grozījumiem Satversmes 110. pantā. Skaidrojumu par šo mācītāja prasību Jauns.lv sniedza viņa tiešais priekšnieks – Latvijas evaņģēliski luteriskās baznīcas (LELB) arhibīskaps Jānis Vanags, kurš notikušajā neko nosodāmu nesaskata, kamēr citi prasa Bitānam atņemt tiesības laulāt.

“Valsts noteikumos par laulību noslēgšanu nav ierobežojošu nosacījumu, ko mācītājs drīkst vai nedrīkst papildus prasīt. Pēc mūsu noteikumiem mācītājs pārbauda pāru piederību baznīcai un draudzei, arī pēc būtības. Diez vai varētu laulāt Dievam neticīgus. Mūsu noteikumi dod draudzes mācītājam pastorālu brīvību. Tā kā mācītājs Jānis Bitāns neko nav pārkāpis. Jautājums par grozījumiem Satversmes 110. pantā nav politisks, bet vērtību jautājums. Savulaik 13 (Latvijas) baznīcu vadītāji parakstīja līdzīgu aicinājumu,” Jauns.lv norādīja Jānis Vanags.

Tāda prasība pārsteidz

foto: Evija Trifanova/LETA
Liepājas emirēto bīskapu Pāvilu Brūveru pārsteigusi svētās Annas draudzes mācītāja Jāņa Bitāna “pašdarbība”.

Savukārt LELB emeritētais (proti – pensionējies garīdznieks, kurš vairs nepilda administratīvos pienākumus, bet joprojām bauda garīgu autoritāti) Liepājas bīskaps Pāvils Brūvers Jauns.lv norādīja: “Mūsu draudzes bauda tiesības dažādās situācijās brīvi izvirzīt savas prasības, piemēram, kāds apģērbs lietojams laulībās vai kristībās, kāda mūzika pieļaujama un tā tālāk. Ar prasību parakstīties par grozījumiem Satversmes 110. pantā līdz šim nebiju saskāries. Tāda prasība mani pārsteidz. Personīgi es tādu prasību neuzstādītu, bet, ja svētās Annas draudzei un tās mācītājam šķiet, ka tas nepieciešams, lai stiprinātu jaunlaulāto laulības saites, un, ja jaunlaulātie to arī no sirds atbalsta un pieņem, lai Dievs viņus svētī. Tiem, kas nevēlas šādai prasībai pakļauties, ir iespēja laulību slēgt jebkurā citā mūsu draudzē, kur tādas prasības nav”.

foto: liepajniekiem.lv
Liepājas svētās Annas luterāņu draudzes mācītājs Jānis Bitāns nevēlas laulāt tos, kuri ir iecietīgi pret “seksuāli nepareizi” domājošiem.

Par Bitāna neierasto prasību precēties kārajiem sociālajā tīklā “Facebook” izteikušies arī citi viņa amatbrāļi – luterāņu mācītāji.

“Kazlēna lēkāšana”

Ugāles, Zlēku un Popes draudžu mācītājs Jānis Kalniņš: “Es savukārt (amatbrāļa Bitāna prasībai) nepiekrītu. Ja mēs esam viena baznīca, tad mums ir vienotas kazuālprasības (mācītāja amata prasības – red.). Šādi paziņojumi ir tāda kazlēna lēkāšana, no kuras labums mazāks par nulli. Mēs visi aicinām savas draudzes pievienoties šai iniciatīvai, par to nav stāsts. Te ir vienkārši izlekšana, centieni būt populāram, pamanītam. (..)

Nu aizies uz citu draudzi salaulāties, un viss! Tad nu mums būs tā viena pareizāka draudze par citām... Baznīcas vadība nu ir uzņēmusi zināmā mērā vardarbīgu kursu uz “vienotību”, bet man jāsaka, ka esam tik nevienoti kā nekad agrāk”.

Ogres un Suntažu draudžu mācītājs Mārtiņš Kalējs: “Visām prasībām būtu jābūt vienādām gan laulājoties, gan sakramentu saņemot. Mums Baznīcā principā ir pārāk liela visatļautība, atkāpjoties no noteikumiem un prasībām vai tieši pretēji ieviešot savas. Var personiski patikt vai nepatikt konkrēta mācītāja pozīcija vai nostāja, bet runa ir par vienotu kārtību, pie kuras visiem būtu jāpieturas”.

Savukārt pats Jānis Bitāns izvairījies plašāk komentēt savu dīvaino prasību, Latvijas Radio nosūtot īsziņu: “Diemžēl man ir rūgta pieredze ar manis sacītā tendenciozu interpretēšanu un kontekstualizēšanu. Uz kādiem jautājumiem atbildu vairs tikai tad, kad esmu pārliecināts par godprātīgiem motīviem”.

Politiskais ultimāts jaunlaulātajiem

Jauns.lv jau rakstīja, ka pagājušajā svētdienā Bitāns savā “Facebook” profilā par pārsteigumu daudziem ierakstīja: “Papildus prasības Liepājas svētās Annas baznīcā laulības iecerējušajiem: līdzās formālajām prasībām, nepieciešams apliecinājums, ka esat parakstījušies par grozījumiem 110. pantā Satversmē.

foto: Facebook
“Ultimāts” jaunlaulātajiem Liepājas svētās Annas baznīcā.

Dabiskas ģimenes izpratne ir nosacījums svētītai laulībai un ģimenei. Simpatizēšana, koķetēšana vai lojalitāte LGBT (lesbiešu, geju, biseksuāļu, transseksuāļu) ideoloģijai ir šķērslis laulības svētībai baznīcā”.

Vēlāk komentāros gan viņš savu “ultimātu” mīkstināja “Šis uzsaukums ir tikai uzmanības saasināšanai baznīciskas un dabiskas laulības un ģimenes izpratnei. (..) Neviens nav nesis atrādīt “skrīnšotu” un nevienam to nepieprasīs. Bet to, ka kādi LGBT ideoloģijai simpatizējoši cilvēki pārdomās neizvēlēties laulības plānot Annas draudzē, ietaupīs neauglīgas diskusijas, kas nedz vieniem, nedz otriem prieku un mieru nenesīs”.

Tiem, kuri lasa tikai ierakstus internetā, bet nepievērš uzmanību neviennozīmīgi vērtētai komentāru gūzmai zem tiem, varēja rasties priekšstats, ka nu visās LELB draudzēs ir izdāļāta instrukcija nelaulāt tos, kuri neparakstās par referenduma pieprasīšanu par “tradicionālās ģimenes” jēdziena nostiprināšanu valsts pamatlikumā. Pēc būtības tas nozīmē, garīdzniecības prasību baznīcā gājējiem piedalīties valsts politiskajos procesos, paužot konkrētu nostāju, kas ir pretrunā ar Satversmes 99. pantu: “Baznīca ir atdalīta no valsts”.

Pretrunā ar likumu

Pret šādu mācītāja “pašdarbību” iestājās gan politiķi, gan daļa liepājnieku. Piemēram, kustības “Par!” Liepājas nodaļa nosūtījusi atklātu vēstuli tieslietu ministram Jānim Bordānam un LELB ar lūgumu skaidrot Liepājas mācītāja prasību pirms laulības reģistrācijas uzrādīt apliecinājumu par parakstīšanos par grozījumiem Satversmes 110. pantā, norādot: “…konkrētas draudzes mācītājs patvaļīgi ir izvirzījis prasības, kas nav saskaņā ar konfesijas noteikumiem, Civilstāvokļa aktu reģistrācijas likumu un ir pretrunā ar Satversmi". Ministrijai tiek arī jautāts, vai šādu prasību izvirzīšana no mācītāja puses ir likumīga, un vai konkrētais mācītājs, faktiski pildot valsts deleģētu funkciju, nav pārkāpis kompetences robežas, prasot pierādījumus par personisko viedokli vai pierādījumus par personiskā viedokļa izteikšanu.

Ja tas tā ir, tad, vai valstij nebūtu jālemj par tiesībām reģistrēt laulību atņemšanu mācītājam Bitānam? Jāatgādina, ka valsts ir deleģējusi laulības reģistrēt arī vairākām reliģiskajām organizācijām – LELB, katoļiem, pareizticīgajiem, baptistiem, vecticībniekiem, adventistiem, metodistiem un Mozus ticīgajiem.

Izkāpt no viduslaikiem

Kaislīgas diskusijas par Bitāna kategorisko prasību jaunlaulātajiem izraisījušās arī Latvijas trešās lielākās pilsētas internetā portālos:

Vieni Bitānu aicina “izkāpt no viduslaikiem” un viņu uzskata par “kaitējumu liepājniekiem”, kamēr citi garīdznieku atbalsta un saka, ka viņš “rīkojas pareizi, jo nevar atļaut pieņemt likumus, kas ir pretrunā normālai, tradicionālai ģimenei”. (irliepaja.lv)

Kāds arī pauž: “Tā neko sev. Brīdī, kad valstij jābūt tik stiprai kā nekad viens te sadomājis manipulēt ar balsojuma rezultātiem. Plus vēl ar baznīcu rīkojas kā ar privātīpašumu”, bet cits atkal: “Labais darbs ko baznīca ir aktualizējusi un pieprasa skaidrību”. (liepajniekiem.lv)

Ko no mīlētājiem pieprasa baznīca?

foto: liepajniekiem.lv
Liepājas svētās Annas baznīcā pie altāra laulāties nelaidīšot cilvēkus, kuri neatbalsta mācītāja Jāņa Bitāna politiskos uzstādījumus.

Jāatgādina, ka parakstu vākšana par referenduma ierosināšanu par Satversmes 110. panta grozīšanu notiks līdz 29. jūlijam un to ierosinājusi hetereseksuālā konservatīvā “Latvijas vīru biedrība”. Lai šāds referendums notiktu, ir nepieciešama vismaz desmitā daļa balsstiesīgo Latvijas pilsoņu parakstu. Tā kā parasti luteriskajā baznīcā laulības nenotiek no Pelnu dienas (septītā trešdiena pirms Lieldienām; parasti februārī-martā) līdz Lieldienām – Lielā gavēņa laikā, tad tagad baznīctēviem ir iespēja dievnamos veikt attiecīgu politisku aģitāciju precēties kāro starpā. Tomēr prasība jaunlaulātajiem parakstīties par šiem grozījumiem ir pretrunā ar baznīcu noteiktajām prasībām jaunlaulātajiem, tostarp arī LELB. Baznīcas mājaslapā publicētas prasības jaunlaulātajiem, kurās nekas nav teikts par viņu piespiešanu līdzdarboties politiskajos procesos. Lūk, galvenie priekšnoteikumi laulībām LELB dievnamā:

* lai stātos kristīgā laulībā, jābūt Baznīcas locekļiem, kuri ir gan kristīti, gan iesvētīti, kā arī ir reģistrēti draudzē un nav no draudzes atskaitīti;

* abiem laulību kandidātiem jābūt brīviem, tas ir, neprecētiem vai atraitņiem, kuri nav saistīti ar citu personu laulību solījumā. Līdzās noteiktajai Baznīcas kārtībai jāievēro arī visas valsts likuma prasības.

Tāpat arī minēti iemesli kādēļ laulību slēgšanai mēdz izvēlēties citas draudzes baznīcu: “Piemēram, īpaša savas dzimtas vēsturiska saistība ar kādu konkrētu baznīcu. Kā neatbilstošs iemesls būtu minamas principiālas domstarpības ar savu mācītāju par jūsu paredzētajām laulībām, un jūs nevis meklējat veidus, kā šīs domstarpības atrisināt, bet gan gribat atrast kādu draudzi, kur to vai citu “varētu neprasīt” darīt”.

Ne pirmais skandāls

foto: liepajniekiem.lv
Liepājas svētās Annas luterāņu draudzes mācītājs Jānis Bitāns nevēlas laulāt tos, kuri ir iecietīgi pret “seksuāli nepareizi” domājošiem.

Jāuzsver, ka šis nav pirmais garīdznieka Bitāna “izlēciens”. Piemēram, pirms vairākiem gadiem, kad bija izvērsušās diskusijas par nāvessoda atjaunošanu, viņš portālā Liepajniekiem.lv rakstīja: “(..) nāvessods ir laicīgās valsts viens no ļaunuma ierobežojošiem līdzekļiem. Nāvessods ir bīblisks soda veids un pazīstams jau Vecajā Derībā, kā sods, ko par noteiktiem nodarījumiem bauslībā ir devis pats Dievs”.

Savukārt aizpērn, kad bija noteikti pandēmijas ierobežojumi un dievnamos klātienē nenotika Lieldienu dievkalpojumi, Bitāns svētās Annas baznīcā aiz slēgtām durvīm rīkojis “slepenu dievkalpojumu”, kurā piedalījies arī toreizējais pilsētas mērs Jānis Vilnītis. Tāpat mācītājs pandēmijas ierobežojumu laikā izrādīja arī neierasti labvēlīgu attieksmi, iecietību un “sapratni” pret vakcinācijas pretiniekiem, kas, pēc viņa ieskata, nepienākas tiem, kuri domā “seksuāli nepareizi”.

foto: Gatis Dieziņš/LETA
Liepājas svētās Annas baznīcā ir visnotaļ dīvainas prasības laulību pieteikšanā, atšķirībā no pārējām Latvijas luteriskajām draudzēm.