"Gribējās kaut ko saglabāt!" Baldones 12. klases skolnieks Teo Ralfs Jēkabsons sarīko iespaidīgu porcelāna izstādi
foto: no Teo Ralfa Jēkabsona arhīva
Ieskats izstādē "Porcelāns. Forma. Krāsa. Raksts". Ķekavas novadpētniecības muzejā.
Sabiedrība

"Gribējās kaut ko saglabāt!" Baldones 12. klases skolnieks Teo Ralfs Jēkabsons sarīko iespaidīgu porcelāna izstādi

Dace Ezera

Kas Jauns Avīze

Kādreiz teju katrā mājā sekcijā aiz stikla bija vismaz viena Rīgas porcelāna servīze. Baldones vidusskolas 12. klases audzēknis Teo Ralfs Jēkabsons var lepoties ar vairāk nekā 1000 Latvijas porcelāna un fajansa trauku, vāžu, figūriņu un citu darinājumu kolekciju. Laiku pa laikam daļu var aplūkot arī plašāka publika, pašlaik līdz 26. februārim skatāma izstāde Ķekavas novadpētniecības muzejā.

"Gribējās kaut ko saglabāt!" Baldones 12. klases s...

“Kad Rīgas porcelāna rūpnīcu sāka nojaukt, vēl biju mazs, bet mani viss ar to saistītais ieinteresēja. Piesaistošs un mistisks materiāls, turklāt manas vecmāmiņas māsa tur savulaik strādāja par apgleznotāju un netālu dzīvoja. Viņu gan neesmu dzīvē saticis, bet man stāstīts, ka pie viņas mājās ciemojies daudz draugu, kopīgi līmējuši uzlīmes, gleznojuši,” "Kas Jauns Avīzei" stāsta Teo. Viņu ļoti aizrāvusi baltā zelta – porcelāna – ražošanas tehnoloģija, rūpnīca gāja zudumā, bet puisim gribējās kaut ko saglabāt.

Teo Ralfa Jēkabsona kolekcija liecina par fascinējošajiem Rīgas porcelāna rakstiem un formām.

Teo Ralfa Jēkabsona Rīgas porcelāna kolekcija

Baldones vidusskolas 12. klases skolnieks Teo Ralfs Jēkabsons ir lielas vēsturiskā un leģendārā Rīgas porcelāna kolekcijas īpašnieks, kurš to netur ...

Cenas ļoti augušas

“Es sāku pētīt lietišķās mākslas grāmatas, kur apkopotas ziņas par šiem traukiem. Tas man šķita ļoti interesanti – palēnām radās interese, kura auga augumā, pētīju arī rūpnīcas vēsturi,” saka Teo. Par pirmo viņa kolekcijas eksponātu 2015. gadā kļuva liela, brūna krūze ar tautisku rakstu.

Sākotnēji antikvariātos Rīgas porcelāna bijis visai daudz un par salīdzinoši zemām cenām. Vēl pirms dažiem gadiem interese par šiem traukiem bija tikai dažiem kolekcionāriem, porcelāna bums radies tikai šobrīd, kovida laikā. “Atceros, viena kafijas kanniņa maksāja tikai 1,90 eiro, bet tagad jau cena pacēlusies vismaz līdz 15 eiro, pat vēl vairāk. Antikvariāti vispār ceļ cenas ļoti traki,” novērojis Teo.

foto: no Teo Ralfa Jēkabsona arhīva
Tā Rīgas porcelāna rūpnīcā apgleznoja traukus.
Tā Rīgas porcelāna rūpnīcā apgleznoja traukus.

Kad 2013. gadā buldozeri porcelāna rūpnīcas teritorijā sāka atbrīvot vietu tirdzniecības centram "Akropole", pamestajās noliktavās un cehos bija daudz trauku. Piemēram, servīzi "Līva" Teo dabūjis no tuva cilvēka, kurš palīdzējis izpārdot porcelāna rūpnīcas pārpalikumus. Turklāt Teo noskaidrojis, ka "Līvas" māksliniece ir Ilga Dreiblate un šie trauki ir tikai pāris eksemplāros, tātad ļoti unikāli. Puisim tie ļoti patīk – neordināra forma, ar lielu kafijkannu, krūzes prāvas un parocīgas, tikai cukurtrauks mazs.

Par paša nopelnīto

“Kolekcija papildinās visu laiku, katru otro dienu – vismaz ar mazu apakštasīti. Es staigāju pa veikaliem, antikvariātiem un meklēju jaunus traukus. Arī internetu izmantoju, prasu paziņām. Dažreiz ir pauzes, kad nekas nepapildinās, un tad ir grūti. Ir arī gadījumi, kad vienā dienā sarodas ļoti daudz trauku. Dažreiz paveicas – ir lēti, bet citreiz maksāju bargu naudu,” stāsta Teo. Nesen viņš nopircis izsolē cūciņu – tējkannu par 80 eiro, tas varbūt pat neesot dārgi, jo ir autordarbs.

foto: no Teo Ralfa Jēkabsona arhīva
Cūciņa un kafijas suvenīru komplekts "Rīga". Vāciņa autore Beatrise Kārkliņa, dekora autore Ilga Dreiblate, formas autors Levons Agadžanjans.
Cūciņa un kafijas suvenīru komplekts "Rīga". Vāciņa autore Beatrise Kārkliņa, dekora autore Ilga Dreiblate, formas autors Levons Agadžanjans.

No vecākiem Teo naudu neprasa, vasarās pats strādā – Baldones muzejā palīdz uzskaitīt eksponātus, Rīgā, Viesturdārzā, par strādnieku teritorijas sakopšanā, "Lido" pie ēdienu izsniegšanas kā palīgstrādnieks. Varot nopelnīt, un baldonietim patīk strādāt – neprotot neko nedarīt un sēdēt rokas klēpī salicis.

Aija, Santa, Regīna, Viktorija

“Man ir interesanta servīze "Armēnija", ražota nelielā tirāžā, formas autors ir armēņu mākslinieks. Daudziem kolekcionāriem tādas nav, tas ir īpašs retums. Labas figūriņas, piemēram, kaķis un taksis, šai servīzei ir ļoti smalka un izcila forma, kāda nav raksturīga Rīgas porcelāna traukiem. Arī ļoti praktiska. Kolekcionāre pat bija pārdevusi, jo uzskatīja, ka tas nav Rīgas porcelāns,” ar citu ieguvumu palepojas baldonietis.

foto: no Teo Ralfa Jēkabsona arhīva
“Piesaistošs un mistisks materiāls,” par porcelānu saka kolekcionārs Teo Ralfs Jēkabsons.
“Piesaistošs un mistisks materiāls,” par porcelānu saka kolekcionārs Teo Ralfs Jēkabsons.

Pati pirmā servīze kolekcijā bija "Laima" – eleganta forma, attēlotas saulītes, latviskā stilā, pēc kolekcionāra domām, pati skaistākā, kāda Rīgā vispār tapusi. Teo kolekcijā ir arī 80. gados tapušās servīzes "Aija", "Santa", "Regīna", "Viktorija". Pēdējai jaunietim patīk pusdienu variants, Teo mājās tā ieņēmusi goda vietu. Viņš uzgājis faktu, ka "Viktorija" lietota restorānā un atpūtas kompleksā "Mežezers" Aiviekstes pagastā Pļaviņu pusē.

“Visi baltie trauki man ļoti patīk. Atceros fotogrāfijas par porcelāna rūpnīcas slēgšanu – tur baltie trauki bija tonnām samesti cits citam virsū. Tie ir parasti, bet ļoti izteiksmīgi, forma katram unikāla, atgādina kaut ko baltu un tīru,” izjūtās dalās Teo.

foto: no Teo Ralfa Jēkabsona arhīva
Ieskats izstādē "Porcelāns. Forma. Krāsa. Raksts". Ķekavas novadpētniecības muzejā.
Ieskats izstādē "Porcelāns. Forma. Krāsa. Raksts". Ķekavas novadpētniecības muzejā.

Viņam patīk arī kobalta trauki. Pirms glazūras uzklāšanas ir izveidots zīmējums, uzlīme un tad pēc apdedzināšanas tie kļūst zili. “Mani ļoti fascinē mākslinieces Aijas Mūrnieces gleznojumi ar taureņiem un putniem, to es varu nosaukt par Latvijas keramikas tīrradni – tik skaisti un latviski, mīlīgi, izteiksmīgi un unikāli! Zilie taureņi ir kaut kas ļoti skaists, raksturīgi tikai Rīgas porcelānam, ne citām rūpnīcām,” slavē Teo.

foto: no Teo Ralfa Jēkabsona arhīva
Košās krūzes no servīzes "Jūrmala". Formas autors Anatolijs Travņikovs. gleznojuma autore Aija Maruta Gulbe.
Košās krūzes no servīzes "Jūrmala". Formas autors Anatolijs Travņikovs. gleznojuma autore Aija Maruta Gulbe.

Nedrīkst aizmirst skapjos

Ģimenes privātmājā Baldonē visas telpas ir piepildītas ar traukiem. Ir ļoti daudz ikdienišķu trauku, lielas buljona krūzes, kuras ir ļoti praktiskas. Ne viss ir neaizskarami eksponāti, ikdienā Teo izmanto servīzi "Viktorija", bet no "Armēnijas" malko tikai kafiju.

“Trauki ir ļoti jātīra, nedrīkst aizmirst par tiem, kuri ievietoti skapjos un bufetēs – ik pēc laika jānopulē, jo ļoti apput. Nedrīkst tīrīt tos zīmējumus, kuri nav kārtīgi apdedzināti. Visu laiku, tīrot traukus, jābūt ļoti uzmanīgam – ja apakšējais zīmogs nav kārtīgi apdedzināts, tad trauki nav paredzēti lietošanai, bet vienkārši tikai skaistumam. Mēs tīrīšanas darbus veicam kopā ar mammu Inesi, bet man vienmēr bail, lai viņa kaut ko nesajauc. Taču mammai es saku lielu paldies, jo nezinu, ko bez viņas palīdzības darītu,” pateicīgs ir dēls.

foto: no Teo Ralfa Jēkabsona arhīva

Viņš atklāj, ka mammas dēļ arī sācis kolekcionēt – viņai bija uzdāvināta krūze ar apakštasi, rotāta ar zelta rozēm, un Teo radās vēl lielāka interese par porcelānu.

Teo ļoti patīk krāt arī ražošanas un laboratorijas paraugus, servīzes ar īpašiem gleznojumiem, kur rakstīts "Rīgas porcelāna rūpnīcas mākslas laboratorija", zīmējuma numurs un formas nosaukums – tie ir patiesi unikāli, saglabājušies tikai pāris eksemplāros.

foto: Rojs Maizītis
Patlaban vienīgā porcelāna ražotne Latvijā ir mākslinieka Jāņa Roņa izlolotā "Piebalgas porcelāna fabrika" bijušajās Vecpiebalgas pienotavas telpās.
Patlaban vienīgā porcelāna ražotne Latvijā ir mākslinieka Jāņa Roņa izlolotā "Piebalgas porcelāna fabrika" bijušajās Vecpiebalgas pienotavas telpās.

“Man ir ļoti liels prieks par izstādi Ķekavas muzejā, un īpaši lepojos, ka esmu dabūjis skices, kurās attēloti izstādītie priekšmeti, parādīts arī trauku tapšanas process,” atklāj Teo.

Kārojas lielu vāzi

Kādreiz Teo kolekcionējis arī senas skaņuplates, kad pašam bija tikai 11 gadu – tās, kuras izlaida  Rīgas skaņuplašu fabrika "Līgo", no 50. gadiem. “Mans tētis Vilnis strādā par radioinženieri, un arī man patika montēt skaļruņus un klausīties latviešu mūziku. Mums mājās joprojām ir daudz atskaņotāju. Tagad manas skaņuplates ir laukos, skapī saliktas. Es vēl vēlētos kolekcionēt Latvijas mālu, bet attīstīties tikai vienā virzienā un neizplūst. Lai kolekcija aug, koncentrēties tikai uz traukiem,” uzsver kolekcionārs.

foto: no Teo Ralfa Jēkabsona arhīva
Rīgas porcelāna rūpnīcas terīne, tapusi 20. gadsimta 30. gados Kuzņecova fabrikā.
Rīgas porcelāna rūpnīcas terīne, tapusi 20. gadsimta 30. gados Kuzņecova fabrikā.

Šajā gadā viņš cer iegūt kādu foršu vāzi, liela izmēra: “Esmu jau redzējis tādu, attēlotas tautumeitas, trauks ir ar rokturi. Tā ir ļoti prāva, un porcelāna rūpnīca neizgatavoja milzīgus priekšmetus, jo tiem nepieciešama īpaša lielizmēra krāsns, kur apdedzināt. Tādi eksemplāri bieži nav sastopami, lielākoties bija izgatavoti kā diplomdarbi.”

Debesu vilinājums

Teo arī pats vēlas veidot keramikas figūriņas, esot jau mēģinājis, tikai mācības paņem daudz laika un brīvu brīžu ir ļoti maz. Puisim pēc vidusskolas pabeigšanas ir doma veidot savu uzņēmumu, kas ražotu porcelānu. Skolā ļoti interesē vēsture un bioloģija, bet vēl nezinot, kur tālāk turpinās mācības.

foto: no Teo Ralfa Jēkabsona arhīva
Kafijas servīze "Vasara".
Kafijas servīze "Vasara".

“Es brīvajā laikā šad tad zīmēju, bet vairāk savam vaļaspriekam un pašizpausmei. Patīk veidot no māla dabas sižetus, visu, kas ienāk prātā, lai atslēgtos no ikdienas rutīnas,” piebilst Teo. Viņu aizrauj arī ceļojumi, šogad vēloties aizbraukt uz Itāliju, patīk arī apskatīt dzimto zemi un gūt neaizmirstamus iespaidus. “Manam vectēvam Arvīdam ļoti patika ceļot, viņš jaunībā bijis izpletņlēcējs, arī mani iedvesmojis visu izpētīt, darīt un ticēt saviem spēkiem!” teic Teo.

Un viņš raugās arī debesīs: “Es ļoti vēlētos pētīt zvaigznes, pie mūsu mājām netālu atrodas observatorija. Ja būtu iespēja aizceļot uz kosmosu, tas būtu vienkārši burvīgi. Visa pasaule ir tik saistoša, un tā jābūt arī augšā, Visumā, tur nevar būt vienkārši tukšums.”

Ķekavas muzejā šobrīd var ieraudzīt Rīgas porcelāna brīnumainos rakstus.

Iespaidīgā Rīgas porcelāna izstāde ““Porcelāns. Forma. Krāsa. Raksts” Ķekavas muzejā

Ķekavas Novadpētniecības muzejā apskatāma jaunā baldonieša Teo Ralfa Jēkabsona kolekcijas izstāde “Porcelāns. Forma. Krāsa. Raksts”, kas piedāvā ielūkoties kādreiz slavenās ...

Pirmā porcelāna fabrika Baltijā

Pirmo porcelāna un fajansa fabriku Baltijā 1841. gadā nodibināja Sidors Kuzņecovs Ķengaragā. Sākotnēji šeit ražoja pusfajansa izstrādājumus, 1851. gadā sāka ražot porcelānu. 1864. gadā pēc tēva nāves rūpnīcu pārņēma Matvejs Kuzņecovs. 1940. gadā pēc Latvijas okupācijas uzņēmumu nacionalizēja. Pēc neatkarības atjaunošanas darbojās akciju sabiedrība "Rīgas porcelāns", kas 1997. gadā bankrotēja, cita starpā gāzes cenas dēļ. 2013. gadā sākās rūpnīcas ēku nojaukšana, vietā ir uzbūvēts tirdzniecības centrs "Akropole". No Kuzņecovu laikiem ir saglabāti divi skursteņi, apskatāma arī trauku ekspozīcija.

1886. gadā Jaunmīlgrāvī Jakobs Karls Jesens nodibināja porcelāna fabriku. 1939. gadā to slēdza līdz ar vācbaltu – fabrikas īpašnieku un strādnieku – repatriāciju. 1940. gadā padomju okupācijas vara atjaunoja darbību, to nosauca par Rīgas porcelāna fabriku, 1963. gadā apvienoja ar Rīgas porcelāna un fajansa fabriku, bijušo Kuzņecova uzņēmumu. 1991. gadā fabrikas ēkās sāka darboties Latvijas un Šveices kopuzņēmums "Latvpotik", 1996. gadā izveidoja SIA "Jesena porcelāns", kas atjaunoja preču zīmi "Jesens 1886 Rīga", bet 2003. gadā firma izbeidza darbību.

Ainārs Rimicāns (Latvija) “Perpetuum mobile”. Porcelāns.

Izstāde “REĢENERĒT=>ĢENERĒT” Rīgas Porcelāna muzejā

12. starptautiskā mazo formu porcelāna izstāde „REĢENERĒT=>ĢENERĒT” akcentē tradīcijas un to transformāciju. Jaunu ideju radīšanai nereti tiek izmantotas un pārstrādātas ...

Dace Blūma. Servīze “Auseklis”, piedāvājums ražošanai, Rīgas Porcelāna rūpnīca, 20. gs. 80. gadu beigas.

Rīgas porcelāns Jelgavas muzejā

Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejā skatāma izstāde “Rīgas porcelāns”, kas veltīta porcelāna mākslas un ražošanas procesam Latvijā 20. ...

Porcelāna apgleznošanas izstāde Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā

Līdz 31. augustam Rīgā, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā, skatāma 6. Starptautiskā porcelāna apgleznošanas mākslas simpozija izstāde "KOPĀ 2017”.

Aleksandra Beļcova (1892 – 1981). Porcelāna apgleznošanas darbnīca „Baltars” (1925 – 1928). Šķīvis „Maskas” (1925., porcelāns, virsglazūras apgleznojums, zeltījums).

Starpkaru Rīgas mākslas porcelāns