Strauji pieaugusi maksa par pirmās palīdzības kursiem; jārēķinās ar vismaz divkāršu summu
foto: No personīgā arhīva
Autoskolas "Vanags" vadītājs Dainis Uzuliņš
Sabiedrība

Strauji pieaugusi maksa par pirmās palīdzības kursiem; jārēķinās ar vismaz divkāršu summu

Jauns.lv

Saistībā ar dažādiem pandēmijas dēļ noteiktajiem ierobežojumiem strauji pieaugusi maksa par pirmās palīdzības kursiem, kurus nepieciešams pabeigt, lai varētu iegūt autovadītāja apliecību. Autoskolas "Vanags" vadītājs Dainis Uzuliņš intervijā portālam Jauns.lv pastāstīja, ka tagad par kursiem jāmaksā aptuveni 60 eiro kādreizējo 30 eiro vietā.

Strauji pieaugusi maksa par pirmās palīdzības kurs...

Kā pēdējā laika pozitīvās iezīmes autoskolu darbībā viņš minēja to, ka attālinātās teorijas apmācības kopumā bijušas labas. "Attālinātā apmācība varbūt nav tik slikta. Tā visādā ziņā veicina cilvēkiem vienkāršāku apguves procesu - viņiem nav jābūt klātienē." Diemžēl ir pasniedzēji, kuri attālināti negrib strādāt.

Attālinātās apmācības varētu saglabāties

Jāskatās, kā notikumi attīstīsies, bet Uzuliņš pieļāva, ka attālinātā teorijas apguve varētu saglabāties arī turpmāk. Pagājušajā gadā, kad atkal atļāva teorijas nodarbībām notikt klātienē, to izvēlējās tikai daļa topošo šoferu, jo pārējie nolēma turpināt apmācības tiešsaistē.

Apmācības, kurās viena daļa dalībnieku piedalījās klātienē, bet otri pieslēdzās attālināti, bija interesantas, bet, protams, prasīja papildu darbu un pielāgošanos no pasniedzējiem.

Bez pirmās palīdzības kursiem nevarēja saņemt tiesības

"Sarežģītākais bija tas, ka cilvēkiem visu laiku bija neziņa. Strādājam, tad nestrādājam, tad atkal strādājam un tad atkal nestrādājam. Tas rada nelielu haosu." Pulsējošā darbība veicina to, ka daļa topošo autovadītāju "uzkrājas" laikā, kamēr autoskolām ir ierobežota strādāšana.  

Bija kāds laiks, kad autoskolām atļāva vadīt gan teorijas nodarbības, gan braukšanas apmācības, bet vienlaikus bija aizliegti pirmās palīdzības kursi. "Tad mēs "uzkārāmies" uz vēl viena faktora. Sanāk tā, ka mēs kā skola varētu visu izdarīt, bet tajā pašā laikā pirmās palīdzības kursi, kas ir obligāti, nav iespējami." Daudz cilvēku nevarēja dabūt tiesības tikai tāpēc, ka bija aizliegti pirmās palīdzības kursi.

"Iestājās "uzkāriens"." Lai gan autoskola strādāja, tai samazinājās kursantu skaits, jo viņi domāja: "Kāpēc mums šobrīd iet mācīties, ja mēs tik un tā nevarēsim pabeigt?!"  Šāda situācija bija kādu laiku pagājušajā gadā, bet šī gada sākumā ir atļautas gan teorijas nodarbības un praktiskā apmācība, gan pirmās palīdzības kursu organizēšana.

Sadārdzinājās pirmās palīdzības kursi

Tiesa, saistībā ar dažādām prasībām dubultojusies pirmās palīdzības kursu maksa. Iepriekš tā bija aptuveni 30 eiro, bet tagad tā ir aptuveni 60 eiro un pat vairāk. "Laikā, kad ieviesa dzelžainākos nosacījumus, pieauga kursu cena, uzreiz praktiski reiz divi."

Uzuliņš skaidroja, ka pirmās palīdzības kursu maksas pieaugums pamatā saistīts ar to, ka iepriekš pasniedzējs vienā nodarbībā varēja apmācīt, piemēram, 15 cilvēkus, bet tagad tajā pašā laikā var apmācīt tikai 5 cilvēkus. "Pasniedzējam ir jāstrādā 3 reizes vairāk ar 3 reizes mazāku skaitu cilvēku. Tas, protams, uzreiz sadārdzina procesu."

Tāpat sadārdzinājums saistīts ar dažādām higiēnas prasībām, piemēram, vienreizējo cimdu, marles saišu, dezinfekcijas līdzekļu un citu apmācībā nepieciešamo lietu iegādi.

Taksometrā ir droši ar stiklu pa vidu, bet braukšanas nodarbībā - nē

Autoskolas vadītājs atzina, ka drošības labad speciālisti ir gatavi ievērot visas noteiktās prasības, taču norādīja, ka ne vienmēr prasības bijušas saprotamas un pamatotas. Piemēram, bija laiks, kad topošo autovadītāju praktiskā apmācība nebija atļauta arī automašīnās, kurās būtu uzstādīta stikla starpsiena starp topošo vadītāju un instruktoru. Vienlaikus par drošiem uzskatīja taksometrus, kuros bija stikls starp šoferi un pasažieri.

Būtu bijis labāk, ja īstenotu nevis nepamatotus principus "aizliegt un neļaut", bet gan būtu skaidri noteiktas drošības prasības, kas jāizpilda, lai varētu strādāt un nodrošināt praktiskās nodarbības.

Sadārdzinātu un sarežģītu apmācības

Tiesa, stikla starpsiena pamatīgi sarežģītu un sadārdzinātu apmācības. Stikls maksā aptuveni 250 eiro, turklāt jāpierēķina vēl uzstādīšanas izmaksas. "Nav tā, ka tas ir par brīvu. Nav tā, ka tu vienkārši māžojies. Tā ir tava drošība, tu to izdari. Tu zini, ka tā pasargā gan klientu, gan tevi.

Protams, mācību process būtu sarežģītāks un nebūtu tik drošs, īpaši sākotnēji. Vai ar katru cilvēku tā gribēsies braukt - tas jau ir cits stāsts. Riski pastāv, piemēram, mēs nevaram pieskarties stūrei. Tas ir diezgan nervus kutinošs pasākums."

Praktiskajās apmācībās tā arī nenoteica, ka nodarbības varētu notikt, izmantojot stikla aizsargsienu, taču patlaban ir spēkā prasība, ka vajadzīgas sejas maskas gan instruktoram, gan audzēknim.