foto: Juris Rozenbergs
Zināms, kur pazudis komponists Imants Kalniņš un kāpēc viņš nepiedalījās savas operas pasaules pirmizrādē
Komponists Imants Kalniņš nevarēja parādīties savas operas pirmizrādē, jo nebija vakcinēts.
Kultūra
2022. gada 5. janvāris, 05:39

Zināms, kur pazudis komponists Imants Kalniņš un kāpēc viņš nepiedalījās savas operas pasaules pirmizrādē

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Liepājas koncertzālē “Lielais dzintars” pirms mēneša, 5. decembrī, notika Imanta Kalniņa sarakstītās operas ar Aleksandra Čaka poēmas vārdiem “Matīss, kausu bajārs” pasaules pirmizrāde. Tomēr pats mūzikas autors uz pirmizrādi nebija ieradies, kaut arī dzīvo Liepājā. Viņš iestudējumu klausījās turpat netālu – savās mājās “Latvijas Radio 3” tiešraidē. Komponistam ieeja “Lielā dzintara” ēkā bija liegta Covid-19 pandēmijas uzlikto ierobežojumu dēļ.

Pirms mēneša, kad notika “Matīsa, kausu bajāra” koncertuzveduma pirmizrāde vien skopos vārdos plašsaziņas līdzekļos tika vēstīts, ka pats Imants Kalniņš neatradās skatītāju zālē, bet netika atklāts, kādēļ. Nu tas ir kļuvis zināms.

Imanta Kalniņa operas "Matīss, kausu bajārs" pirmatskaņojums

2021. gada 5. decembrī Liepājā, "Lielajā dzintarā", izskanēja Imanta Kalniņa operas "Matīss, kausu bajārs" pirmatskaņojums.

gallery icon

“Lielā dzintara” vadītājs Timurs Tomsons vairāku Kurzemes laikrakstu kultūras pielikumam “Kas Kultūrā Kurzemē?” atklājis, ka liepājnieki vairāk nekā pirms mēneša esot sprieduši par to, lai komponists tomēr varētu ierasties uz savas meitas Rēzijas Kalniņas iestudēto un viņas vīra Aināra Rubiķa diriģētās operas pirmizrādi. Tomēr nesekmīgi - Imantam Kalniņam “Lielā dzintara” skatītāju zāles durvis pirmizrādes laikā nebija atļauts virināt!

“Viņš nevar uzturēties publiskajā zonā, jo viņš ir nevakcinēts. Piedāvātie izņēmumi, cik saprotu neapmierināja. Tā ir viņa izvēle, komponists ļoti labi zina noteikumus, kas attiecināmi arī uz viņu, īpaši tāpēc, ka viņš ir riska grupā,” Kurzemes kultūras izdevumam pauž Tomsons.

Imanta Kalniņa operas pirmatskaņojums Liepājā:

Komponista meita Rēzija Kalniņa teica, ka šis bijis ļoti sāpīgs mirklis, kad viņas tēvam tika liegta iespēja noskatīties iestudējumu. “Pirmatskaņojumu viņš klausījās “Latvijas Radio 3” tiešraidē. “Tas, ka paps nevar būt klāt, ir ļoti sāpīgi. Manuprāt, šis bija tas brīdis, kad pasaulei bija jāsadodas rokās un jāizdara tā, lai viņš ir,” atzīmē Kalniņa.

“Paps teica – es nenākšu uz šejieni, ja es nevaru ieiet baltā zirgā pa galveno ieeju! Apmainoties viedokļiem par šo situāciju, es pateicu, ka galvenais, lai mūzika varētu šeit iejāt balta zirgā”,” raksta “Kas Kultūrā Kurzemē?”.

Jauns.lv jau, ka rakstīja pērnā gada 5. decembrī, svinot meistaru apaļās jubilejas, Liepājā notika Imanta Kalniņa operas “Matīss, kausu bajārs” pirmatskaņojums pēc Aleksandra Čaka poēmas motīviem. Aleksandrs Čaks poēmu sarakstīja 1943. gadā, taču tā tika publicēta krietnu laiku pēc autora nāves no nepublicētiem manuskriptiem 1972. gadā. Tajā Čaks filozofiskā, vēsturiskā un psiholoģiskā savijumā apcerējis personības garīgo tapšanu, rūdīšanos un ceļu uz harmoniju sarežģītā laikā.

Savukārt, Imants Kalniņš operu sācis rakstīt Čaka simtgadē. Līdz šim nošu partitūra glabāta komponista bibliotēkā un nu - pēc 20 gadiem - tā piedzīvoja pirmizrādi. Tapa monumentāls opuss trijos cēlienos un sešās ainās par Rīgu, rīdziniekiem, godu un mīlestību. Par joprojām aktuālām tēmām - ceļu uz harmoniju un garīgu brīvību.

foto: Kultūras ministrija
Operas “Matīss, kausu bajārs” koncetiestudējuma pirmizrādi varēja apmeklēt tikai vakcinētie.

Imants Kalniņš par jauiestudējumu teica: “Matīsā es sajūtu un ieraugu Aleksandru. Matīss ir tas cilvēks, kurš savas dzīves laikā iet cauri visiem jautājumiem. Viņš ir cilvēks, kurš īpaši labi nejūtas tajā pasaulē, kurā viņš dzīvo – blakus konkrētajiem cilvēkiem. Viņš visu laiku ir diskomfortā, un mēs redzam, kā viņš to visu pārdzīvo. Redzam viņa ceļu – kā viņš iet cauri visām savām sajūtām, visām savām pārdomām. Jā, es viņam jūtu līdzi”.

Operas koncertiestudējumu veica Latvijā atzīti mākslinieki un mūziķi: mūzikas un drāmas telpas “OratoriO” izveidotāji - režisore Rēzija Kalniņa, diriģents un muzikālais vadītājs Ainārs Rubiķis sadarbībā ar dramaturģi Daci Micāni Zālīti, scenogrāfi Sandru Strēli, gaismu mākslinieku Aināru Pastaru, kostīmu mākslinieci Ilzi Vītoliņu un horeogrāfi Ingu Krasovsku. Operas iestudējumā piedalījās gan orķestra “Sinfonietta Rīga” mūziķi un Rīgas kamerkoris “Ave Sol”, gan arī operas solisti – Armands Siliņš, Krišjānis Norvelis, Viktorija Pakalniece, Artjoms Safronovs, Juris Jope, Edgars Ošleja un Rihards Millers.

Pirmizrādi varēja apmeklēt tikai pieaugušie ar Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātiem, ņemot līdzi nepilngadīgus bērnus, kuri vecāki par 12 gadiem, kuriem bija jāuzrāda Covid-19 vakcinācijas, pārslimošanas vai testēšanas sertifikāts vai negatīvs skrīninga tests.

Jāteic, ka Imants Kalniņš nav vienīgā mūzikas slavenība, kurai nevakcinēšanās liegusi kāpt uz skatuves. Tā nevakcinēšanās dēļ pagājušā gada novembrī koncertdarbību nācās pārtraukt pianistam Vestardam Šimkum. Vēl pamatīgāku skandālu pērn izraisīja izcilais džeza mūziķu pāris – dziedātāja Jolanta Gulbe–Paškeviča un saksofonists Deniss Paškevičs, kuri ne tikai klāstīja par vakcīnu “kaitīgumu”, bet to apliecināja arī līdzdarbojoties Alekseja Ļedjajeva reliģiskajā projektā “Jaunā paaudze” un Aināra Šlesera dibinātajā “pretkovidistu” partijā “Latvijas pirmajā vietā”.