Valmierā pēc mācībām specializētajā programmā bērnu neuzņem ģimnāzijā
Tiesībsargs ir saņēmis sūdzību par Valmieras valsts ģimnāzijas rīcību, kas atteikusies uzņemt skolā bērnu, kurš iepriekš bija mācījies atbilstoši pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas (PMK) ieteiktajai speciālās izglītības programmai, informēja Tiesībsarga birojā.
Kā norādīja tiesībsargs Juris Jansons, bērna vecāki pēc klases audzinātājas ieteikuma vērsās pašvaldības PMK, lai tā sniegtu atzinumu par piemērotāko pamatizglītības programmu bērnam, kuram tajā laikā konstatētas mācīšanās grūtības.
Izvērtējot bērna veselības stāvokli, spēju un attīstības līmeni, pašvaldības PMK atzina, ka piemērotākā programma bijusi "Speciālās pamatizglītības programma izglītojamiem ar mācīšanās traucējumiem". Atzinumā netika norādīts tā īstenošanas laiks, bet norādīts, ka atkārtots izvērtējums jāveic pēc nepieciešamības.
Turpinot izglītošanos, bērns sekmīgi nokārtoja iestājpārbaudījumu, lai 7. klasē iestātos valsts ģimnāzijā, taču bērnam uzņemšana ģimnāzijā tika atteikta.
Jansons uzsvēra, ka liegums uzņemt bērnus, kuri atbilst uzņemšanas kritērijiem un ir nokārtojuši iestājpārbaudījumus valsts ģimnāzijās, ja iepriekšējā izglītības posmā bērns ir mācījies speciālās izglītības programmā, ir pretrunā ar šī bērna tiesībām uz izglītību un tiesībām netikt diskriminētam sava veselības stāvokļa dēļ.
Turklāt, ja vecāki un izglītības iestāde nekonstatē vajadzību noteikt īpašus atbalsta pasākumus, bērnam apgūstot pamatizglītības programmu, vecākiem nav pienākuma apmeklēt PMK, lai pierādītu šādus apstākļus.
Tiesībsargs vērsa uzmanību, ka bērna attīstība notiek pa vecuma posmiem, katrā no tiem bērna spējas un vajadzības atšķiras. Attiecīgi, ja viņš saskaras ar mācīšanās grūtībām agrīnā vecumā, ir grūti prognozēt, vai šīs grūtības ir saistītas ar bērna individuālo attīstības tempu vai arī ar nopietniem un nepārejošiem attīstības traucējumiem. Tomēr viņš uzsvēra, ka mācīšanās traucējumi paši par sevi nenorāda uz bērna pamazinātām intelektuālajām spējām, bet gan to, ka bērnam iedzimtu vai iegūtu veselības traucējumu dēļ var būt grūtības dažādos ar izglītību saistītos procesos.
Jansons aicina Izglītības un zinātnes ministriju turpināt darbu pie PMK darbības uzlabošanas un iekļaujošas izglītības sistēmas attīstīšanas Latvijā, ņemot vērā bērna intereses un visu bērnu tiesības iegūt izglītību atbilstoši savām spējām un savas dzīvesvietas tuvumā, kā arī nodrošinot iekļaujošas izglītības sistēmas attīstīšanu Latvijā.
Pašlaik tiesībsargs ir vērsies Valmieras pilsētas pašvaldībā ar lūgumu novērst konstatētos trūkumus, organizējot izglītības procesu pašvaldībā, kas pārkāpj tās administratīvajā teritorijā dzīvojošo bērnu tiesības vienlīdzīgi iegūt izglītību atbilstoši savām spējām.