foto: Shutterstock
Satraucoši skaitļi: arvien vairāk šoferu izkrīt braukšanas eksāmenos. Kas īsti noticis?
Sabiedrība
2021. gada 21. oktobris, 05:58

Satraucoši skaitļi: arvien vairāk šoferu izkrīt braukšanas eksāmenos. Kas īsti noticis?

Jauns.lv

Pēdējā laikā ir vērojams kritums autobraukšanas apmācību kvalitātē un eksāmenu kārtošanas sekmībā. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Kvalifikācijas departamenta vadītājs Juris Teteris intervijā portālam Jauns.lv pastāstīja, ka pirms gada braukšanas eksāmenus ar pirmo reizi nokārtoja aptuveni puse cilvēku, bet tagad tie ir tikai 40%. Viņš arī apstiprina, ka situācija ar braukšanas eksāmenu kārtošanu joprojām ir diezgan saspringta un topošajiem šoferiem eksāmenus var nākties gaidīt gandrīz pusotru mēnesi.

Teteris atklāj, ka patlaban teorētiskie eksāmeni ir pieejami gandrīz bez rindas: "Principā pieteikties kārtot teorētisko eksāmenu var kaut vai rīt vai parīt." (20. oktobra vēlā vakarā pēc Ministru kabineta preses konferences kļuva zināms, ka visas autoskolu mācības klātienē ir pārtrauktas līdz lokdauna beigām 15. novembrī. - Red.) 

Uz braukšanu jāgaida gandrīz pusotrs mēnesis, bet ir iespēja tikt arī ātrāk

Bet ar braukšanas eksāmeniem situācija ir sarežģītāka un rindā var būt jāgaida ilgāku laiku. Piemēram, 14.oktobra eksāmenu grafika dati liecināja, ka Rīgā var rezervēt eksāmenu laikus 25.novembrim - tad grafikā bija vairākas brīvas vietas. "Tad cilvēkiem ir iespēja diezgan brīvi izvēlēties eksāmena laiku, kad viņi varētu nākt un kad viņiem būtu ērti."

Eksāmenus plāno ar rezervi

Teteris norādīja, ka kopumā autovadīšanas eksāmeni tiek plānoti ar zināmu rezervi. "Ko tas nozīmē? Tas nozīmē, ka mēs, protams, negribam nonākt situācijā, kad cilvēkam ir pieraksts vadīšanas eksāmenam, viņš atnāk pie mums, bet mēs šo eksāmenu viņam nevaram piedāvāt tāpēc, ka mums vienkārši nav darbinieku, kas to izdara. Piemēram, inspektors ir saslimis vai aizgājis atvaļinājumā u.tml."

Līdz ar to var rasties situācijas, ka parādās brīvas eksāmenu vietas. Tās parādās tajā brīdī, kad CSDD pārstāvji saprot, ka, piemēram, rītdien vienā stundā var pieņemt nevis 20 cilvēkus, kā bija iepriekš plānots, bet gan 23 vadītājus, jo ir pilnīgi skaidrs, ka neviens darbinieks nav saslimis, devies karantīnā, pašizolācijā u.tml. Tad papildus var piedāvāt 3 eksāmenu vietas katrā stundā.

Sekot līdzi, kad ir brīvas vietas

Tādējādi tiem, kas plāno kārtot braukšanas eksāmenus, ieteicams sekot līdzi e-pakalpojumiem un skatīties, kad parādās brīvas eksāmenu vietas.

Tas, ka cilvēks ir pieteicies eksāmenam 25.novembrī, nozīmē, ka viņš var arī atrast ātrāku un izdevīgāku eksāmena laiku, piemēram, rītdien, un vienlaikus 25.novembrī rezervēto laiku anulēt.

Ārkārtējās situācijas dēļ pēc tam izveidojās garas rindas

CSDD Kvalifikācijas departamenta vadītājs arī atzina, ka Covid-19 pandēmija, ar to saistītie ierobežojumi un ārkārtējās situācijas ļoti stipri ietekmējušas darbu gan autoskolās, gan valsts eksāmenu kārtošanā. Visvairāk to ietekmēja pagājušajā ziemā noteiktā ārkārtējā situācija, kad autoskolās tika aizliegta braukšanas apmācība.

Tikai pavasarī to atkal pamazām atjaunoja.  Sākumā atļāva braukt topošajiem C un D kategorijas šoferiem, kas plānoja darbu saistīt ar kravas automobiļu un autobusu vadīšanu. Pēc tam atjaunoja A kategorijas šoferu apmācību, jo tajā braucējiem nav tieša kontakta ar instruktoriem un eksaminatoriem. Kā pēdējos atļāva apmācīt arī B kategorijas braucējus. 

Cilvēki "gāzās" virsū

Lai gan braukšanas apmācības vairākus mēnešus nedrīkstēja notikt, teorētiskās mācības tiešsaistē varēja norisināties visu laiku. Tādējādi izveidojās diezgan garas rindas uz braukšanas apmācībām un pēc tam arī uz eksāmeniem.

Tajā brīdī, kad B kategorijas topošo šoferu (viņi veido absolūti lielāko klientu un braucēju daļu) braukšanas apmācības atļāva, cilvēki "gāzās virsū" autoskolām un pēc tam eksāmenu iespējām CSDD. Jāņem vērā, ka cilvēku skaits, kas vēlas iegūt dažādas autovadītāju apliecības, nav mazinājies.

"Izveidojās pudeles kakls jeb korķis, kas neļāva cilvēkiem plānus realizēt," Teteris teica un piebilda, ka parasti siltajā sezonā ir vairāk cilvēku, kas vēlas mācīties braukt un kārtot eksāmenus. Turklāt pavasarī, vasarā un agrā rudenī daudz aktīvāki ir topošie motobraucēji.

Eksāmenos izkrīt vairāk topošo šoferu

Teteris iezīmēja vēl kādu negatīvu un satraucošu tendenci. Pēdējā laikā "ir vērojams kritums apmācību kvalitātē un eksāmenu kārtošanas sekmībā". Teorētisko eksāmenu rezultāti nav būtiski mainījušies, jo arī pandēmijas laikā cilvēkiem bija iespēja mājās un attālināti apgūt teoriju.

Situācija ar braukšanas eksāmeniem saglabājas saspringta

Savukārt praktisko braukšanas eksāmenu sekmība ir būtiski samazinājusies. "Mēs varam droši runāt par to, ka pirms gada eksāmenus ar pirmo reizi nolika aptuveni puse cilvēku, bet tagad tie ir 40%. Ir 10 procentpunktu sekmības kritums. Protams, šie cilvēki nāk atkārtoti, un arī tas mums rada papildus spiedienu un rindu. Kopā saliekot to, ka ir lielais cilvēku korķis, ka ir nokritusi eksāmenu sekmība, ka ir motociklu sezona, situācija ar eksāmenu kārtošanu ir bijusi un vēl aizvien saglabājas diezgan saspringta."

CSDD speciālisti dara visu iespējamo, lai piedāvātu pēc iespējas vairāk eksāmenu laiku. Darbinieki strādā gan virsstundas, gan sestdienās, jo vēlas, lai cilvēkiem būtu iespējas saprātīgā termiņā nokārtot eksāmenus.

"Tagad rinda ir nedaudz lielāka par mēnesi, bet ir iespēja sekot e-pakalpojumiem un laikus atrast arī ātrāk," viņš rezumēja.  

"Gribu uz eksāmenu, gribu uz eksāmenu"

Ar ko skaidrojams eksāmenu sekmības kritums? "Es to skaidroju tīri cilvēcīgi. Cilvēks ir izdomājis, ka viņam vajag tiesības, vai viņam tiešām tās vajag, bet principā viņš iet uz mērķi tās iegūt. Bija pārtraukums braukšanas apmācībā, kas nozīmē, ka pie autoskolu instruktoriem ir rinda."

Tas, ka cilvēki tik viegli netiek klāt un jāgaida rindās, padara viņus "uzvilktus", nervozus. Ļaudis mēdz izdarīt spiedienu uz autoskolu instruktoriem, ka braucējiem galu galā vajag vadītāja apliecību un viņi ir jālaiž uz eksāmenu.

"Instruktori, neskatoties uz to, ka savā ziņā arī viņu sekmība tiek uzraudzīta un publicēta mūsu mājas lapā, kādā brīdī "salūst" un pasaka, ka braucējs ir apnicis ar savu "gribu uz eksāmenu, gribu uz eksāmenu", tāpēc apliecina viņam skolas beigšanu. Viņi saka: "Ej arī, kā tev ies, tā ies!"""

Šādā veidā daļa topošo šoferu, kuriem vēl būtu jāmācās braukt, dodas uz eksāmeniem. Objektīvi viņi nav pilnībā apmācīti un gatavi eksāmeniem. Arī CSDD pārstāvjiem šī situācija nav patīkama, jo neveiksmīgi eksāmenus nokārtojušie cilvēki ir nelaimīgi un neapmierināti.

Nevar nokārtot eksāmenu ne ar pirmo, ne otro, ne trešo reizi

Tetera rīcībā nebija datu par tiem topošajiem autovadītājiem, kuri eksāmenus nenokārto vairākkārt (ne ar pirmo, ne otro, pat ne trešo reizi), bet viņa subjektīvie novērojumi un saņemtā informācija rada iespaidu, ka ir palielinājies to cilvēku skaits, kas nāk uz eksāmeniem vairākkārt un ilgstoši nevar nokārtot braukšanas eksāmenus.

Šādai negatīvai tendencei varētu būt vairāki cēloņi. Pirmkārt, kopējais sabiedrības stress pandēmijas apstākļos. Otrkārt, jāņem vērā, ka rindas autoskolās pie instruktoriem saglabājas un nav tik vienkārši tikt uz nodarbībām.

Pašiem liekas, ka brauc labi, bet eksāmenos izkrīt

Treškārt, daļa cilvēku nav objektīvi izvērtējuši savas braukšanas prasmes un gatavību eksāmeniem. Daļa arī nav gatavi maksāt lielāku naudas summu par papildus mācībām. Ļaudis mēdz nesaprast, ka viņi objektīvi nav gatavi eksāmeniem.

Braucējiem var šķist, ka eksāmenos izkrita, jo vienkārši nepaveicās. Viņi domā un cer, ka, dodoties nākošo reizi uz eksāmenu, viņiem paveiksies un eksāmenu nokārtos, lai gan objektīvi viņi nav tam gatavi.

Ne tikai jāizpilda noteikumi, bet arī jāizprot situācija

Ceturtkārt, jāņem vērā, ka jau vairākus gadus eksāmenu rezultātus vērtē pēc kompetences kritērijiem. Tas nozīmē to, ka, lai nokārtotu vadīšanas eksāmenu, vadītājam nepietiek ievērot un nepārkāpt Ceļu satiksmes noteikumus. Viņam ir arī jābūt pietiekoši labam autovadītājam, piemēram, jāizprot satiksmes situācija, nedrīkst kavēt plūsmu un jāizvērtē sava rīcība iespējami bīstamības situācijās.

Bieži vien topošajiem braucējiem, viņu vecākiem un diemžēl arī autoskolu instruktoriem ir saglabājusies doma, ka eksāmenu nokārtošanā pietiek ar noteikumu ievērošanu un nepārkāpšanu. "Viņi neizprot, ka jāiet soli tālāk braucēja attīstībā, lai iegūtu vadītāja apliecību un nokārtotu vadīšanas eksāmenu."

Es nepārkāpu noteikumus, kāpēc tad man neieskaitīja eksāmenu?

Iespējams, jāpaiet vairākiem gadiem, lai jaunie braucēji, viņu vecāki un autoskolu instruktori to uztveru un pieņemtu.

Eksāmenu pārsūdzēšanas gadījumos diezgan bieži redzams, ka braucējs argumentē, ka nepārkāpa Ceļu satiksmes noteikumus, un pauž neapmierinātību, ka viņam tomēr neieskaitīja eksāmenu. "Bet, kad paskatās eksāmena video ierakstu, redzams, ka viņš nav braucējs un gatavs vadītājs," CSDD pārstāvis secina.