Skola publicē labus darba sludinājumus, bet neviens pat nepiesakās. Kāpēc tā?
foto: LETA
Sabiedrība

Skola publicē labus darba sludinājumus, bet neviens pat nepiesakās. Kāpēc tā?

Jauns.lv

Ne visās izglītības iestādēs izdevies atrast piemērotus skolotājus un citus speciālistus, tāpēc jaunā mācību gada sākumā daļā skolu un bērnudārzu trūkst darbinieku. Turklāt vairāki skolu direktori sarunā ar portālu Jauns.lv norādīja, ka ir gandrīz neiespējami atrast strādājošos, publicējot oficiālus darba sludinājumus. Daudz sekmīgāka ir konkrētu pretendentu uzrunāšana.

Skola publicē labus darba sludinājumus, bet nevien...

Nesen ģeogrāfijas skolotāju meklēja Limbažu vidusskola. Tās direktors Ziedonis Rubezis sarunā ar portālu Jauns.lv pauda gandarījumu, ka skolai pirms jaunā mācību gada ir izdevies atrast piemērotu skolotāju šim darbam.

Oficiālie sludinājumi paliek neatbildēti

Vienlaikus viņš norādīja, ka mūsdienās atrast jaunu skolotāju nav viegli. Šajā gadījumā viņi uzrunāja konkrētu cilvēku, kurš jau strādāja citā skolā, bet viņam tur nebija tik lielas slodzes. Pazīstot vienam otru, ir vieglāk atrast un pārliecināt cilvēkus uzņemties jaunus darba pienākumus.

"Bet uz oficiāliem sludinājumiem, ko šogad likām, neatsaucās neviens."

To var izplānot

Kopumā skolotāju trūkums ir liela valstiska problēma,  Rubezis teica un uzsvēra, ka mūsu nelielajā valstī šis jautājums būtu diezgan precīzi izplānojams. Ir iespējams paredzēt, aptuveni cik daudz vakanču būs katru gadu un cik daudz studentu izglītības jomā vajadzētu.

Šajā ziņā vajadzīga laba sadarbība starp iesaistītajām pusēm, piemēram, skolai ar Izglītības un zinātnes ministriju.

Pēc studijām vajadzētu strādāt skolā

Viņš arī pauda viedokli: ja pedagoģijas students mācās valsts finansētās programmās, viņam kādu laiku pēc augstskolas beigšanas noteikti vajadzētu strādāt skolā. "Obligāti! Pretējā gadījumā atmaksāt naudu atpakaļ."

Saistībā ar pašvaldībām vajadzētu plānot arī jautājumus par skolotāju dzīvesvietām.

Pienācis laiks par to domāt

Šobrīd, kad ir tik daudz brīvu vakanču, par šiem jautājumiem būtu ļoti nopietni jārunā, jādomā un jārisina, jo pretējā gadījumā nākotnē var pietrūkt skolotāju, Limbažu vidusskolas direktors aicināja.

Viņš dzirdējis, ka šogad vērojams vēstures skolotāju trūkums. Arī ģeogrāfijas un matemātikas pedagogu  trūkst. Tomēr katrā izglītības iestādē situācija ir individuāla.

Ir labi, ja par vakanci uzzina vasaras sākumā

Arī Suntažu vidusskola šovasar meklēja dabaszinību un ģeogrāfijas skolotāju. Skolas direktors Mārtiņš Leja portālam Jauns.lv sacīja: ir labi, ja par vakanci skolas vadītājs uzzina vasaras sākumā, jo tad parasti izdodas vasaras laikā atrast piemērotu skolotāju.

Tagad skolā vakanta ir sporta pedagoga vakance, jo līdzšinējā skolotāja 20.augustā paziņoja, ka vēl mēnesi nostrādās un tad dosies prom no skolas. "Ja tas notiek brīdi pirms mācību gada sākuma, tad ir ļoti grūti aizpildīt robus."

Vislabākie rezultāti, ja uzrunā konkrētu cilvēku

Parasti skola publicē oficiālus sludinājumus, bet visbiežāk piemērotus skolotājus atrod, uzrunājot jau zināmus pedagogus, kas, iespējams, dzīvo tālāk vai tajā brīdī ir bez darba. Arī šovasar ģeogrāfijas skolotāju izdevās atrast, uzrunājot kādu citu tajā brīdī nestrādājošu skolotāju.

Skolotāji aiziet no darba skolā dažādu iemeslu dēļ, piemēram, kāds atrod darbu tuvāk dzīvesvietai. Ir saprotami, ka cilvēks izvēlas darbu skolā, kas atrodas 10 km nevis 70 km attālumā no viņa mājām.  Savukārt kāds cits pedagogs, aizvadījis attālināto mācību posmu, jūtas piekusis ir vairs nevēlas izglītības jomā strādāt. Iemesli ir katram savi.

Kā lai atrod nepilnas slodzes psihologu?

Leja uzsvēra, ka viņa nelielajai skolai visgrūtāk ir aizpildīt atbalsta personāla vakances, piemēram, psihologa un logopēda darba vietas. Suntažu vidusskolā šīs darbinieces vairākkārt gājušas dekrētā, kas ir ļoti laba ziņa no demogrāfijas viedokļa, jo apkārtnē būs mazi bērni, taču skolai ir ļoti grūti atrast aizvietotāju, kas būtu gatavs strādā nepilnu slodzi uz aptuveni pusotru gadu.

Direktors to pat nodēvēja par neiespējamo misiju. Tieši tāpēc skolai kādu laiku nācies dzīvot bez šiem speciālistiem. Vienu brīdi bija jāiztiek pat bez abiem darbiniekiem. Arī šobrīd skola ir palikusi bez psihologa, kas vajadzīgs uz pusslodzi.

Nepilnas slodzes darbinieku vispār ir ļoti grūti atrast, bet, ja viņam var piedāvāt darbu tikai uz pusotru gadu, tad ir vēl grūtāk, Suntažu vidusskolas vadītāja teica.

Cik daudz skolotāju Latvijā trūkst?

Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācija nodaļā portālam Jauns.lv pastāstīja, ka ministrija katru gadu pirms jaunā mācību gada aptaujā pašvaldību izglītības pārvaldes par pedagogu vakancēm. Arī šogad tāda aptauja tika veikta.

Ministrijas rīcībā ir informācija, aptuveni cik daudz pedagogu vakanču bija augusta vidū, taču šie skaitļi neatspoguļo reālo situāciju septembra sākumā, jo daudz vakanču pēdējo nedēļu laikā jau ir aizpildītas. Gan skolas, gan izglītības pārvaldes atzīst, ka situācija šajā ziņā mainās ļoti strauji, norādīja ministrijā.

Rīgā un Pierīgā brīvas ir gandrīz 500 vakances

Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta publiskotā informācija liecina, ka augusta beigās Rīgā un Pierīgā izglītības iestādēs brīvas bija 495 vakances, kurās meklē gan pedagogus, gan tehniskos darbiniekus.

Pedagogu trūkst gan virknē sākumskolu un vidusskolu, gan pirmsskolas iestādēs. Norādīto skolu ir ļoti daudz un to vidū ir gan mazākas, gan lielākas skolas. Tomēr lielākais darbinieku iztrūkums ir Rīgas skolās, savukārt Pierīgas skolās brīvo vakanču skaits ir mazāks.