Gada laikā darbu pārtraukuši tūkstoš taksisti
foto: Ieva Leiniša/LETA
Sabiedrība

Gada laikā darbu pārtraukuši tūkstoš taksisti

Jauns.lv

Pandēmijas laiks daudzās nozarēs nesis izmaiņas. Ziemas mēnešos taksometru piedāvājums pārsniedza pieprasījumu, taču tagad, kad braucēju skaits palielinājies, vairs nav pašu taksometru vadītāju. Pandēmija gan ir tikai viens no iemesliem, kāpēc šoferi darbu meklē citās nozarēs, vēsta LSM.lv

Gada laikā darbu pārtraukuši tūkstoš taksisti...

Kopš pagājušās vasaras darbu pārtraukuši vairāk nekā tūkstoš taksometru vadītāju. Autotransporta direkcijā uzskata, ka tam ir trīs iemesli: jaunas prasības no Valsts ieņēmumu dienesta puses, latviešu valodas zināšanu trūkums un Covid-19 pandēmija.

Valodas zināšanu pierādīšana

Prasība zināt valsts valodu vidējā jeb B1 līmenī visiem pasažieru pārvadātājiem ir jau kopš 2018. gada. Taču iepriekš pietika, ka zināšanas apliecina darba devējs vai, reģistrējoties kā pārvadātājam, tiek ielikts ķeksītis pie jautājuma par valodas zināšanām. Kopš pērnā gada augusta šoferiem latviešu valodas zināšanas jāpierāda.

“Reāli dabā situācija veidojās tāda, ka mums uzreiz parādījās sūdzības gan no pasažieriem, gan no citiem konkurentiem taksometru nozarē, ka ir cilvēki, kas vispār nesaprot latviešu valodu. Nedz spēj runāt, nedz saprast, ko viņiem jautā. Taksometru nozarē mums ir bijuši gadījumi, kad mēs esam 30 izslēguši par neatbilstošām valodas prasmēm. Un vidēji 10 šobrīd tiek mēnesī atteikti reģistrēt,” pastāstīja Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Automātiska atskaite VID

Tomēr Autotransporta direkcijā uzskata, ka galvenais, kāpēc trūkst vadītāju, ir jaunās Valsts ieņēmumu dienesta (VID) prasības. Pirms 1. jūlija dati par braucieniem VID bija jāsniedz reizi mēnesī, tagad tas notiek automātiski, noslēdzoties katram braucienam, ja pakalpojums saņemts ar lietotnes starpniecību.

Iepriekšējā sistēma, iespējams, ļāvusi vadītājiem nemaksāt daļu no nodokļiem.

Arī pandēmijas ietekme

Pasažieru pārvadātājs “Bolt” atzīst, ka vadītāju trūkst, taksometrs jāgaida ilgāk un brauciena cena ir palielinājusies, taču VID neesot iemesls izmaiņām. Daļa vadītāju ziemā pārgājuši uz darbu ēdienu piegādē, jo tur pieprasījums bija lielāks.

Tagad esot kļuvis arī neizdevīgāk strādāt nepilnu laiku, un tieši taksometra pakalpojumi lielākoties ir nepieciešami vien atsevišķās dienas daļās un nedēļas nogalēs.

Tirdzniecības centra "Spice" stāvlaukumā pulcējas taksometru un kopbraukšanas automobiļu vadītāji, lai dotos protesta braucienā uz Satiksmes ministriju, protestējot pret fiksēto tarifu neatbilstību patiesajiem skaitītāju rādījumiem, tādējādi pārkāpjot autopārvadātāju likumu un faktiski liekot vadītājam segt starpību, starp faktisko samaksāto summu un skaitītājā uzrādīto vērtību.

Taksometru un kopbraukšanas automobiļu vadītāju protesta brauciens Rīgā

Taksometru un kopbraukšanas automobiļu vadītāji dodas protesta braucienā no tirdzniecības centra "Spice" uz Satiksmes ministriju, protestējot pret fiksēto tarifu neatbilstību ...